• home
  • video
  • pas verschenen

    Blijf bewegen en trek je wandelschoenen aan voor een tocht door je buurt

    Wandelen is voor velen op dit moment de ideale ontspanning.

    Ben je geen fervente sporter? Dan is het geen goed idee om nu plots toch hard te beginnen trainen. Maar een wandeling in de natuur in je eigen buurt, kan natuurlijk wel. Zo beweeg je voldoende en kan je genieten je omgeving. Opgelet, zoals bij alles is het ook hier belangrijk om de richtlijnen van de overheid strikt op te volgen.

    Fietsen, lopen en wandelen zijn de activiteiten die je buitenshuis nog mag ondernemen. Vooral die laatste activiteit is interessant voor heel wat recreatieve sporters. In heel Vlaanderen kan je op pad langs bewegwijzerde routes, de zogenaamde knooppunten. En er zijn ook heel wat themawandelingen.

     

    Ben je op zoek naar leuke wandelingen? Die vind je makkelijk op deze website of je kan ook hier zoeken. Belangrijk is wel dat je gaat wandelen in je buurt. Stap je voordeur uit en vertrek. Je eerst verplaatsen met de auto mag niet. Geniet van de natuur en laat ook geen zwerfvuil achter.

    De gemeente Wielsbeke heeft het begrepen en zet haar wandelroutes in de kijker

    Hier nog eens de richtlijnen voor bewegen op een rij

    1.      Als je nu pas begint met sporten of bewegen, bouw dan heel langzaam op

     

    2.     Beweeg, train of sport, maar doe het kalm aan: niet intensief en niet te lang aan één stuk

     

    3.     Doe je normaal duurinspanningen, kies dan nu voor intervalactiviteiten

     

    4.     Oefen wanneer het kan in de open lucht (buiten, tuin, koer, balkon…)

     

    5.     Binnen sporten of bewegen is nog altijd veel beter dan niet bewegen

     

    6.     Sport nu bij voorkeur in je eentje (of beperk je tot je huisgenoten of 1 niet-huisgenoot)

     

    7.      Kom je tijdens het sporten in de buurt van anderen, hou dan 1,5 meter afstand en doe geen high fives, handshakes of hugs

     

    8.     Doe niets samen in de marge van je sportactiviteit: niet samen met de auto naar de sportactiviteit, niet samen omkleden, etc.

     

    9.     Raak alleen je eigen materiaal aan: gebruik je eigen drinkbus en handdoek, en ook alleen persoonlijk sportmateriaal

     

    10.   Sport niet als je ziek bent, ook niet individueel. Onthoud ook dat je na koorts niet meteen weer mag sporten, maar nog evenveel dagen moet rusten als dat je koorts hebt gehad. Na bijvoorbeeld 3 dagen koorts begin je dus pas op dag 7 weer te sporten.