• home
  • video
  • pas verschenen

    Maak lopen (nog) aangenamer: 7 loophacks van Maarten Vangramberen

    Maarten Vangramberen is een fervente loper.

    Ben je tijdens deze coronacrisis begonnen met lopen of nog meer gaan lopen dan je al deed? Om het (nog) aangenamer maken en vooral om het ook vol te houden, verzamelde fervente loper Maarten Vangramberen een aantal tips voor jou. Hier komen zijn 7 loophacks.

    Maak lopen (nog) aangenamer:

    1. Weg met de saaiheid!

    • Draai je parcours eens om: alles ziet er plots compleet anders uit als je je trainingsrondje eens in de andere richting loopt
    • Kap je parcours in stukken: dat helpt en motiveert enorm om te weten hoe ver je al bent
    • Stippel een variant uit op je vast parcours: ga eens dat ene veldweggetje in dat je nooit inslaat
    • Luister naar muziek of vooral podcasts: op deze pagina vind je veel podcast-tips

    Een greep uit de podcasts die Maarten Vangramberen beluistert.

    2. Verplicht jezelf

    • Ga zo vroeg mogelijk: aarzel je om te gaan lopen? Ga dan 's morgens vroeg: dan ben je er meteen vanaf, maar het is ook zo dat je hersenen de hele dag veel beter zullen functioneren
    • Spreek met iemand af: je mag in deze tijden nog afspreken met één iemand (of je gaat met je huisgenoot/gezinslid), dat zorgt toch voor een soort van sociale druk om te gaan

    Maarten Vangramberen gaat lopen met zijn gezin.

    3. Loop een wedstrijdje tegen jezelf

    • Loop vooral niet te snel: je moet altijd rustig kunnen praten en zeker geen pijn hebben vanaf de eerste kilometer
    • Jezelf af en toe prikkelen kan geen kwaad: probeer om de week of om de 2 weken eens een snellere tijd neer te zetten op je parcours, dat werkt motiverend

    Zorg dat je altijd kunt blijven praten tijdens het lopen.

    Maarten Vangramberen

    4. Meten = weten

    • Gebruik een loopapp: zo hou je bij hoe snel je loopt, welke afstand je al hebt afgelegd, welke evolutie je maakt... 
    • Of een sporthorloge: wil je nog meer weten? Schaf dan een goed sporthorloge aan. Dat meet bijvoorbeeld je VO2-max, je hartslag, je paslengte, hoeveel je gezweet hebt, ...

    Maarten Vangramberen loopt met een sporthorloge.

    5. Verzorg je materiaal

    • Steek je schoenen niet in een wasmachine of in een droogkast
    • Droog je schoenen met krantenpapier: natte schoenen? Steek er krantenpapier in en ze zijn de dag nadien droog. Dan nog even schoonvegen met een borstel en je bent opnieuw klaar om te gaan
    • 1.000 kilometer is de vuistregel: zo lang gaan je loopschoenen ongeveer mee 
    • Koop mooie sportkledij: dat hoeft niet duur te zijn, maar een mooie uitrusting prikkelt wel

    Droog je schoenen door er krantenpapier in te steken.

    Maarten Vangramberen

    6. Verzorg je lichaam

    • Smeer je in met zonnecrème: zelfs wanneer je denkt dat de zon niet hard genoeg brandt
    • Gebruik een hoofddeksel: dit is aan te raden als het echt heel warm is, gebruik bij voorkeur een wit hoofddeksel
    • Drink voldoende: je kan gerust een uur lopen zonder extra te moeten drinken, maar drink dan wel genoeg voor je gaat lopen
    • Loop liefst op een zachte ondergrond: bijvoorbeeld op een Finse piste of in het bos

    Loop bij voorkeur op een zachte ondergrond.

    7. Handig voor onderweg

    • Smartphonehouder
    • Draadloze oortjes: dan zitten de draadjes nooit in de weg
    • Loopbroek met een zakje: daarin kan je je sleutels wegsteken 
    • Wc-papier: voor als de nood ergens halfweg je tocht hoog is

    Zorg dat je een loopbroek hebt met een klein zakje, dat is handig om bijvoorbeeld je sleutels in weg te steken.

    Maarten Vangramberen