Jupiler Pro League klassement

KRC Genk

De maat is vol voor de Anderlecht-fans: "Open brief is een schuldbekentenis"

za 14 december 2019 10:00
Voor Anderlecht-supporters is het geen leuke tijd.

Het stormt bij Anderlecht, zoveel is zeker. De supporters van de recordkampioen zijn op zijn zachtst gezegd niet te spreken over de manier waarop de club dit seizoen geleid wordt. De open brief die het bestuur van Anderlecht donderdag de wereld instuurde, wordt niet met applaus onthaald. "Het is een soort schuldbekentenis", klinkt het bij de fans.

"Paniek binnen het bestuur"

Voor Frank Eeckhout, 1 van de 6 leden van de Fan Board van Anderlecht, komt de open brief van het Anderlecht-bestuur veel te laat. "Ze hadden het moeten doen bij de aanstelling van Vincent Kompany. Nu met zo'n brief afkomen, dat ruikt naar "damage control" en paniekvoetbal."

"We staan voor een zware periode met 4 moeilijke wedstrijden. De resultaten vallen al niet mee, ik denk dat er wat paniek is binnen het bestuur en angst voor een eventuele reactie bij de supporters. Dat vind ik niet terecht. Iedereen beseft waar Anderlecht dit seizoen aan toe is. Ik weet niet of die brief nu veel verschil maakt."

"Het goede voetbal moet gewoon terugkomen. De titel speelt op zich niet zo'n grote rol. Het is vooral belangrijk dat er iets te zien is. De aanstelling van Vercauteren was een eerste paniekreactie. Ik begrijp dat er punten nodig zijn, maar het mag niet ten koste gaan van het goede voetbal. Dat was er wel in het begin van het seizoen en het is niet zo dat de resultaten nu zo spectaculair zijn na de trainerswissel."

Met zo'n brief afkomen, dat ruikt naar "damage control" en paniekvoetbal.

Frank Eeckhout

"Het doet pijn om Anderlecht zo bezig te zien"

Gelooft Eeckhout nog in een goede afloop van het seizoen? "Play-off I halen wordt moeilijk. Dat weten we al lang. Maar zolang Kompany en Verschueren het voor het zeggen hebben, geloof ik erin. Ze vullen elkaar aan en spreken dezelfde taal. Toch is de open brief een schuldbekentenis waarin Anderlecht toegeeft dat ze fout geweest zijn."

"Onze enige hoop is de Beker van België, maar daarin zat het niet mee bij de loting. Toch moeten we ervoor gaan. Het is de kortste weg naar Europa. Als we ons kunnen plaatsen tegen Club Brugge is het met heen- en terugwedstrijden in de halve finales. Dan kan alles."

De vraag of het niet stilaan een beetje zielig is, countert Eeckhout: "Maar het doet wel pijn om Anderlecht zo bezig te zien. Als het bestuur dan ook nog eens met zo'n brief afkomt met daarin een paniekreactie, dan is dat ook een aanleiding om te lachen met de Anderlecht-fans. Maar we moeten erdoor."

"We zijn al braaf geweest dit seizoen, maar het is maar de vraag of iedereen braaf zal blijven. Ik verwacht zondag geen problemen in Luik. Het zou jammer zijn mocht het daar net als vorig seizoen mislopen. Thuis is een ander verhaal, dan komt een ander publiek kijken, dat nog kritischer is."

Zolang Vincent Kompany en Michael Verschueren het voor het zeggen hebben, geloof ik erin.

Frank Eeckhout

(lees voort onder de foto)

Vincent Kompany mocht het dit seizoen al een paar keer gaan uitleggen aan de boze fans.

Man in de straat: "Mijn geduld is op"

Man/supporter in de straat Stéphan De Sutter is een pak kritischer voor de club van zijn hart. "Mijn geduld is op. Dit is Anderlecht niet meer", klinkt het verontwaardigd. "Het is een ramp wat nu allemaal gebeurt. Ik weet niet waarom ze zo'n brief hebben moeten schrijven. De supporters hebben veel geduld, maar als er zondag weer verloren wordt, dan weet ik niet wat er zal gebeuren."

"Ik ben zeker dat we niet gaan winnen. Het werkt gewoon niet. De jongeren zijn veel te jong en we hebben geen ervaring. Vercauteren heeft wel zijn naam mee, maar brengt hij ook iets bij?"

"Het imago van Anderlecht is ook helemaal weg. Waarom moet het stadion per se het Lotto Park heten en waarom heeft Joma Adidas vervangen? Niemand die het weet... Vroeger kregen we ook wel eens een tik, maar daarna waren we opnieuw vertrokken. Dit seizoen zit er gewoon niets in. Het moet veranderen."

Anderlecht wacht al even op een nieuwe titel, de 34e en laatste dateert van 2017. Volgens de brief van het bestuur wil het pas in 2022 opnieuw meedoen voor de titel. "Dat is veel te laat. Dat wil zeggen dat we 6 jaar zullen moeten wachten op een nieuwe titel. We gaan toch niet Standard worden en 1x om de 25 jaar kampioen spelen?! De dingen moeten gewoon nu veranderen."

Stéphane De Sutter