Zes bestuursleden Barcelona leggen in open brief uit waarom ze opstappen

vr 10 april 2020 13:52

Bij Barcelona zijn er zes bestuursleden opgestapt uit onvrede met het beleid van de club tijdens deze coronacrisis. Voorzitter Josep Maria Bartomeu is kop van Jut in een open brief. Het is de zoveelste aflevering van een soap die zich in de Catalaanse bestuurskamer afspeelt.

Twee van de vier vicevoorzitters van Barcelona, Emili Rousaud en Enrique Tombas, en vier bestuursleden, Silvio Elias, Josep Pont, Jordi Calsamiglia en Maria Texidor, zijn opgestapt.

In de open brief wordt uitgelegd dat de directeurs vragen hebben bij het beleid van voorzitter Josep Maria Bartomeu en meer bepaald bij de aanpak van de coronacrisis. Die heeft een zware financiële impact op de club. Dat leidde eerder al tot een drastische salarisvermindering voor de spelers.

Lionel Messi en co leverden zeventig procent van hun loon in en moesten dat via de media vernemen. De opgestapte bestuursleden vragen Bartomeu vervroegde voorzittersverkiezingen te houden.

Daarnaast werden er ook vragen gesteld bij betalingen aan een bedrijf dat eerder dit jaar werd ingehuurd om na te gaan wat er van de club verschijnt op sociale media. In een interview met de Catalaanse radiozender RAC1 nam Rousaud geen blad voor de mond. "Als dat bedrijf ons vertelt dat ze 100.000 euro hebben aangerekend en wij hebben 1 miljoen euro betaald, dan zit er iemand met zijn vingers in de pot", klonk het.

Barcelona dreigt met juridische stappen:

"Na de ernstige en ongegronde beschuldigingen van Emili Rousaud, ontkent FC Barcelona met klem elke vorm van corruptie en de club behoudt zich het recht voor indienen van eventuele strafrechtelijke acties."