meest recent
- 11:51Gerben Kuypers goes WorldTour en rijdt Luik-Bastenaken-Luik voor Intermarché-Wanty: "Vereerd en dankbaar"
- 11:50Lando Norris verovert pole voor Chinese sprintrace, regen spoelt Verstappen naar plek 4
- 11:45BEKIJK: Ollie Watkins komt (goed) weg met gele kaart na elleboog die Ismaily flinke buil oplevert
- 11:32Tom Boonen kocht Qatarese douaniers om met verboden blootmagazines: "Die waren daar heel blij mee"
- 11:26Maaseik begint met statement aan finale tegen Roeselare: "Dit is ander Maaseik omdat we nu allemaal fit zijn"
- 11:22BEKIJK : Thiago is gangmaker bij Brugs feestje: "Ik kan niet rustig blijven, dit is historisch"
- 09:52Vraag voor uitstel van competitie lijkt zinloos voor Club Brugge: "Er is geen ruimte in de kalender"
- 09:01Club Brugge-fans geven hun helden warm welkom op luchthaven Thessaloniki
- 00:06Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
Opbouw startzone begonnen: "In januari lag hier nog 10 cm sneeuw"
Aan het Koninklijke Paleis en het Warandepark in Brussel verrijst in de loop van vandaag de startzone voor de twee Tour-etappes in België. "Van februari tot juni verkennen we alle startplaatsen ", zegt Guillaume De Premont, directeur logistiek bij ASO.
Zowel de eerste etappe op zaterdag, als de ploegentijdrit op zondag trekt zich op gang vlakbij het Koninklijke Paleis. Sinds vrijdagochtend 10 uur wordt aan het nabijgelegen Warandepark de VIP-zone opgebouwd en op het Koningsplein het startpodium.
"Het Village départ du Tour de France is het hart van de start. In Brussel is het voor ons iets makkelijker dan anders, omdat we twee dagen in hetzelfde park blijven", zegt de directeur logistiek. "Logistiek is dat comfortabeler."
De bouw van de startzone vraagt een uitgekiende organisatie en een lange voorbereiding, want na Brussel moet elke dag een startdorp van 3.500 vierkante meter en een technische zone van 1.500 vierkante meter op een andere locatie verschijnen.
"Ik was hier al in januari of februari en toen lag er 10 centimeter sneeuw in het Warandepark. Toen hebben we alles opgemeten en plannen gemaakt. Bijvoorbeeld van de bomen in het park, want alles in dit park is geklasseerd. We willen geen verrassingen tegenkomen, want dat kost tijd. Van februari tot juni verkennen we daarom alle vertrekplaatsen."
Op het moment dat het startschot aan de renners gegeven wordt, schiet ook de logistieke ploeg van Guillaume De Premont in actie. "Normaal beginnen we vanaf het moment dat de start gegeven is met de afbraak van het dorp en vertrekken we richting de volgende startplaats om ’s nachts het dorp opnieuw op te bouwen. Daar werken we in totaal ongeveer met 100 mensen aan. 70 bouwers en 30 technische mensen. We hebben maar 1 dorp."