• home
  • video
  • pas verschenen

    Zelfs motor die 30m verder rijdt, geeft renner voordeel van 2"6 per kilometer

    Motoren worden ingezet in wedstrijden, maar ook tijdens trainingen.

    Het aerodynamische voordeel van fietsen achter een motor blijkt nog groter dan verwacht. Zelfs met een kloof van 30 meter tussen de motor en de wielrenner bedraagt het voordeel voor de fietser nog 2"6 seconde per kilometer. 

    Professor Bert Blocken en zijn medewerkers aan de KU Leuven en de Universiteit van Eindhoven hebben een onderzoek gedaan naar de tijdswinst die renners kunnen boeken in de slipstream van (tv-)motoren.

     

    Dat de luchtweerstand voor een wielrenner minder is als er een motor voor hem rijdt, was al bekend. Maar uit het onderzoek van Blocken blijkt het voordeel groter dan lang vermoed werd.

     

    "Zelfs een motor die 30 meter voor de renner rijdt, zorgt bij een gemiddelde snelheid van 54 km/u voor een voordeel van 2"6 seconde per kilometer", zegt Blocken.

     

    "Een motor volgen vanaf 2,5, 10 en 30 meter zorgt voor een verminderde luchtweerstand van respectievelijk 48, 23 en 12%, en dat bij eender welke snelheid."

     

    Bij 54 km/u geeft dat een voordeel van 12"7, 5"4 of 2"6 seconde(n) per kilometer. 

     

    Zelfs bij een motor die 50 meter voorop rijdt, blijkt er nog een verminderde luchtweerstand van 7% voor de renner.

     

    "En dat is dan nog gemeten met één enkele motor", zegt Thierry Marchal van ingenieursbedrijf ANSYS, dat meewerkte aan het onderzoek.

     

    "Vaak bevinden er zich voor een renner meerdere motoren, of zelfs een auto, die de luchtweerstand nog meer verminderen."

    Bekijk het Journaal-stukje over de studie:

    Video player inladen...