Ga naar de inhoud

"Als je op vernieuwd parcours wint in Kuurne, zal dat meetellen op je erelijst"

 wo 11 december 2019 15:19
De klassieke types zullen de sprinters wegdrummen in Kuurne-Brussel-Kuurne.
De klassieke types zullen de sprinters wegdrummen in Kuurne-Brussel-Kuurne.

Kuurne-Brussel-Kuurne ondergaat vanaf volgend seizoen een facelift. Het parcours van de voorjaarskoers wordt lastiger, waardoor sprinters minder kans maken. "De organisatie hoopt dat renners die wegrijden op de Oude Kwaremont, voor de zege zullen strijden", zegt Carl Berteele.

Berteele: "Oude Kwaremont ligt dieper in de finale"

Jaan Kirsipuu, Chris Sutton, Marc Cavendish (2x), Dylan Groenewegen... De voorbije decennia mondde Kuurne-Brussel-Kuurne geregeld uit in een sprintersfestival. Maar vanaf volgend jaar komt daar normaal gezien verandering in.

 

"Kuurne-Brussel-Kuurne wordt een andere koers", zegt Carl Berteele, wielerman bij de radio. "Er wordt over 75 kilometer andere wegen gereden in vergelijking met de voorbije jaren."

 

"Tot afgelopen seizoen was Ninove het verste punt, vanaf 2020 is Zottegem dat. De organisatie wil sneller de Vlaamse Ardennen aansnijden."

 

"Een andere belangrijke verandering is dat de Oude Kwaremont nu op zo'n 50 kilometer van de streep zal liggen, in plaats van 80. De finale zal dichter naar de finish opschuiven."

 

"Bovendien is er vanaf nu maar 1 plaatselijke ronde in Kuurne in plaats van 2. Dat betekent dat het peloton de helft minder tijd heeft om de kopgroep in te rekenen." 

 

"De laatste belangrijke aanpassing is het binnenrijden van Kuurne: de renners zullen via Bellegem naar Kuurne rijden. En in Bellegem en omstreken liggen wat golvende wegen in een open vlakte. Als er wind staat, heeft die daar vrij spel."

Op de Oude Kwaremont rijdt haast altijd een favorietengroep weg.
Op de Oude Kwaremont rijdt haast altijd een favorietengroep weg.

"Klassieke types krijgen nu 2 kansen op een rij om te scoren"

Wat betekent het vernieuwde parcours voor het koersverloop? "De organisatie hoopt dat de renners die wegrijden op de Oude Kwaremont, voor de zege zullen strijden. Dat was in het verleden minder het geval", zegt Berteele.

 

"Kuurne-Brussel-Kuurne wil af van het etikette van sprinterskoers. Kuurne had het imago van een brave koers, het herexamen van de Omloop Het Nieuwsblad. En dat hoorden ze in Kuurne niet graag."

 

"De voorbije jaren had je kunnen zeggen dat Kuurne-Brussel-Kuurne een minder grote koers was. Maar als je een blik werpt op het deelnemersveld van de voorbije editie, zie je dat 17 van de 18 WorldTour-teams aan de start stonden. Volgend seizoen ontbreekt er met Jumbo-Visma ook maar 1 WorldTour-team in Kuurne."

 

"Reken daarbij het vernieuwde uitdagende parcours en je kan niet meer spreken over een minder grote koers. Ik denk dat Kuurne stilaan op hetzelfde niveau wil komen als de Omloop."

 

Zullen de renners wel blij zijn met het vernieuwde parcours? Vroeger bestond het openingsweekend uit een zwaardere koers (de Omloop) en een minder zware koers (Kuurne). Nu worden het 2 zware koersen.

 

“Ik denk niet dat de renners dat slecht vinden. De klassieke renners hebben zich de weken voordien voorbereid in het zuiden en krijgen vanaf nu 2 kansen om te scoren in plaats van 1. Als je nu in Kuurne wint, zal dat meetellen op je erelijst. Het is niet langer “maar” Kuurne die je dan gewonnen hebt", besluit Berteele.