meest recent
- 24/04Nicky Hayen ziet Thiago eindelijk weer scoren: "We hebben nooit het geloof in hem opgegeven"
- 24/04Titelambities Liverpool krijgen in Merseyside Derby tegen Everton serieuze klap
- 24/04In minuut 96 en 99! Met ferm slotoffensief knokken De Ketelaere en Atalanta zich naar de bekerfinale
- 24/04Supporter Anderlecht overleden tijdens wedstrijd tegen Cercle Brugge: "Voetbal plots irrelevant"
- 24/04Mag er een kruis over Racing Genk voor de titel? Dit is het voorlopige klassement
- 24/04Anderlecht verdedigt met verve leidersplaats, maar houdt hart vast na blessures Dreyer en Schmeichel
- 24/04Opvallende plottwist bij Barcelona: "Xavi blijft dan toch als coach"
- 24/04Swingend Club Brugge blaast Racing Genk helemaal weg en zet titelambities extra kracht bij
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
Lieven Scheire legt uit: wat bepaalt de overlevingskans van de vroege vlucht?
Hoe lang houdt de vroege vlucht het uit? Het is een vraag die ook Lieven Scheire zich stelt. Niet zozeer uit sportieve interesse, maar vooral vanuit de natuurkunde. Laat dat nu net die tak van de wetenschap zijn die invloed heeft op het wielrennen.
Met deze uitlegfilmpjes kan zelfs de grootste leek genieten van de koers. In deze aflevering: Wat bepaalt de overlevingskansen van de kopgroep?
"Als je met meerdere renners in een kopgroep zit, kunnen ze elk om beurt op kop rijden. Zo kunnen de renners die niet op kop rijden eventjes uitrusten en hun krachten sparen. De koplopers moeten dus samenwerken om het peloton voor te blijven."
"Als één iemand in de kopgroep zijn krachten spaart, maakt hij extra kans om te winnen. Maar als ze allemaal hun krachten sparen, komt het peloton toch terug."
Kijk ook zeker naar deze video: de invloed van de luchtweerstand
"De renners vooraan in het peloton vangen alle tegenwind op en moeten hard trappen. Terwijl de renners achteraan nauwelijks tegenwind hebben, waardoor ze veel van hun krachten kunnen sparen."