• home
  • video
  • pas verschenen

    To shave or not to shave? 5 dilemma's voor de wielertoerist

    Gladde benen zijn vooral een voordeel bij schaafwonden na een valpartij.

    De zon blijft ons gezelschap houden tijdens deze moeilijke periode en dan is de stap naar de fiets al wat sneller gezet. Trek er dus zeker op uit met je gezin of alleen. Maar als beginnende fietser of wielertoerist sta je al snel voor enkele dilemma's. Cycling Vlaanderen lost ze voor je op.

    5 dilemma's voor de wielertoerist

    Dilemma 1: Benen scheren of laat het haar maar groeien?

    To shave or not to shave? De ene fietser vindt het fantastisch, de andere de hel. Maar waarom zou je je benen scheren om te fietsen? Iedereen denkt meteen aan aerodynamica, maar eerlijk, dat zal je alleen een minimaal voordeel opleveren bij hoge snelheden. Eerder belangrijk voor de profs dus.


    Profs worden ook vaak gemasseerd. Met geschoren benen is dat net iets leuker en eenvoudiger voor de masseur. Maar zelfs als je als amateur al een verzorger had, dan mag die nu toch niet in de buurt komen. Of je moest je huisgenoot inschakelen.

     

    Wel een voordeel van geschoren benen: als je valt, is de wonde makkelijker te verzorgen. Ze geneest sneller en je hebt minder kans op infecties. Maar de keuze om je benen al dan niet te scheren is dus vooral persoonlijk. In welk kamp zit jij?

    Dilemma 2: Een jas of niet?

    Een veelvoorkomende fout is te koud of net te warm aangekleed zijn. De gouden regel op een fietstocht is: Kleed je steeds in laagjes! Begin met een onderlaag die mooi aansluit op je lichaam en het zweet opvangt.

     

    Wordt het weer beter? Gebruik dan arm- en beenstukken. Die kun je tijdens je rit gemakkelijk uitdoen en wegstoppen in je achterzak. Ook belangrijk: Smeer alle niet-bedekte lichaamsdelen in met zonnecrème. Bescherm je huid!

     

    Na je rit je fietskleren wassen? Sluit dan steeds je rits. Zo gaan je kleren langer mee en voorkom je gaatjes.

    Dilemma 3: Rijden met of zonder gps?

    De moderne technologie is niet meer weg te denken uit ons leven, ook op de fiets. Toch kan je ook met een gps op je stuur veel variëren. Ga op verkenning en rijd niet steeds je vaste rondje. Vermijd momenteel ook de vele drukbezette jaagpaden. Dit zal na verloop van tijd ook zorgen voor meer plezier op de fiets. Zo krijg je geen "bore-out".

     

    Enkele tips: gebruik eens de "surprise me"-functie op je GPS of via RouteYou. Geef het gewenste aantal kilometers in en je krijgt een verrassende nieuwe route. Of maak zelf een knooppuntenroute. Deze leiden je veelal langs mooie en rustige wegen en zijn bovendien een goede test voor je geheugen.

     

    Ontdek de vele gemarkeerde fiets- en themaroutes. De Eddy Merckx-route bijvoorbeeld of de Watermolenroute, … Meestal zijn dat korte maar zeer mooie lusjes.

    Dilemma 4: Stoempen of losjes ronddraaien?

    Uitpakken met een zware versnelling? Neen, rijd niet steeds op de 53-11. Houd de souplesse aan en schakel op tijd. Een helling? Schakel ervoor af zodat je ketting niet onder te grote spanning komt te staan. Anders verhoog je de kans op een kettingbreuk.

     

    Zorg er ook voor dat je ketting niet te schuin ligt. Ligt je ketting vaak schuin? Dan slijten de tandwielen, cassette en ketting veel sneller.

    Dilemma 5: Een helm draag je altijd, dat is geen dilemma!

    Zet hem op, die helm. Een laatste maar niet onbelangrijke tip: draag steeds een helm. Ook al neem je snel even je fiets naar de bakker. Hierover bestaat er geen discussie.

     

    Span je helm niet te strak aan zodat je geen last krijgt van hoofdpijn. Zorg er wel voor dat je helm mooi op je hoofd blijft staan als je beweegt. Zet je helm mooi recht op je hoofd zodat alle kwetsbare plekken beschermd zijn.