meest recent
- 19/04Straf statement: Tchalou stuurt Asterix Avo dankzij kolkende zaal huiswaarts met 3-0-nederlaag in titelfinale
- 19/04BEKIJK - "Wulle gon no iejste!": Timmy Simons incasseert champagnedouche en zwengelt feestje bij Dender aan
- 19/04Anderlecht herpakt zich tegen Gent en legt druk bij Standard en OHL
- 19/04Dender keert na 15 jaar terug naar eerste klasse met klinkende zege: "Konden we alleen maar van dromen"
- 19/04BNXT League: dominant Luik speelt nummer 2 Den Bosch van het kastje naar de muur
- 19/04Dubbel feest in Antwerpen: Beerschot viert titel, Patro Eisden Maasmechelen op valreep in top 6
- 19/04BEKIJK - Heerlijke volley van Dewaele loodst KV Oostende naar veilige wateren na erg woelig seizoen
- 19/04Dender viert promotie, ook euforie bij KVO en Patro: ontdek alle uitslagen van de slotspeeldag in tweede klasse
- 19/04Grote hervorming van de wereldbekerkalender
- 19/04Evenepoel: "Ik voel me beter, alles gaat vrij goed"
- 19/04Pogacar is topfavoriet voor Luik-Bastenaken-Luik
- 19/04Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
Zijn fietsen met 11 versnellingen achteraan binnenkort verleden tijd?
Op Velofollies wordt de fietsliefhebber elk jaar weer om de oren geslagen met de nieuwste snufjes uit de wielerwereld. Maar welke nieuwigheden zijn nu echt van tel? Expert en ex-renner Ludo Dierckxsens stelt vast dat vooral het aantal versnellingen de hoogte ingaat.
"Op de racefiets wordt de 12-speed-groep de nieuwe norm", zegt Ludo Dierckxsens in onze Facebook Live. "Campagnolo is ermee gestart, SRAM volgt en ook Shimano is klaar met zijn groepset."
De oud-renner van Lotto, Lampré en Landbouwkrediet volgt als vertegenwoordiger van Codagex de nieuwste trends op de voet. Hij ziet dat alle merken stilaan de overschakeling maken van 11 naar 12 versnellingen achteraan.
Dierckxsens: "De 12-speed biedt veel meer mogelijkheden, en dan vooral voor de profrenner. De eerste 7 versnellingen achteraan gaan telkens maar met 1 tandje omhoog. De profrenners kunnen dat in een peloton zeker gebruiken."
"Gaat het plots iets minder snel in koers? Dan kunnen ze met de 12-speed voortaan iets minder bruusk schakelen. Die overgang van 1 tandje voelt minder bruusk aan dan 2 tandjes tegelijk. Renners kunnen hun omwentelingen en hun vermogen blijven draaien. Ze trainen op 100 omwentelingen per minuut en willen die flow ook in koers blijven behouden."
Die overgang van 1 tandje voelt minder bruusk aan dan 2 tandjes tegelijk. Renners kunnen hun omwentelingen en hun vermogen blijven draaien.
"Huidige generatie wil soepel rijden"
De fiets waarmee de renners de Tour de France rijden, evolueert de hele tijd. In de tijd van Ludo Dierckxsens werden cols als Alpe d'Huez met een enorm zware versnelling opgereden. Dat is vandaag de dag ondenkbaar.
"Alle steile hellingen moesten wij met een heel grote versnelling op. In onze tijd gingen we achteraan maar tot 27 tandjes op de lichtste versnelling. Die hoge omwentelingen konden we gewoonweg niet aanhouden. We beschikten niet over die middelen."
"Nu wel. En dat is beter voor de benen. Je rijdt ze niet kapot. Ook voor de recuperatie is het beter. Dat zie je aan de huidige generatie van klimmers, die rijden soepeler maar duwen toch een heel hoog vermogen. Het lijkt gemakkelijker, maar dat is het zeker niet."
"Het grote verschil is dat in een grote ronde de renners er minder snel doorzitten in de laatste week. Door de versnellingen, maar ook door de vermogensmeting. Ze kennen hun grenzen. Vroeger reed men op het gevoel."
1x12 zoals in het mountainbike? "Overgangen zijn te groot op de racefiets"
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
"Maar die trend zal zich niet doorzetten bij de racefiets. Een Brits team heeft er al eens mee geëxperimenteerd, maar heeft vastgesteld dat de overgangen veel te groot zijn. Met 2 tandbladen vooraan heb je dat niet."