meest recent
- 18:12Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? "Hij beschermt je nek, je rug, je borstkas, je heup en je bekken"
- 17:54Bewindvoerder KV Oostende ziet "twee concrete pistes" in overnamedossier: "Het gaat de goede richting uit"
- 17:28Gespot op het parcours van de Ronde van Vlaanderen: Vollering, Mohoric, Declercq en... Van Avermaet
- 17:14Een opname van Extra Time bijwonen? Boek nu je (gratis) plaats in Bevel, Lede, Lebbeke of Rupel-Boom
- 17:07Vollering wuift insinuaties weg: "Mijn toekomst speelt zondag geen rol, ben alleen met SD Worx-Protime bezig"
- 16:45Sandro Tonali wordt ook in Engeland beschuldigd van overtreding van gokregels
- 16:36De mentale littekens bij Van Aert (en hoe hij ze kan genezen): "Wout moet uit het magische denken blijven"
- 16:14Kijk vanavond naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 15:28Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 15:26Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
- 27/03Vandegoor: "Van Aert heeft al zijn deel van de pech gehad"
- 27/03Van Aert en Stuyven vallen hard in Dwars door Vlaanderen, met zware gevolgen
- 27/03"Go, go, go!": nieuwe beelden geven hectiek in groep Van Aert voor zware val richting Kanarieberg weer
- 27/03BEKIJK: Verslag van incidentrijke Dwars door Vlaanderen
Wil jij ook gaan biken op de mijnterril? Zo neem je bochtjes en gevaarlijke afdalingen
De nieuwe cross in Beringen is er niet alleen eentje voor pure klimmers. Ook veldrijders met een flinke dosis techniek komen er aan hun trekken. Beloftekampioen Timo Kielich toont hoe je de bochtjes en de afdalingen neemt.
1. De switchback-beklimming: "In het zadel blijven"
Ja, er moet veel geklommen worden. Heel veel. Maar voor het overige is het veldritparcours op de mijnterril er eentje zonder noemenswaardige obstakels. Op een aantal punten komt techniek wel goed van pas.
Zo moeten de renners halverwege het parcours niet alleen steil omhoog, ze moeten zich al klimmend ook door enkele venijnige bochtjes murwen. Timo Kielich noemt het de switchback-beklimming.
Enkele tips van de Belgische beloftekampioen:
- De ondergond ligt glad, dus moet je in het zadel blijven zitten.
- Neem bochten zo breed mogelijk, zodat je de minst steile stukken neemt.
- Je gewicht moet je goed verdelen. Te ver naar voren? Dan verlies je grip met je achterwiel. Te ver naar achter? Dan til je je voorwiel op.
2. Afdalingen: "Licht remmen en niet té snel de bocht in"
Wie klimmen zegt, weet dat er ook gedaald moet worden. En op de mijnterril kan het downhillwerk best pittig zijn. Maar dat boezemt Timo Kielich geen angst in.
"Dat is het belangrijkste", zegt hij als we bovenaan een van de steile stukken staan. "Gewoon in het spoor blijven en licht remmen zodat je niet te snel de bocht in gaat. Je remt het best halverwege de afdaling, met de bocht in zicht. Eens in de bocht, moet je het laten lopen."
Daarnaast liggen er op het parcours ook twee schuine kanten, een heel ander verhaal. "Daar is het best om je ene voet uit het klikpedaal te halen als je voelt dat het nodig is. Van zodra het hobbeliger wordt, kun je best weer inklikken om weer stabiliteit te krijgen. En let op dat je niet te ver naar onderen glijdt."
Voor een crosser of biker met voldoende techniek zal de afdaling vlot verlopen. "Het is gewoon gaan, zo snel mogelijk naar beneden", lacht Kielich.