meest recent
- 10:475 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa
- 10:26Dit is het parcours van de Giro 2024: 2 tijdritten en 6 aankomsten bergop
- 10:10Sportpsycholoog toont Union de weg uit mentale crisis: "Werk met "Wat als?"-plannen die zekerheid bieden"
- 10:00Krijgt Union zijn motor op gang tegen Antwerp?
- 09:56Dag 1 EK judo: Pittige loting voor Jorre Verstraeten en co
- 09:43Miami Heat trekt NBA-play-offserie tegen Boston gelijk met record aan driepunters
- 09:27BEKIJK - Macron scoort uit een penalty, Hazard deelt een assist uit
- 09:13"Dit hebben we al 2 jaar niet meer gezien": onze commentatoren schatten de zeges van Club en Anderlecht in
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Zijn fietsen met 11 versnellingen achteraan binnenkort verleden tijd?
Op Velofollies wordt de fietsliefhebber elk jaar weer om de oren geslagen met de nieuwste snufjes uit de wielerwereld. Maar welke nieuwigheden zijn nu echt van tel? Expert en ex-renner Ludo Dierckxsens stelt vast dat vooral het aantal versnellingen de hoogte ingaat.
"Op de racefiets wordt de 12-speed-groep de nieuwe norm", zegt Ludo Dierckxsens in onze Facebook Live. "Campagnolo is ermee gestart, SRAM volgt en ook Shimano is klaar met zijn groepset."
De oud-renner van Lotto, Lampré en Landbouwkrediet volgt als vertegenwoordiger van Codagex de nieuwste trends op de voet. Hij ziet dat alle merken stilaan de overschakeling maken van 11 naar 12 versnellingen achteraan.
Dierckxsens: "De 12-speed biedt veel meer mogelijkheden, en dan vooral voor de profrenner. De eerste 7 versnellingen achteraan gaan telkens maar met 1 tandje omhoog. De profrenners kunnen dat in een peloton zeker gebruiken."
"Gaat het plots iets minder snel in koers? Dan kunnen ze met de 12-speed voortaan iets minder bruusk schakelen. Die overgang van 1 tandje voelt minder bruusk aan dan 2 tandjes tegelijk. Renners kunnen hun omwentelingen en hun vermogen blijven draaien. Ze trainen op 100 omwentelingen per minuut en willen die flow ook in koers blijven behouden."
Die overgang van 1 tandje voelt minder bruusk aan dan 2 tandjes tegelijk. Renners kunnen hun omwentelingen en hun vermogen blijven draaien.
"Huidige generatie wil soepel rijden"
De fiets waarmee de renners de Tour de France rijden, evolueert de hele tijd. In de tijd van Ludo Dierckxsens werden cols als Alpe d'Huez met een enorm zware versnelling opgereden. Dat is vandaag de dag ondenkbaar.
"Alle steile hellingen moesten wij met een heel grote versnelling op. In onze tijd gingen we achteraan maar tot 27 tandjes op de lichtste versnelling. Die hoge omwentelingen konden we gewoonweg niet aanhouden. We beschikten niet over die middelen."
"Nu wel. En dat is beter voor de benen. Je rijdt ze niet kapot. Ook voor de recuperatie is het beter. Dat zie je aan de huidige generatie van klimmers, die rijden soepeler maar duwen toch een heel hoog vermogen. Het lijkt gemakkelijker, maar dat is het zeker niet."
"Het grote verschil is dat in een grote ronde de renners er minder snel doorzitten in de laatste week. Door de versnellingen, maar ook door de vermogensmeting. Ze kennen hun grenzen. Vroeger reed men op het gevoel."
1x12 zoals in het mountainbike? "Overgangen zijn te groot op de racefiets"
In het mountainbike is de trend naar een 12-speed al langer aan de gang. Maar daar wordt die gecombineerd met een enkel tandwiel vooraan. De 1x12. Met zo een fiets hoef je vooraan niet meer te schakelen, maar zijn de verschillen bij het schakelen achteraan veel groter.
"Maar die trend zal zich niet doorzetten bij de racefiets. Een Brits team heeft er al eens mee geëxperimenteerd, maar heeft vastgesteld dat de overgangen veel te groot zijn. Met 2 tandbladen vooraan heb je dat niet."