• home
  • video
  • pas verschenen

    Formule E-specialist: "Zie Vandoorne enkele races op het podium eindigen"

    Stoffel Vandoorne

    Stoffel Vandoorne racet dit seizoen voor het grote Mercedes.

    Vrijdag gaat in Saudi-Arabië het Formule E-kampioenschap weer van start. Uitkijken is het naar het debuut van Mercedes met Stoffel Vandoorne achter het stuur. "Ik verwacht een Vandoorne op z'n best", stelt de Engelse autosportreporter Sam Smith, die het kampioenschap van in het prille begin volgt.

    "Leerproces, maar verrassing is niet uitgesloten"

    Het elektrische racekampioenschap Formule E is aan zijn 6e seizoen toe. Na grote autofabrikanten zoals BMW, Audi en Nissan maken nu ook de Duitse grootmachten Porsche en Mercedes hun intrede. Dat laatste team gooit al jaren hoge ogen in de Formule 1 en wil nu hetzelfde doen in de elektrische tegenhanger.

     

    "Mercedes is een wereldberoemde naam in de autosport, daarom wordt veel verwacht van hun intrede in de Formule E", stelt Sam Smith  van het gespecialiseerde medium e-racing 365 vanuit Saudi-Arabië.

     

    "Hoe ze zullen presteren, is moeilijk te voorspellen. Formule E is een apart kampioenschap waarin ervaring een grote rol speelt. Het duurt even om het materiaal en de batterijen en de motoren in het bijzonder te leren kennen."


    "Op dat vlak heeft Mercedes een erg goeie zet gedaan door het HWA-team vorig seizoen proef te laten draaien. Zo staan ze alvast een stapje verder dan Porsche."

     

    Bij Mercedes willen ze naar eigen zeggen vooral leren in hun eerste seizoen en als het even kan een mooi resultaat neerzetten.

     

    "De eerste races zullen zeker een leerproces worden", beaamt Smith. "Ze beginnen het seizoen met een gloednieuwe auto en een debutant achter het stuur, Nyck de Vries."

     

    "Vorig seizoen stond Stoffel Vandoorne een keer op het podium (hij werd 3e in Rome, red) en daar moeten ze opnieuw op mikken. Als Mercedes dit seizoen enkele keren de top 3 haalt, kunnen ze over een geslaagd seizoen spreken."

     

    "Wie weet verrassen ze al een keer, in de Formule E is dat best mogelijk. Vorig seizoen had bijna elke race een andere winnaar."

    Als Mercedes dit seizoen enkele keren de top 3 haalt, kunnen ze over een geslaagd seizoen spreken.

    Sam Smith (e-racing 365)

    "Verwacht Vandoorne op z'n best"

    Stoffel Vandoorne snijdt zijn tweede seizoen aan in de Formule E. Hij zit op de eerste rij bij Mercedes.

     

    Sam Smith: "Vandoorne is een ambitieuze rijder die racet om te winnen. Dat heeft hij altijd al gedaan, enkel in de Formule 1 lukte dat niet bij McLaren. Vorig seizoen in de Formule E hebben we weer een glimp van zijn stuurmanskunst gezien met de poleposition in Hongkong en de 3e plaats in Rome."


    "Nu ben ik zeer benieuwd hoe hij uit de verf komt naast Nyck de Vries, een debutant, maar wel een snelle. Helemaal nieuw is de Nederlander niet in de Formule E. Wat velen niet weten is dat de Formule 2-kampioen al in het verleden Formule E-auto's uitteste. Dat zal zijn ploegmaat zeker prikkelen."

     

    "Daarom verwacht ik een Vandoorne op z'n best. Vorig seizoen heeft hij kunnen leren, nu rijdt hij voor een van de grootste autofabrikanten. Formule E is moeilijk te voorspellen, maar ik zie hem toch een paar keer op het podium eindigen."

    "Trek geen conclusies uit de testen"

    Een maand geleden konden alle teams hun auto uittesten op het circuit in Valencia. Mercedes draaide niet de snelste tijden, maar Vandoorne won wel een simulatierace.


    Sam Smith: "In de jaarlijkse Formule 1-testen in Barcelona zie je min of meer hoe de rangorde voor het komende seizoen zal zijn, in de Formule E niet. Het is moeilijk om conclusies uit de testen te trekken, vooral omdat ze hebben getest op een klassiek circuit, terwijl de e-prixs allemaal plaatsvinden op stratencircuits met hoge muren."

     

    "In Valencia testten de Formule E-teams vooral hun software en hun instellingen uit. Wat pure snelheid betreft zijn die dagen van veel minder belang. Pas vrijdag tijdens de eerste race zullen we een tipje van de sluier krijgen over de pikorde dit seizoen."

    Wat je moet weten over Formule E:

    • Een e-prix of een race: 45 minuten + 1 ronde. Testen, kwalificaties en de race vinden allemaal op dezelfde dag plaats.
    • Snelheid: een Formule E-auto haalt maximaal 280 km/u en gaat van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden.
    • Aanvalsmodus: tijdens de race kan een rijder gebruikmaken van 35 kW extra als je die activeert in de zone (buiten de ideale lijn).
    • Fanboost: de populairste rijders kunnen enkelen seconden stevig versnellen. Stoffel Vandoorne was het voorbije seizoen de koning van de fanboost. Hij doopte het systeem dan ook om tot "Vanboost".
    • Belgen: naast Vandoorne rijden nog 2 (halve) landgenoten mee. Jerôme d'Ambrosio racet voor het Indische team Mahindra, André Lotterer voor nieuwkomer Porsche. En Sam Dejonghe is testrijder bij Mahindra.
    • De 14 e-prixs vinden plaats in 12 steden. Komend weekend beginnen we met 2 races in de hoofdstad van Saudi-Arabië, in juli eindigt het kampioenschap met 2 races in Londen.
    • Punten: net zoals in de Formule 1 eindigt de top 10 in de punten (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). De rijder die vanaf poleposition vertrekt, mag 3 punten bijschrijven, de snelste uit de eerste kwalificatiesessie verdient 1 punt. De snelste ronde in de race is ook goed voor 1 bonuspunt (als de coureur in de top 10 finisht).
    Teams en rijders 2019-2020
    team rijders  
    DS Techeetah (Chn) Jean-Eric Vergne (Fra) Antonio Félix da Costa (Por)
    Audi Sport ABT Schäffler (Dui) Lucas di Grassi (Bra) Daniel Abt (Dui)
    Envision Virgin Racing (GBr) Sam Bird (GBr) Robin Frijns (Ned)
    Mahindra Racing (Ina) Jérôme d'Ambrosio Pascal Wehrlein (Dui)
    Nissan e.dams (Fra) Oliver Rowland (GBr) Sébastien Buemi (Zwi)
    Venturi Racing (Mon) Felipe Massa (Bra) Edoardo Mortara (Zwi)
    NIO 333 (Chn) Oliver Turvey (GBr) Ma Qing Hua (Chn)
    Geox Dragon (VS) Brendon Hartley (NZe) Nico Müller (Zwi)
    BMW i Andretti Motorsport (Dui) Maximilian Günther (Dui) Alexander Sims (GBr)
    Panasonic Jaguar Racing (GBr) Mich Evans (NZe) James Calado (GBr)
    Mercedes-Benz EQ (Dui) Stoffel Vandoorne  Nyck de Vries (Ned)
    TAG Heuer Porsche (Dui) Neel Jani (Zwi) André Lotterer (Dui)