meest recent
- 28/03Kijk naar de derde aflevering van "Vive le vélo, leve de Ronde"
- 28/03Titelverdediger Barcelona vlot naar halve finales Champions League
- 28/03Dokter Steven Claes: "Atleten kunnen snel bepaalde knop omdraaien, dat voelde ik woensdag al bij Van Aert"
- 28/03Euro Hockey League: Alexander Hendrickx & co beginnen finaleweekend met kleine zege
- 28/03Xabi Alonso naar Bayern München? "Dat wordt zeer moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk"
- 28/03Is een onthoofde Ronde van Vlaanderen nu een vloek of een zegen voor Mathieu van der Poel?
- 28/03Club YLA en hoofdcoach Heleen Jaques gaan in onderling overleg uit elkaar
- 28/03Maakt de airbag zijn intrede in het wielrennen? Extra gewicht, maar wel veiliger "én aerodynamischer"
- 28/03Orthopedisch chirurg Steven Claes: "Verbazingwekkend hoe veerkrachtig die atleten zijn"
- 28/03Lotte Kopecky gaat voor 3 op een rij in de Ronde van Vlaanderen
- 28/03Kunnen renners binnenkort fietsen met airbag?
- 28/03Van Aert is vanmiddag geopereerd: "Giro? Ik denk dat je moet realistisch zijn..."
- 28/03Wielerfans balen door uitvallen van Van Aert: "Valpartij om misselijk van te worden"
- 28/03Na de zware val in Dwars door Vlaanderen: kan renner beter beschermd worden?
- 27/03Sammy Neyrinck maakt portret van Kopecky: "Met zo een trui in België, ben je gewoon een superheld"
- 27/03Het journaal 19u met o.a. spectaculaire 2-2 van de Rode Duivels tegen Engeland
Mattan: "Overlijden van ploegmaat en vriend verwerk je best in groep"
Na het overlijden van ploegmaat Bjorg Lambrecht hebben de renners van Lotto-Soudal de 4e etappe van de Ronde van Polen in groep afgewerkt. Dat scenario voltrok zich ook al in 2003, toen Andrej Kivilev verongelukte tijdens Parijs-Nice. "Een goeie oplossing", zegt Kivilevs ploegmaat van weleer Nico Mattan.
Een ploegmakker verliezen tijdens een rittenkoers: Nico Mattan maakte het mee tijdens Parijs-Nice van 2003. "Het waren andere tijden. Er was nog geen helmverplichting. Andrej viel met zijn hoofd op het trottoir. Jammer genoeg was zo'n stomme val nodig om de helm te verplichten. Dat is na Andrej zijn dood ook ingevoerd", vertelt Mattan aan Sporza.
"De dag na zijn val is de koers ook geneutraliseerd en hebben we de hele rit met de ploeg op kop gereden. Koersen kun je op zo'n moment niet doen, dat is niet menselijk. In overleg met de hele ploeg is er beslist om op kop te rijden als eerbetoon aan onze ploegmaat en vriend. Meer kun je niet doen."
"Iedereen reageert wel anders op een overlijden. Mocht een renner zeggen dat hij liever naar huis wil, zou de ploeg wel begrip opbrengen, denk ik. Maar ik vind het goed om samen te blijven, erover te praten en niet alles op te kroppen. Volgens mij is dat de juiste manier."
"Je verliest een ploegmaat en een vriend waarmee je een paar uur eerder nog plezier mee zat te maken aan de ontbijttafel. Dat moet je als ploeg verwerken. Renners zijn zo vaak samen en kennen mekaar door en door, het zijn echte vrienden."