• home
  • video
  • pas verschenen

    Naomi Osaka best betaalde sportvrouw ooit: 34,3 miljoen euro in 12 maanden

    Naomi Osaka won al 2 grandslams en werd als eerste Japanse ooit nummer 1 van de wereld.

    De Japanse tennisster Naomi Osaka (22) is de sportvrouw die de voorbije 12 maanden het meeste geld verdiend heeft. Dat meldt het Amerikaanse zakenblad Forbes. Liefst 34,3 miljoen euro kwam er in het laatje en dat is een recordbedrag. Geen enkele sportvrouw verdiende ooit meer in een jaar.

    Volgende week publiceert het Amerikaanse zakenblad Forbes zijn jaarlijkse top 100 van grootverdieners (mannen en vrouwen) in de sportwereld.

     

    Vandaag werd al een tipje van de sluier gelicht en de Japanse Naomi Osaka (WTA-10) heeft een record te pakken. Tussen 1 juni 2019 en 1 juni 2020 schreef de 22-jarige 34,3 miljoen euro bij op haar bankrekening, geen enkele sportvrouw deed ooit beter in een jaar.

     

    Daarmee snoept ze het record af van een andere (intussen gewezen) tennisster: Maria Sjarapova. De Russin haalde in 2015 27,3 miljoen euro binnen.

     

    Forbes verklapte alvast ook dat Osaka op plaats 29 staat in de top 100 van best betaalde sporters van de voorbije 12 maanden. En er staan deze keer ook voor het eerst sinds 2016 weer twee vrouwen in de lijst. Serena Williams - jawel, nog een tennisster - is terug te vinden op plaats 33 met 33 miljoen euro.

    (lees voort onder de Tweet)

    "Naomi Osaka is een marketing-icoon"

    Dat Naomi Osaka de best betaalde sportvrouw van de afgelopen 12 maanden is, heeft te maken met haar prestaties op de baan (ze won 2 toernooien), maar vooral ook met haar sponsorcontracten.

     

    Ze heeft o.a. een deal met Nike van 10,9 miljoen euro. Ze was ook één van de gezichten van de Olympische Spelen die dit jaar in haar land zouden plaatsvinden en dat leverde haar nog meer lucratieve contracten op. 


    "Voor degenen die niet in de tenniswereld zitten, is Osaka een relatief nieuw gezicht met een geweldige achtergrond", zegt Amerikaans professor David Carter. "De combinatie van haar jeugdigheid en biculturaliteit (Japans en Amerikaans, red) zorgt ervoor dat ze een wereldwijd marketing-icoon is."