• home
  • video
  • pas verschenen

    Referee department: ref flaterde in Virton-Beerschot, maar niet in Cercle-Anderlecht

    Virton Beerschot

    De beslissingen van de scheidsrechters in Virton-Beerschot zorgden voor heel wat opschudding.

    Het Professional Refereeing Department van de voetbalbond heeft enkele veelbesproken fases van het voorbije voetbalweekend beoordeeld.

    Virton-Beerschot: doelpunt Virton had niet mogen tellen

    Bij Beerschot waren ze na de 1-0-nederlaag bij Virton uiterst misnoegd over de spelleiding en dan vooral over de fase bij de goal van de thuisploeg. Terecht, zo geeft het referee department toe.

     

    Virton scoorde uit een vrijschop, maar scheidsrechter Denil was op dat moment nog bezig de muur van Beerschot ordelijk te krijgen. "De scheidsrechter had de vrije trap niet mogen laten nemen, omdat hij de verdedigers afleidde met het plaatsen van de spelers op de gewenste afstand", schrijft het referee department.

     

    "In principe had de scheidsrechter de aanvallers moeten vragen om op het fluitsignaal te wachten vooraleer de vrije trap te nemen. De speler die de vrije trap had genomen zonder toestemming, moet bestraft worden met een gele kaart."

    Verslag van Virton-Beerschot (1-0)

    Cercle-Anderlecht: 2x hands, maar 2x terecht geen penalty

    Cercle Brugge verloor ongelukkig met 1-2 tegen Anderlecht, maar na de match hadden ze bij groen-zwart vooral de indruk dat de scheidsrechter tegen hen was. "Als ze ons eruit willen, dan moeten ze dat meteen doen", zei coach Bernd Storck.

     

    Storck verwijst met die uitspraak naar de 2 handsfases in het strafschopgebied van Anderlecht, die 2 keer geen strafschop opleverden. Het referee department vindt dat de scheidsrechters op Jan Breydel juist gehandeld hebben.

     

    Referee department: "De bal maakt contact met de elleboog van een verdediger (geval 1) en met een arm/hand (geval 2). Die lichaamsdelen waren dicht bij het lijf van de verdediger en maakten zijn lichaam niet onnatuurlijk groter. Twee keer een juiste beslissing van de scheidsrechter."

    Verslag van Cercle-Anderlecht (1-2)

    Kortrijk-Club: Ezekiel verdiende rood, maar VAR kon niet ingrijpen

    Het referee department laat tot slot nog weten dat Kortrijk-speler Imoh Ezekiel eigenlijk een rode kaart had verdiend toen hij van ref Van Driessche geel kreeg voor een wilde tackle.

     

    "De scheidsrechter reageerde te snel met het bovenhalen en het tonen van de gele kaart. Het referee department had een rode kaart verwacht. Een interventie van de VAR was evenwel niet nodig, omdat  de beslissing van de scheidsrechter om de fout te beoordelen als roekeloos en aldus niet als buitensporig, niet gezien kan worden als een 'clear and obvious error'"