• home
  • video
  • pas verschenen

    Saaiste F1-seizoen ooit? "Geldstromen en reglementering aanpakken"

    Het beeld is intussen gekend: Mercedes steekt er met kop en schouders bovenuit in de Formule 1.

    Voor veel Formule 1-liefhebbers is 2019 nu al het saaiste seizoen ooit. De voorbije acht GP's werden telkens gewonnen door een rijder van Mercedes. Wat moet er gebeuren om terug wat spanning te krijgen in de sport? Onze David Naert somt alvast twee mogelijkheden op.

    De koningsklasse van de autosport lijkt zijn grandeur wat kwijtgespeeld te zijn. De dominantie van Mercedes en zijn toprijder Lewis Hamilton is zo groot momenteel, dat zelfs F1-baas Chase Carey vreest dat dit gevolgen zal hebben voor de interesse in de sport.

     

    "Na de GP van Azerbeidzjan hoopte je nog op ten minste een intern duel tussen Hamilton en zijn ploegmaat Valtteri Bottas, maar ook die spanning zijn we intussen kwijt", zegt David Naert.

     

    Daar waar velen voor aanvang van het seizoen dachten dat Ferrari en Red Bull de kloof met Mercedes zouden dichten, is het omgekeerde gebleken. "Mercedes blijft de best geoliede machine van het hele pak", zegt Naert. "En ook al steken ze met kop en schouders erboven uit, hun aandacht verslapt niet. Dat moet je hen wel nageven."

    Velen hadden verwacht dat Ferrari en Sebastian Vettel dit jaar de kloof met Mercedes gingen dichten maar dat blijkt niet zo.

    Budgetten plafonneren

    Maar Mercedes is ook een van de meest gefinancierde teams in het circuit. En daar wringt al een en ander. "De geldstromen moeten op een of andere manier aangepakt worden, want het verschil is te groot", aldus Naert. Ter vergelijking: Ferrari en Mercedes hebben een jaarbudget van om en bij de 400 miljoen dollar. Namen als McLaren en Renault doen het met 220 en 190 miljoen dollar.

     

    Wat valt daar aan te doen? "De budgetten plafonneren zou misschien wel kunnen helpen", vindt Naert. "Tegen 2021 ligt er een plan op tafel liggen om een "budget cap" in te voeren van maximum 175 miljoen dollar." De kleinere teams hoopten echter op nog minder in een poging het veld competitiever te maken. 

     

    Maar niet alleen het budget moet volgens Naert aangepakt worden, ook de verdeling van het prijzengeld."Dit jaar zal Ferrari met 205 miljoen dollar opnieuw het meeste aan geschat prijzengeld krijgen, hoewel het al jaren geen titels meer won. Een van de voornaamste factoren waarom dat zo hoog ligt, is de lange staat van dienst van Ferrari. Dat levert een "historische" bonus op. Maar op deze manier wordt de kloof tussen de teams alleen maar groter."

    Reglement moet logischer

    Een tweede punt waar aan gesleuteld moet worden is, de reglementering. "De reglementen werden vaak veranderd doorheen de jaren, maar vooral door mensen die duidelijk geen ervaring achter het stuur hebben", zegt Naert.

     

    Ook WK-leider Hamilton zegt hetzelfde. "De mensen aan de top van onze sport hebben er een rotzooi van gemaakt door een reeks foute beslissingen te nemen", zei de Brit ooit eens in een interview.

     

    "Maak daarom dat reglement logischer, meer vanuit het oogpunt van de rijders", stelt Naert. "Betrek (ex-)rijders bij deze operatie. De sport kan er alleen maar baat bij hebben. Vroeger was de Formule 1 een sport voor mannen met ballen. Maar door het teveel aan regeltjes is dat wat weg."

    David Naert