• home
  • video
  • pas verschenen

    Belgische wielersponsors snoeien nog niet: "Zoeken alternatieven zoals sociale media en virtuele Ronde"

    Lotto en Quick-Step

    "Mensen koud op straat zetten, dat scenario ligt bij de Belgische topteams niet op tafel."

    Ondanks het succes van de virtuele Ronde zijn het erg onzekere tijden voor heel wat wielerploegen. Veel sponsors zitten in financieel zwaar weer. Twee van de bekendste in België, Deceuninck en Soudal, nemen voorlopig geen maatregelen. "Maar als bedrijf werknemers op technische werkloosheid zetten en tegelijk wielrenners 7 cijfers betalen, die boodschap is moeilijk."

    Bij de twee grootste wielerploegen van het land, Lotto-Soudal en Deceuninck-Quick Step, mogen ze (voorlopig) op beide oren slapen. "Lotto-Soudal heeft het geluk dat het gezonde sponsors heeft", vertelt Marko Heijl, Sponsoring & PR Manager bij Soudal. "Soudal heeft vorig jaar zijn beste jaar ooit gehad sinds 1966. Uiteraard zullen er altijd kleerscheuren zijn, maar wij komen hierdoor."

     

    "Dat zal in de sector niet bij alle ploegen het geval zijn. En wielerploegen hangen van sponsors af, 90 tot 95 procent van de inkomsten zijn van sponsoren. Alle 19 WorldTour-ploegen hebben een type van sponsor gemeen: fietsconstructeurs. Die winkels zijn dicht en in sommige landen mag je zelfs niet fietsen. Ik vrees dat het in die sector meer pijn zal doen dan in andere sectoren.”

     

    "Ik denk in de eerste plaats ook aan sponsors die gewoon zullen kantelen. Kijk naar wat je hoort over CCC in de media, je hoort ook zaken over Segafredo… Ik denk dat er zoals na elke economische crisis sponsors zullen verdwijnen of het niet meer kunnen ophoesten."

     

    Ook bij Deceuninck slaan ze nog niet in paniek. “We hebben afgesproken met de ploeg om niet naar buiten te communiceren", vertelt Francis Van Eeckhout. "Er is een economische realiteit, maar de naam van de ploeg is Wolfpack en ik verwacht dat renners samen veroveren en afzien.”

     

    “Patrick Lefevere is een volwassen mens. Wij spreken elkaar regelmatig en hij is zeer redelijk. De renners ook. Mensen moeten redelijk en solidair zijn. Ik ben er zeker van dat we eruit geraken.”

    Als bedrijf werknemers op technische werkloosheid zetten en tegelijk wielrenners 7 cijfers betalen, die boodschap is moeilijk

    Marko Heijl (Soudal)

    "De Tour is heel belangrijk, dat is een wereldwijd platform"

    Hoe belangrijk is het al of niet doorgaan van de Tour? "Er zullen geen sponsors op dat specifieke punt failliet gaan, maar ik denk aan kleinere sponsors die hun handen dan zullen terugtrekken. Wij zijn met Soudal actief in 140 landen. De Tour is vrijwel de enige koers die al die landen bereikt. Dat is een wereldwijd platform. Wij hebben de jongste jaren 3 keer in Parijs gewonnen. Dat zijn de krenten in de pap. Als die wegvallen, doet dat heel erg pijn.”

     

    Deceuninck: "We betalen in een pakket per jaar, de Tour zit daar bij. Dat blijft hét wielerevenement. De hele wereld kijkt. Vorig jaar hadden we Alaphilippe in de gele trui. Het zou nóg eens een harde slag zijn als dat wegvalt. Ik hoop van niet en hoop dat ze alternatieven vinden. Het zou jammer zijn, ook voor de sport.”

     

    Heijl (Soudal) vult aan. "Het is een beetje jaren 80 om seconden in de media te tellen. Dat is een oude sponsorcultuur. Wij denken meer aan sociale media. We zien initiatieven bij ons, zoals met lockdown journals. Er was ook die virtuele Ronde van Vlaanderen. Je ziet initiatieven om er voor de sponsors het beste van te maken.”

     

    "Ook bij Deceuninck-Quick Step proberen de renners te compenseren op sociale media. En er was inderdaad toch nog een Ronde." Vorig jaar kreeg Deceuninck toch veel exposure, of niet? “Het eerste jaar had men mij verteld over een inloopjaar. Er werd nog veel Quick-Step gezegd. Dit jaar was het jaar om te oogsten en volgend jaar opnieuw. Het is spijtig, maar mensenlevens zijn belangrijker dan geld."

    Het is jaren 80 om seconden in de media te tellen. Wij denken aan alternatieven op sociale media en de virtuele Ronde, bijvoorbeeld 

    Marko Heijl (Soudal)

    "Mensen koud op straat zetten, dat scenario ligt bij Belgische ploegen niet op tafel"

    Hebben de ploegen al plannen om de sponsorgelden terug te schroeven? "Neen", zegt Francis Van Eeckhout van Deceuninck. Moeten renners loon inleveren? “Je speelt met mensen hun inkomen, mensen die hun eigen uitgavepatroon hadden. Je moet die beslissing verstandig nemen. Lefevere en zijn team zitten al jaren in de sector. Ze kunnen dat zeker goed aan.

     

    'We zijn zelf een van de eerste bedrijven die gesloten hebben. Vandaag zijn we opnieuw opgestart met een kleinere equipe want we moeten de economie aan de slag houden.”

     

    Kan bij Lotto-Soudal een scenario van technische werkloosheid of minder loon voor renners? "Heel wat bedrijven die in noodmodus gaan, zien sponsoring niet meer als een investering, maar als een grote kost. Dat iedere sponsor de tering naar de nering moet zetten, lijkt me vrij duidelijk.”

     

    “Je ziet verschillende strategieën. Bij CCC worden ze koud op straat gezet. Dat is een scenario dat bij ernstige Belgische WorldTour-ploegen niet op tafel ligt, maar er zullen consequenties zijn. Dat is onvermijdelijk. Als bedrijf zeggen tegen je werknemers dat ze technisch werkloos worden, terwijl je tegelijk wielersterren soms 7 cijfers betaalt: die boodschap valt moeilijk te brengen. Het is logisch dat iedereen deelt in deze malaise.”