meest recent
- 21:35LIVE - Bayern München en Arsenal (zonder bankzitter Trossard) worden stilaan wakker na povere beginfase
- 21:13Opnieuw prijs! Emma Meesseman kroont zich tot Turks landskampioen met Fenerbahçe
- 21:00Na jaar vol blessureleed en buitenlandse interesse blijft Hannah Eurlings OH Leuven trouw
- 20:59Jontay Porter zijn NBA-carrière zit erop: gokschandaal levert speler van Toronto levenslange schorsing op
- 20:50LIVE: Manchester City moet aan de bak, Rodrygo schenkt Real Madrid vroege voorsprong
- 20:10Nicky Hayen op zijn hoede voor Griekse heksenketel: "Met het publiek achter hen is het andere ploeg"
- 20:02Lotte Kopecky wil ijskoude en loodzware Waalse Pijl snel verteren: "Kan in de kleren kruipen richting Luik"
- 19:30BEKIJK - Schuddende Skjelmose moet weggedragen worden na onderkoeling, Kwiatkowski: "Als wodka op nuchtere maag"
- 18:19BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 16:25BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 16:13Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 13:53Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
- 13:51Nog 100 dagen tot de start van de Spelen: "Grote delegatie met, hopelijk, succesvolle Spelen"
- 16/04Bekijk de goals uit Standard - Anderlecht in de Lotto Super League (2-2)
- 16/04Mauri Vansevenant is de hoop van zijn ploeg voor de Waalse Pijl
- 16/04Olympische vlam is ontstoken in Griekenland
"Voetbalabonnees gaan door onduidelijkheid misschien wel op tv kijken"
De kans dat er dit seizoen nog gevoetbald zal worden in ons land is klein. Voor de Belgische profclubs heeft dat zware financiële gevolgen op korte en op lange termijn. Sporteconoom van de KU Leuven Trudo Dejonghe schetst de situatie: "Sponsors en abonnees gaan misschien afhaken."
"Een consument die in het ongewisse wordt gelaten, koopt niet"
Net als een heel aantal profclubs vindt ook Trudo Dejonghe het als sporteconoom belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over het verdere verloop van de competitie.
"Ze moeten duidelijk communiceren en die knoop doorhakken", zegt Dejonghe aan Sporza. "Nu word je in het ongewisse gelaten en een consument die in het ongewisse wordt gelaten, koopt niet."
Daarmee doelt Dejonghe op de abonnees. "Ik ben ook een abonnee van een bepaalde club en de vraag is: ga ik dat abonnement al verlengen, want gaat er nog een competitie zijn? Ga je wachten tot augustus of september? Misschien zeg je dan wel: ik koop geen abonnement en ik kijk op televisie."
Als veel supporters zo gaan reageren, zien de clubs heel wat inkomsten wegvallen.
"Toeschouwersinkomsten, dat valt mee. Ticketing an sich is ongeveer 20 procent van de totale inkomsten. Maar het is alles wat daarrond is. Er wordt al iets gedronken, er wordt al iets gegeten, er wordt merchandising verkocht. Dat valt allemaal weg."
Ga je wachten tot augustus of september met het verlengen van je abonnement?
"Sponsors gaan compensatie vragen in de toekomst"
Naast het probleem van de abonnees zijn er ook nog de sponsors die misschien gaan afhaken. Ook dat zou nefast zijn.
"Je hebt sponsors die niet tevreden zullen zijn omdat ze wedstrijden niet meer gaan krijgen. Die sponsors gaan een compensatie vragen in de toekomst. Sommigen gaan misschien afhaken, want ze hebben misschien wel andere problemen volgend jaar met de economie die aan het imploderen is."