meest recent
- 16:43LIVE: Kans op Belgische ritwinst? Kopgroep met Nys en Meurisse begint met 3 minuten voorsprong aan slotklim
- 16:37"On my way back": Remco Evenepoel traint voor het eerst weer buiten na zware val
- 16:20Fit tegen de zomer? Average Rob zorgt alvast 69 dagen lang voor motivatie met eigen challenge
- 16:02Waarom Feyenoord-trainer Arne Slot de geknipte man is om Jürgen Klopp op te volgen in Liverpool
- 15:52Dit is het Giromanager-team van Wielerclub Wattage: "Geloven jullie nog in Quintana?!"
- 15:36BEKIJK - Lead-out of sprintkopman? Andresen mag 2e rit op een rij vieren in Turkije
- 15:19Spaanse regering plaatst voetbalbond onder toezicht na reeks schandalen
- 14:55Ceci n'est pas de l'art: KAA Gent kondigt op ludieke manier contractverlenging Julien De Sart aan
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Scheirlinckx over veiligheid in de koers: "Mentaliteitswijziging nodig"
Het overlijden van Bjorg Lambrecht in de Ronde van Polen heeft het thema veiligheid weer op de wielertafel gegooid. Staf Scheirlinckx, oprichter van de Belgische wielervakbond, pleit voor nog meer aandacht voor de veiligheid bij alle actoren in het wielrennen.
"Ik vrees dat het heel moeilijk of zelfs onmogelijk wordt om situaties zoals met Bjorg Lambrecht uit te sluiten, maar dit toont nog maar eens aan dat wielrennen een gevaarlijke sport is", zegt Staf Scheirlinckx, oprichter van de kersverse Belgische rennersvakbond (BPCA).
"Steeds meer renners zijn zich daar ook van bewust en hechten dus ook steeds meer belang aan hun veiligheid."
"Het is te makkelijk om enkel de organisatoren met de vinger te wijzen wat de veiligheid betreft. Er zijn heel veel actoren in de koers: renners, ploegen, organisatoren, gemeentes,... Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen."
"Er zal vooral een mentaliteitswijziging moeten komen bij alle partijen. Zo zien we dat organisatoren vaak al een plan-B hebben liggen om bij te sturen als de weersomstandigheden extreem zijn. Dat is een signaal dat het de goeie richting uitgaat. Maar dit is iets van lange adem."
Dit is iets van lange adem
"We moeten openstaan voor vernieuwingen"
Ook de infrastructuur van de wegen, met allerlei drempels, verkeersremmers en rotondes, maakt het de renners niet makkelijker. "Het kan niet de bedoeling zijn dat de infrastructuur aan de koers wordt aangepast, maar ze mogen er misschien toch eens wat vaker bij stilstaan dat wij een wielerland zijn. Waarom plaatsen ze geen verkeersremmers die weggenomen kunnen worden als de koers passeert? Die oefening moet nog gemaakt worden."
Er wordt ook gepleit voor meer plaatselijke rondes. "Toch moet de koers haar identiteit bewaren. Het is niet zo dat met plaatselijke rondes alle problemen de wereld uit zijn. Maar we moeten openstaan voor vernieuwingen. De invoering van de helmplicht botste ook op heel wat weerstand, zelfs bij sommige renners. Maar nu is dat een evidentie. Misschien zijn die airbags voor renners de oplossing, maar dat zullen we nog moeten bekijken. Alles om het de renners veiliger te maken."