• home
  • video
  • pas verschenen

    Extra Time Cross over het parcours: "Vrij simpel: vermogen leveren en trappen"

    Een zeldzaam heuveltje op de WK-omloop in Zwitserland.

    Liefhebbers en volgers van de veldritsport raken maar niet uitgepraat over het parcours in Dübendorf. Is het nu een gemakkelijke omloop of onderschatten we wat de crossers in Zwitserland te wachten staat? Het panel van Extra Time Cross testte zijn benen. 

    "De Franse trend met lange bochten en minder techniek"

    Onze reporter haalde gisteren in Zwitserland enkele kenners voor zijn microfoon na de verkenning, maar de meningen waren verdeeld. Was er aan de tafel van Ruben Van Gucht meer eensgezindheid?

     

    "Het parcours en de cross worden altijd bepaald door de renners zelf", opende Niels Albert. "Als het parcours snel is, dan volgen de hindernissen elkaar snel op en wordt het daardoor ook lastig. En als de cross lang gesloten is, dan is het ook mooi."

     

    "Het weer zal opnieuw het laatste woord hebben", voorspelt Sven Nys. "Ik word er niet echt wild van, maar met modder en regen wordt iedereen nerveus."

     

    "Dat is ook niet nieuw. Als ik mijn eigen carrière bekijk, dan hebben we op een WK heel vaak minder typische crossen zoals Gavere, de Koppenberg of Overijse gehad. Het was meer de Franse trend: lange bochten en minder techniek. Ik hield daar iets minder van."

     

    "Je had heel vaak een parcours waar je met de auto over kon rijden", pikt Richard Groenendaal in. "Maar zondagavond zullen we kunnen concluderen dat de allerbeste renners gewonnen hebben."

    "Iemand die hard fietst, fietst gewoon weg"

    Niels Albert vindt het "spijtig" dat de UCI niet gekozen heeft voor een typische Zwitserse omloop. In Dübendorf moet je speuren met een vergrootglas naar reliëf en natuurlijke uitdagingen.

     

    "Maar we zullen cross krijgen. Daar ben ik van overtuigd", zegt Sven Nys. "Al is er altijd een risico als je naar een WK gaat waar nog nooit een cross heeft plaatsgevonden. Kijk naar Bieles in Luxemburg, waar er zeer veel lekke banden waren."

     

    "De omloop ligt naast een vliegveld", vult Niels Albert aan. "De ondergrond zou uit steengruis bestaan zodat een vliegtuig niet meteen wegzakt als het vliegtuig van de baan schuift."

     

    Is zo'n "bescheiden" parcours dan in het nadeel van de topfavoriet? "Neen", twijfelt Richard Groenendaal niet. "In een cross als Namen kan er veel meer gebeuren, ook bij de topfavoriet. Hier is het vrij simpel: vermogen leveren en trappen. Iemand die hard fietst, fietst gewoon weg."