Ga naar de inhoud

meest recent

Lefevere over Alaphilippe in Amstel: "Koersdirecteur wou per se met zijn kop in beeld"

 wo 24 april 2019 23:53

Julian Alaphilippe won woensdag dan wel de Waalse Pijl de nederlaag in de Amstel Gold Race was bij Deceuninck-Quick Step-manager Patrick Lefevere nog niet helemaal verteerd. "Van der Poel had steeds een mikpunt."

Patrick Lefevere had als zijn Moment in Extra Time Koers voor de finale van de Amstel Gold Race gekozen, waar zijn renner Julian Alaphilippe nog voorbijgeraasd werd door Mathieu van der Poel. Maar niet om zichzelf te pijnigen. "Jullie doen alsof ik alleen maar pijn lijd. Wij hebben ocharme maar 25 koersen gewonnen en een paar kleine klassiekertjes. Er zijn mensen die te voet naar Lourdes trekken om daar nog maar de helft van te kunnen winnen."

 

Lefevere heeft wel problemen met de manier waarop de finale zich ontwikkelde. "Alaphilippe en Fuglsang reden 38 kilometer met zijn tweeën op kop. Mathieu daarentegen had steeds een mikpunt. Hij deed het allemaal zelf, maar het hielp wel."

 

De rol van koersdirecteur Leo van Vliet vindt Lefevere bedenkelijk. "In de laatste kilometer komt hij 3 keer met zijn kop in beeld. Hij haalt daar de renners uit hun concentratie. En waarom? Omdat hij graag in beeld komt, want dat is zíjn koers. Hij is die dag de baron."

 

"Pas op, Leo is een vriend van mij. Maar ik trek het mij totaal niet aan wat hij hiervan denkt, want het is de waarheid. Een koersdirecteur heeft daar niets te zoeken. Niet dat hij daar de koers beïnvloedt, maar er hoeven geen motoren en vooral geen auto's meer tussen de groepjes te zitten."

Lefevere: "Een koersdirecteur heeft daar niets te zoeken"

"Zuigkracht van auto's en motoren is enorm"

Wat Alaphilippe en Fuglsang ook de das omdeed, was dat ze geen informatie meer doorkregen in de finale. "Hij keek voortdurend achterom, maar doordat die motoren en auto's ertussen zaten, zag hij niets", legt Lefevere uit.

 

Jasper Stuyven schreef in zijn column dat 20% van de koersen beïnvloed wordt door auto's en motoren. "Maak daar maar 80% van", zegt Niki Terpstra. "Niet in alle gevallen beslissend, maar zelfs in een simpele etappe in een rittenkoers rijdt de motor vaak te dicht op het peloton, zodat je makkelijker naar de koplopers komt."

 

"Het is ongelooflijk wat de zuigkracht van zo'n motor is. Zelfs op 20 à 30 meter afstand voel je dat nog." Lefevere: "Ik kan zeker 5 namen van renners opnoemen die de voorbije 3 jaar een koers gewonnen hebben omdat ze bijna óp de motor zaten."

Terpstra over de zuigkracht van motoren