meest recent
- 23/04Lazio laat Juventus zweten voor plek in bekerfinale, Milik is bevrijder met goal vlak na invalbeurt
- 23/04BEKIJK: Arsenal geeft Chelsea een pak voor de broek, Trossard opent het galabal
- 23/04Westerlo ziet eerste zege in de Play-offs door doelman Gillekens zijn handen glippen
- 23/04Standard en KV Mechelen verdelen de koek na wedstrijd zonder doelpunten
- 23/04AA Gent verstevigt zijn grip op leidersplaats in Europe Play-offs met gevleide zege bij STVV
- 23/04Roeselare wint in het hol van de Maaseikse leeuw en komt op 1 zege van een nieuwe titel
- 23/04Brian Riemer wijt zijn uithaal naar de ref aan de emoties: "Maar was niet respectloos bedoeld"
- 23/04Hein Vanhaezebrouck bevestigt (nog) niet dat hij AA Gent verlaat: "Soms zit de pers erop, soms ernaast"
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
- 22/04Charleroi wint simpel van BA Limburg met 58-98
- 22/04Bergen graait de zege mee tegen Feyenoord: 83-90
Dejonghe: "Grootste verschil met F1? Formule E heeft doorgedreven strategie"
Autocoureur Sam Dejonghe, testrijder in de Formule E voor Mahindra Racing, schoof aan voor een Facebook Live-sessie en bediende raceliefhebbers op hun wenken. Een bloemlezing. "Ik vrees dat de kans groot is dat de Grote Prijs in Spa-Francorchamps dit seizoen van de kalender zal vallen."
Wat zijn de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de racesport?
"Het is nodig dat de racesporten uitzicht hebben op de (her)start van het seizoen, want veel teams dreigen in financiële problemen te komen", zegt Sam Dejonghe.
"In de Formule 1 heeft Williams het al enkele seizoenen moeilijk. En bij Haas raakt het geduld van sponsor Gene Haas misschien wel op."
"De Formule 1 hangt ook stevig vast aan de autoconstructeurs, die net als andere bedrijven klappen krijgen. Als de constructeurs geld willen besparen, zal de autosport misschien wel het slachtoffer zijn."
"Het enige voordeel is dat de autosport het altijd moeilijk heeft gehad om te overleven. Ze zijn misschien iets beter bestand tegen klappen."
Als de constructeurs geld willen besparen, zal de autosport misschien wel het slachtoffer zijn.
Wat is de invloed op de racekalender?
"Er staan nu dubbele raceweekends op het programma, bijvoorbeeld de GP's van Oostenrijk en Hongarije in één weekend. Het is de enige mogelijkheid om nog een seizoen af te werken", denkt Sam Dejonghe, die de Formule 1 volgt voor Play Sports, de sportzender van Telenet.
"Ik vrees dat de kans groot is dat de GP van België zal sneuvelen. De races die later op de kalender staan, zullen voorrang krijgen. En het is heel moeilijk om een race te herplannen. Misschien kan het nog goed uitdraaien voor de Belgische organisatoren en krijgen ze zo wat ademruimte."
"Het wordt afwachten hoe de F1-gemeenschap reageert. Misschien is het positieve effect dat ze de F1 wat zullen heruitvinden, want het is de laatste jaren wat blijven staan. De Formule E vind ik bijvoorbeeld veel progressiever en creatiever met de implementatie van technologie om de beleving te verhogen."
Hoe voelt een Formule E-bolide aan?
Samen met Tom Boonen rijdt Sam Dejonghe uithoudingsraces en het Belcarkampioenschap. In de Formule E is hij aan de slag als testrijder van Mahindra Racing.
"Als racepiloot zit je in verschillende racewagens: zware modellen, lichte modellen, V6-motoren, V8-motoren... Een Formule E-bolide is een zwaardere auto, want er zit een batterij van 360 kilogram in je rug. Dat voel je ook wel", vertelt Dejonghe.
"Je rijdt ook niet op slicks, maar op banden met meer profiel. En de races worden altijd georganiseerd in steden."
"Maar het grote verschil met de F1 is toch de strategie. Hoe we de race aanpakken, is veel verder doorgedreven dan in elke andere racesport, omdat je zo afhankelijk bent van je batterij."
"Je weet niet welk scenario je zal krijgen in de race. En twee extra inhaalbewegingen betekent minder batterij. De strategie is dus heel veranderlijk."