• home
  • video
  • pas verschenen

    Bakelants: "Ik zie een groter belangenconflict bij Jumbo-Visma dan bij Ineos"

    Bakelants blikte terug op de voorbije Tour in de laatste Vive le Vélo.

    Jan Bakelants zit niet verlegen om een scherpe mening en ook gisteravond in Vive le Vélo gaf hij z'n ongezouten kijk op de afgelopen Tour. De traditionele slotrit en de korte bergritten kregen ervan langs en ook de luxeproblemen van Ineos en Jumbo-Visma werden gefileerd. "Die stereotiepe slotrit begint vervelend te worden."

    "60 jaar geleden was champagne tijdens de rit misschien nog grappig"

    Een lange aanloop met op het einde een massasprint. Het patroon van de slotrit in de Tour is al jaren hetzelfde. Het zorgt voor weining animo en dus rijst de vraag of bijvoorbeeld een slottijdrit geen betere optie is.

     

    "Als ik er zelf tussen zit, stoor ik me vooral aan de traagheid van die rit en de traagheid van heel die dag", zegt Bakelants. "’s Morgens zijn ze met het vliegtuig naar ergens dicht bij Parijs gevlogen, dan worden ze in een bus geladen en moet er heel lang gewacht worden totdat ze kunnen starten. Dan rijden ze een uur lang in die typische, stereotiepe ceremonie, elk jaar opnieuw."

     

    "Het was 60 jaar geleden misschien nog grappig dat er een glaasje champagne gedronken werd tijdens de rit, maar nu is het nieuwe eraf. Het begint vervelend te worden, dus ze moeten af en toe eens afwisselen met een tijdrit." 

     

    Ook het criterium in Parijs is een optie voor Bakelants, maar dan zonder de lange aanloop. "Wanneer het criterium begint, is het eigenlijk best mooi om te zien. Waarom starten we niet zoals in een echt criterium op de Champs-Élysées? We doen gewoon 8 rondjes."

    "Te veel extreem korte bergritten"

    Aan spanning geen gebrek in de voorbije Tour, al werd de apotheose wel een beetje onthoofd door de slechte weersomstandigheden. Maar ondanks de ingekorte bergritten is het met Bernal wel een klimmer die de Tour wint. Toch vindt Bakelants dat er niet genoeg geklommen werd.

     

    "De pendel slaat nu wel heel hard door naar het andere uiterste, namelijk dat van de extreem korte bergritten. Ik vind dat we dat een beetje te veel hebben gehad en door de weersomstandigheden zijn ze allemaal nog korter geworden. Dan schiet er niet veel meer over."

     

    Kortere bergritten hebben volgens Bakelants een impact op het profiel van de eindlaureaat. "Je hebt maar een bepaalde energievoorraad. Als je over 5 cols moet, wordt die anders besteed dan wanneer je maar 2 cols op moet. Want dan kan je alles geven op die 2 cols en veel harder rijden op de laatste. Dan selecteer je op een ander type renner dan op de renner die sterk is in een uitputtingsslag."

     

    "Tegenwoordig zijn ze allemaal wel getraind en vaak komen we bij dezelfde winnaars uit, maar ik vind dat je een gezonde mix van de 2 zou moeten hebben. Nu zijn we op die ene rit in de Pyreneeën na die Yates won altijd bij datzelfde korte format uitgekomen. Ik vind het toch een spijtige evolutie."

    "Wat gaat Jumbo-Visma doen met Groenewegen en Van Aert?"

    Bij Ineos dreigen ze volgend jaar met een luxeprobleem te zitten. Wie wordt de kopman: Froome of Bernal? "Als Froome goed terugkomt, dan gaan ze bij Ineos
    wel eens zeggen: Egan, dat was heel tof vorig jaar, maar dit jaar gaan we nog 1
    keer rijden voor Chris en dan volgend jaar voor jou", zegt Bakelants.

    Volgens Bakelants zien ze bij Ineos nu eenmaal liever een Britse laureaat. "Het geld van Ineos komt van Sir Ratcliffe, uit Engeland. Ze gaan Bernal natuurlijk wel in de wachtkamer houden. Ik denk dat ze dit jaar ook hadden willen proberen om met Thomas te winnen."

     

    Toch is het maar de vraag of Bernal zich na zijn Tourzege nog zal neerleggen bij een ondergeschikte rol. "Dat is het probleem binnen die ploeg, ze hebben zo’n weelde aan renners. Als Giro-winnaar Carapaz daar volgend jaar ook nog eens bijkomt, dan wordt het moeilijk. Ze hebben natuurlijk wel zoveel geld in die ploeg waarmee ze iedereen in de juiste richting kunnen duwen. "

     

    "Ik zie een veel groter belangenconflict binnen Jumbo-Visma. Dumoulin moet, als hij naar Jumbo-Visma gaat, de Tour rijden. Roglic rijdt daar al en Kruijswijk heeft van het podium geproefd, die kunnen ze dus niet thuis laten. Wat gaan ze dan doen met Groenewegen, Van Aert en Teunissen? Daar is er een groter intern conflict dan bij Ineos."

    "Geluk leidt tot hogere prestaties"

    Voor de Belgen werd het een uitzonderlijk goede Tour met ritzeges van Teuns, De Gendt en Van Aert. Maar ook Xandro Meurisse reed zich in de kijker en eindigde als beste Belg op de 21e plaats. Moet hij hoger mikken bij een ander team?

     

    "Ik ben tegen de algemene stelling dat hij absoluut van ploeg moet veranderen", zegt Bakelants. "Ik denk dat hij net in staat geweest is om zo’n mooie Tour te rijden, omdat hij bij Wanty-Groupe Gobert rijdt. De vrijheid bij die ploeg is een pak groter dan bij eender welke andere ploeg. Daar zou hij al snel in een bepaalde rol geduwd worden, die hem verhindert om vrij en onbevangen te koersen en te kijken waar het schip strandt."

     

    Wie wel in zo'n keurslijf zit, is Laurens De Plus.  De renner van Jumbo-Visma gooide hoge ogen als superknecht van Steven Kruijswijk. "De laatste 10 dagen was Laurens de beste Belg in de Tour. Hij is nog maar 23 en kan dit nu al. Ik denk dat hij zich momenteel perfect gelukkig voelt in zijn rol en geluk leidt tot hogere prestaties."

     

    "Als het gaat wringen moet je naar een andere ploeg gaan, maar ik denk dat hij vrij zeker is van zijn stuk. Ik ben er ook zeker van dat Jumbo-Visma over bepaalde tijd zal zeggen: in die koers gaan we het voor u doen. Dan kan hij ook bouwen op een ploeg die 100 procent achter hem staat."

    Le Tour des Belges: Teuns, De Gendt en Van Aert triomferen

    De Tour van Egan Bernal, de eerste Colombiaanse eindlaureaat

    Bekijk de laatste uitzending van Vive le Vélo