• home
  • video
  • pas verschenen

    Safety Totem in Harelbeke: "Dit kan echt een meerwaarde zijn"

    De organisatie van de E3 Harelbeke heeft zijn plannen voorgesteld.

    De E3 BinckBank Classic zit nooit verlegen om een stunt, maar naast de traditionele banner is er nog een nagelnieuw snufje in de kasseiklassieker. De organisatie pakt uit met een soort totempaal om de veiligheid voor het peloton te verhogen.

    E3 Harelbeke pakt uit met totempaal op gevaarlijkste punten

    "Bij de UCI naar voren brengen als mooi voorbeeld"

    Veiligheid op de fiets werd vorig jaar na een reeks incidenten een zeer belangrijk onderwerp in het peloton. Op de voorstelling van de E3 BinckBank Classic werd een nieuw soort signaalpalen geïntroduceerd om de renners voor gevaren te waarschuwen.

     

    "Ook voor mij is het een verrassing", vertelt bondsvoorzitter Tom Van Damme over de innovatie. "Het is fantastisch dat de organisatie met veiligheid bezig is, zoals wij dat ook met de UCI en Belgian Cycling doen."

     

    "Dit kan echt een toegevoegde waarde zijn. De "security totem" is niet alleen een stootkussen, maar is ook vrij hoog en is van ver zichtbaar. Het kan ook echt een goeie preventieve zet zijn. We zullen dit van zeer dichtbij volgen. Als het een succes is, waarom zouden we dat dan niet in alle wedstrijden naar voren brengen?"

     

    Wordt dit dan de norm in alle koersen? "We zijn nog altijd België. We zullen het in elk geval bij de UCI naar voren brengen als mooi voorbeeld van hoe de veiligheid kan verbeteren. Ik denk dat we dan alle kansen moeten aangrijpen om dat in uitvoering te brengen."

     

    "In ons land is de verkeersdensiteit zeer groot. Het straatmeubilair wordt elke dag aangepast en uitgebreid. Dit kan inderdaad een laboratorium zijn voor het buitenland, waarom niet?"

     

    "Als voorzitter van de UCI-wegcommissie zal ik het alleszins meenemen naar de vergadering van volgende week. Dit kan echt een meerwaarde zijn, ook voor de grote organisatoren."

    "Geen alternatief voor seingevers, wel een bijkomend gegeven"

    Wordt de functie van de klassieke seingever dan uitgehold met deze zet? "Absoluut niet", werpt KBWB-voorzitter Tom Van Damme op.

     

    "Seingevers hebben verschillende taken. Zij zijn er niet alleen om de hindernissen in het verkeer te beveiligen, maar ze staan ook op kruispunten en ze beschermen bepaalde wegen. Dat zal altijd nodig blijven. Hun taak komt zeker niet in het gedrang."

     

    Zijn er steeds minder seingevers beschikbaar? "Het is moeilijker en moeilijker om vrijwilligers te vinden. Wij hebben hen gelukkig nog, want zonder hen is er geen koers. Daarom zijn we hen dankbaar, dat zij de veiligheid van het peloton en het publiek bevorderen."

     

    Is deze innovatie van de E3-organisatie dan een waardig alternatief voor de seingever? "Het is geen alternatief, wel een bijkomend gegeven. Het dient vooral om die hindernissen die te pas en te onpas in het verkeer opduiken, op deze manier veel beter te beveiligen."

    Het is geen alternatief voor de seingever, wel een bijkomend gegeven. Het dient vooral om die hindernissen die te pas en te onpas in het verkeer opduiken, op deze manier veel beter te beveiligen.

    Bondsvoorzitter Tom Van Damme

    Seingevers: "Dit is zeker een verbetering"

    Bij de vereniging van mobiele seingevers reageert men enthousiast. "De renners rijden met hun gezicht naar beneden en merken straatmeubilair of middenbermen op door ons fluitsignaal", legt Jan Eerebout uit.

     

    "Bij deze totempaal is er een vervangende sirene, een geluidsignaal dat wordt geactiveerd door de veiligheidscoördinator die voor de wedstrijd uitrijdt. De renners worden dan verwittigd door de sirene en zien op de totempaal ook langs welke kant ze het obstakel kunnen passeren."

     

    "Wij moeten dankzij deze maatregel minder motards inzetten, toch altijd een breekpunt in de koers. Dit zal dus leiden tot de afbouw van het aantal motards zonder de veiligheid in het gedrang te brengen."

     

    "Het gaat in se niet om broodroof aangezien er altijd een tekort is. We hebben niet altijd genoeg motards. Dit is zeker een verbetering. De middenbermen worden beter beveiligd en wij kunnen motards op andere punten inzetten. Hier is zeer goed over nagedacht."