Ga naar de inhoud

Scheirlinckx over veiligheid in de koers: "Mentaliteitswijziging nodig"

 wo 7 augustus 2019 17:27
Staf Scheirlinckx
Ex-renner Staf Scheirlinckx richtte onlangs rennersvakbond BPCA op.

Het overlijden van Bjorg Lambrecht in de Ronde van Polen heeft het thema veiligheid weer op de wielertafel gegooid. Staf Scheirlinckx, oprichter van de Belgische wielervakbond, pleit voor nog meer aandacht voor de veiligheid bij alle actoren in het wielrennen.

"Ik vrees dat het heel moeilijk of zelfs onmogelijk wordt om situaties zoals met Bjorg Lambrecht uit te sluiten, maar dit toont nog maar eens aan dat wielrennen een gevaarlijke sport is", zegt Staf Scheirlinckx, oprichter van de kersverse Belgische rennersvakbond (BPCA).

 

"Steeds meer renners zijn zich daar ook van bewust en hechten dus ook steeds meer belang aan hun veiligheid."

 

"Het is te makkelijk om enkel de organisatoren met de vinger te wijzen wat de veiligheid betreft. Er zijn heel veel actoren in de koers: renners, ploegen, organisatoren, gemeentes,... Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen."

 

"Er zal vooral een mentaliteitswijziging moeten komen bij alle partijen. Zo zien we dat organisatoren vaak al een plan-B hebben liggen om bij te sturen als de weersomstandigheden extreem zijn. Dat is een signaal dat het de goeie richting uitgaat. Maar dit is iets van lange adem."

Dit is iets van lange adem

Staf Scheirlinckx

"We moeten openstaan voor vernieuwingen"

Ook de infrastructuur van de wegen, met allerlei drempels, verkeersremmers en rotondes, maakt het de renners niet makkelijker. "Het kan niet de bedoeling zijn dat de infrastructuur aan de koers wordt aangepast, maar ze mogen er misschien toch eens wat vaker bij stilstaan dat wij een wielerland zijn. Waarom plaatsen ze geen verkeersremmers die weggenomen kunnen worden als de koers passeert? Die oefening moet nog gemaakt worden."

 

Er wordt ook gepleit voor meer plaatselijke rondes. "Toch moet de koers haar identiteit bewaren. Het is niet zo dat met plaatselijke rondes alle problemen de wereld uit zijn. Maar we moeten openstaan voor vernieuwingen. De invoering van de helmplicht botste ook op heel wat weerstand, zelfs bij sommige renners. Maar nu is dat een evidentie. Misschien zijn die airbags voor renners de oplossing, maar dat zullen we nog moeten bekijken. Alles om het de renners veiliger te maken."