Ga naar de inhoud
Kalender WK F1 2020
datum grand prix winnaar 2020
09/05 Spanje (Barcelona) Hamilton
05/07 Oostenrijk (Spielberg) Bottas
12/07 Stiermarken (Spielberg) Hamilton
19/07 Hongarije (Boedapest) Hamilton
02/08 Groot-Brittannië (Silverstone) Hamilton
09/08 70 jaar jubileum (Silverstone) Verstappen
16/08 Spanje (Barcelona) Hamilton
30/08 België (Spa) Hamilton
06/09 Italië (Monza) Gasly
13/09 Toscane (Mugello) Hamilton
27/09 Rusland (Sotsji) Bottas
11/10 Eifel (Nürburgring) Hamilton
25/10 Portugal (Portimao) Hamilton
01/11 Emilia-Romagna (Imola) Hamilton
15/11 Turkije (Istanbul) Hamilton
28/03 Bahrein (Sakhir) Hamilton
28/03 Sakhir (Sakhir) Pérez
12/12 Abu Dhabi (Abu Dhabi) Verstappen
Eindstand WK F1 2020
  rijder auto punten
1. Lewis Hamilton (GBr) Mercedes 347
2. Valtteri Bottas (Fin) Mercedes 223
3. Max Verstappen (Ned) Red Bull 214
4. Sergio Perez (Mex) Racing Point 125
5. Daniel Ricciardo (Aus) Renault 119
6. Carlos Sainz jr (Spa) McLaren 105
7. Alexander Albon (Tha) Red Bull 105
8. Charles Leclerc (Mon) Ferrari 98
9. Lando Norris (GBr) McLaren 97
10. Pierre Gasly (Fra) AlphaTauri 75

"Maak F1-weekends korter: kwalificaties op zondagochtend, race in de namiddag"

 do 9 april 2020 15:38
Hoeveel F1-races zullen er dit jaar kunnen doorgaan?
Hoeveel F1-races zullen er dit jaar kunnen doorgaan?

Krijgen we dit seizoen nog een "volwaardig" F1-kampioenschap? "Voor de afgelaste races moet een nieuwe datum worden gezocht. Maar 2 races in hetzelfde weekend brengt logistieke problemen met zich mee", zegt oud-F1-rijder Bas Leinders, die pleit voor kortere F1-weekends.

Leinders: "Vrije trainingen op zaterdag"

Formule 1-directeur Ross Brawn is voorstander om te beginnen met F1-races zonder publiek. "Normaal is er altijd publiek aanwezig bij sportevenementen", zegt Bas Leinders. "Maar als dat door omstandigheden niet mogelijk is, dan kan een F1-race zeker achter gesloten deuren plaatsvinden."

 

"Sport is ook een industrie, waarin heel veel mensen tewerkgesteld zijn. Als we op een veilige manier aan die wedstrijden kunnen beginnen zonder publiek, dan moeten we dat doen."

 

Hoeveel GP's zullen er dit seizoen nog kunnen plaatsvinden? "20 GP’s is te utopisch, 15 races lijkt me wel haalbaar", zegt Leinders.

 

"De uitgestelde GP's moeten wel nog ingepast worden in de kalender. Men kan perfect 2 races organiseren in hetzelfde weekend. Een F1-race duurt gemiddeld anderhalf uur. Maar logistiek brengt dat problemen met zich mee. Teams zullen meer reserve-onderdelen en meer monteurs nodig hebben.”

 

"Maar ik ben meer fan van een korter F1-weekend. Vrije trainingen op zaterdag. Kwalificaties op zondagochtend en dan de race in de namiddag."

Zullen er F1-teams in de problemen komen?

De coronacrisis zal in alle sectoren gevolgen hebben. Hoe hard wordt de F1-wereld getroffen? "Alle F1-teams verliezen nu al geld aan inkomsten. Niet alleen aan televisierechten, maar ook aan sponsors. In hun clausule staat dat ze minder geld pompen in het team als er minder races gereden worden."

 

"Je kan denken: “Geen races betekent ook geen kosten voor de teams.” Maar in die globale kosten zitten ook de ontwikkelingskosten van zo’n auto. Dat geld krijgen de teams niet terug."

 

Zullen er F1-teams in de problemen komen? "Als er minstens 15 races gereden kunnen worden dit jaar, dan zullen de teams kunnen overleven. Als er minder dan 15 races doorgaan, dan staan er in de Formule 1 honderden jobs op de helling."


Voor F1-directeur Ross Brawn betekent een totaal van 8  à 9 races ook een volwaardig kampioenschap. “Voor de kleinere teams zou dat veel problemen met zich meebrengen", denkt Leinders. "Maar het zal ook een impact hebben op de grotere teams. De constructeurs investeren heel veel geld in de ontwikkeling en de marketingtool van de F1, dat zal dan minder het geval zijn."

 Alle F1-teams verliezen nu al geld aan inkomsten. Niet alleen aan televisierechten, maar ook aan sponsors. 

"Crisis zal helpen in consensus over financieel model"

Is de coronacrisis ook het moment om het F1-model te herbekijken? "Men spreekt al 10 jaar om het financiële model aan te pakken, de zogenaamde cost gap."

 

"Die cost gap is een probleem voor de grotere constructeurs die hun voordeel willen behouden. Ze gooien meer middelen over de balk om een voordeel te
halen."

 

"De kleinere teams ijveren ervoor om een maximumbedrag vast te leggen dat mag worden uitgegeven. Maar hoe zal je dat controleren?"

 

"Deze crisis zal wel helpen om tot een consensus te komen. Momenteel spreekt men over een verschillende cost gap voor de constructeurs, de privé-teams en de satellietteams. Dat zou al een eerste stap kunnen zijn."