meest recent
- 21:24LIVE: Leider Anderlecht zit halfweg op rozen dankzij 2 goals in 3 minuten, maar verliest geblesseerde Dreyer
- 21:15LIVE: Genk heeft het moeilijk tegen dominant Club, Odoi laat de 2-0 liggen
- 21:13Wéér een flinke domper voor Anderlecht: Anders Dreyer moet geblesseerd naar de kant
- 21:06Anderlecht herstelt zijn marge op Club Brugge: volg hier LIVE het virtuele klassement
- 21:05Ze spiegelden zich aan Rode Duivels, maar turners grijpen naast EK-teamfinale: "We pieken ernaast"
- 21:00Olympische Zeilweek: top 3 is in zicht voor catamaranduo, ook 49er heeft wind in de zeilen
- 20:46Ronnie O'Sullivan begint verschroeiend aan het WK snooker
- 20:18De Lotto-Dstny Ladies mogen naar de Tour de France Femmes
- 20:00Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 19:57Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
"Voetbalabonnees gaan door onduidelijkheid misschien wel op tv kijken"
De kans dat er dit seizoen nog gevoetbald zal worden in ons land is klein. Voor de Belgische profclubs heeft dat zware financiële gevolgen op korte en op lange termijn. Sporteconoom van de KU Leuven Trudo Dejonghe schetst de situatie: "Sponsors en abonnees gaan misschien afhaken."
"Een consument die in het ongewisse wordt gelaten, koopt niet"
Net als een heel aantal profclubs vindt ook Trudo Dejonghe het als sporteconoom belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over het verdere verloop van de competitie.
"Ze moeten duidelijk communiceren en die knoop doorhakken", zegt Dejonghe aan Sporza. "Nu word je in het ongewisse gelaten en een consument die in het ongewisse wordt gelaten, koopt niet."
Daarmee doelt Dejonghe op de abonnees. "Ik ben ook een abonnee van een bepaalde club en de vraag is: ga ik dat abonnement al verlengen, want gaat er nog een competitie zijn? Ga je wachten tot augustus of september? Misschien zeg je dan wel: ik koop geen abonnement en ik kijk op televisie."
Als veel supporters zo gaan reageren, zien de clubs heel wat inkomsten wegvallen.
"Toeschouwersinkomsten, dat valt mee. Ticketing an sich is ongeveer 20 procent van de totale inkomsten. Maar het is alles wat daarrond is. Er wordt al iets gedronken, er wordt al iets gegeten, er wordt merchandising verkocht. Dat valt allemaal weg."
Ga je wachten tot augustus of september met het verlengen van je abonnement?
"Sponsors gaan compensatie vragen in de toekomst"
Naast het probleem van de abonnees zijn er ook nog de sponsors die misschien gaan afhaken. Ook dat zou nefast zijn.
"Je hebt sponsors die niet tevreden zullen zijn omdat ze wedstrijden niet meer gaan krijgen. Die sponsors gaan een compensatie vragen in de toekomst. Sommigen gaan misschien afhaken, want ze hebben misschien wel andere problemen volgend jaar met de economie die aan het imploderen is."