Ga naar de inhoud

Sporteconoom Wim Lagae: "Geen Tour zou een financieel fiasco zijn"

 di 14 april 2020 20:27
De renners naderen de finish tijdens de Tour van vorig jaar.
De renners naderen de finish tijdens de Tour van vorig jaar.

Als de omstandigheden het toelaten, zal de Tour dit jaar van start gaan op 29 augustus. Sportecononoom Wim Lagae van de KU Leuven legt uit waarom de Ronde van Frankrijk zo belangrijk is voor het wielrennen.

"In grote lijnen wordt de omzet van de Tour geraamd op 160 miljoen euro. Ter vergelijking: de omzet van Flanders Classics, dat onder meer de Ronde van Vlaanderen organiseert, is zo'n 6 miljoen euro. Dan zie je onmiddellijk de verhoudingen", zegt Wim Lagae aan Sporza.

 

"De mediawaarde van de Tour is goed voor 60 procent van de economische waarde van een volledig wielerseizoen. Geen Tour zou een financieel fiasco zijn, zowel voor Tour-organisator ASO als voor de ploegen."

 

"Ook de andere koersen die ASO organiseert, overleven dankzij de centen van de Tour. De Tour is de centrale magneet die een hele keten van andere wielerwedstrijden in leven houdt."

 

"De coronaschok die nu op het wielrennen afkomt, is ongezien en zal de wielerteams nog lang economisch besmetten. Het wielrennen heeft een heel broos businessmodel. Ploegen zijn voor 95 procent afhankelijk van sponsors."

 

"Bovendien is er ook geen noodfonds aangelegd in goeie dagen. Daardoor zijn de teams niet voorbereid op slechte dagen zoals nu. Een ploeg als CCC zit al in overlevingsmodus. Bedrijven zien sponsoring nu niet meer als een investering, maar als een kostenpost waar ze kunnen besparen."

Het peloton tijdens de Tour van 2019.
Het peloton tijdens de Tour van 2019.

"Tour zonder publiek lijkt realistische optie"

"Voor elke organisator van een evenement is een uitstel natuurlijk beter dan een afgelasting", gaat Wim Lagae voort. "President Macron heeft de deur opengelaten, omdat hij ook beseft dat de Tour een symboolwaarde heeft. De Tour overstijgt de sport."

 

"Alles zal afhangen van de gezondheid, maar een Tour zonder publiek lijkt me wel een vrij realistische optie. Maar ook dan komen de inkomsten in het gedrang, wat zonder publiciteitskaravaan en zonder vips zullen de sponsors minder willen betalen. De marketinginkomsten zullen minstens halveren. De media-inkomsten kunnen misschien wel in belangrijke mate standhouden."

 

"Daarnaast heeft ASO ook veel inkomsten uit subsidies van steden en gemeenten waar de Tour halt houdt. Die zullen nu al wel betaald zijn. Een afgelasting zou betekenen dat er een regen aan schadeclaims komt die niet te overzien is."

Een afgelasting zou betekenen dat er een regen aan schadeclaims komt die niet te overzien is.

Wim Lagae

Tour-organisatie bepaalt wat er met Vuelta gebeurt

Wim Lagae ziet nog een reden waarom een Tour later op de zomer plausibel is. "ASO heeft ook een meerderheidsaandeel in de Vuelta", weet Lagae. "Daardoor heeft de Tour grip op de kalender. In Parijs zal beslist worden of de Vuelta naar 2 weken of 10 dagen gaat. Dat verhoogt de kansen van de Tour enorm."

 

"Wielrennen is ook geen mondiale sport. Vorig jaar kwam 85 procent van de deelnemers uit Europa. Dat is heel anders dan bij de Olympische Spelen, waar atleten van over de hele wereld deelnemen en er ook nog kwalificaties zijn. Dat probleem heb je niet in het wielrennen. Er kan heel snel geschakeld worden."

 

"Toch zal het een logistiek huzarenstukje zijn om zelfs in een uitstelscenario te slagen. De Tour is immers afhankelijk van de volksgezondheid en als de lockdown afgebouwd wordt, zal sport aan het einde van de keten komen."

 

"Je moet eerst hotels hebben die weer open zijn, reizen moet weer toegelaten worden en je hebt ook massa's ordediensten nodig die nu nog ingezet worden voor de volksgezondheid. Er zijn dus heel veel factoren in het spel, maar we mogen ook niet vergeten dat wielrennen een heel veerkrachtige sport is. Dat heeft het verleden al meermaals uitgewezen."