meest recent
- 18/04Een recordcoëfficiënt én een flinke financiële boost: de cijfers achter de halve finale van Club Brugge
- 18/04Opnieuw bij laatste 4: blessure van Lukaku én rode kaart na halfuur deren Roma niet in nieuwe zege tegen Milan
- 18/04Maaseik begint prima aan jacht op 17e landstitel met overtuigende winst tegen Roeselare
- 18/04Geen mirakel voor topfavoriet Liverpool: De Ketelaere en Atalanta beperken schade na snelle penaltygoal Salah
- 18/04Mét Club Brugge (en een return op een bijzonder moment): de halve finales en speeldata in de Conference League
- 18/04Historisch! Club Brugge schiet zich naar de Griekse hemel en staat in halve finale van de Conference League
- 18/04BEKIJK - Zorgen voor Romelu Lukaku? Rode Duivel vraagt tegen Milan zelf om zijn vervanging
- 18/04BEKIJK - De twee goals van Jutgla die Club Brugge op de rand van geschiedenis brengen
- 00:06Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
Lefevere over Alaphilippe in Amstel: "Koersdirecteur wou per se met zijn kop in beeld"
Julian Alaphilippe won woensdag dan wel de Waalse Pijl de nederlaag in de Amstel Gold Race was bij Deceuninck-Quick Step-manager Patrick Lefevere nog niet helemaal verteerd. "Van der Poel had steeds een mikpunt."
Patrick Lefevere had als zijn Moment in Extra Time Koers voor de finale van de Amstel Gold Race gekozen, waar zijn renner Julian Alaphilippe nog voorbijgeraasd werd door Mathieu van der Poel. Maar niet om zichzelf te pijnigen. "Jullie doen alsof ik alleen maar pijn lijd. Wij hebben ocharme maar 25 koersen gewonnen en een paar kleine klassiekertjes. Er zijn mensen die te voet naar Lourdes trekken om daar nog maar de helft van te kunnen winnen."
Lefevere heeft wel problemen met de manier waarop de finale zich ontwikkelde. "Alaphilippe en Fuglsang reden 38 kilometer met zijn tweeën op kop. Mathieu daarentegen had steeds een mikpunt. Hij deed het allemaal zelf, maar het hielp wel."
De rol van koersdirecteur Leo van Vliet vindt Lefevere bedenkelijk. "In de laatste kilometer komt hij 3 keer met zijn kop in beeld. Hij haalt daar de renners uit hun concentratie. En waarom? Omdat hij graag in beeld komt, want dat is zíjn koers. Hij is die dag de baron."
"Pas op, Leo is een vriend van mij. Maar ik trek het mij totaal niet aan wat hij hiervan denkt, want het is de waarheid. Een koersdirecteur heeft daar niets te zoeken. Niet dat hij daar de koers beïnvloedt, maar er hoeven geen motoren en vooral geen auto's meer tussen de groepjes te zitten."
Lefevere: "Een koersdirecteur heeft daar niets te zoeken"
"Zuigkracht van auto's en motoren is enorm"
Wat Alaphilippe en Fuglsang ook de das omdeed, was dat ze geen informatie meer doorkregen in de finale. "Hij keek voortdurend achterom, maar doordat die motoren en auto's ertussen zaten, zag hij niets", legt Lefevere uit.
Jasper Stuyven schreef in zijn column dat 20% van de koersen beïnvloed wordt door auto's en motoren. "Maak daar maar 80% van", zegt Niki Terpstra. "Niet in alle gevallen beslissend, maar zelfs in een simpele etappe in een rittenkoers rijdt de motor vaak te dicht op het peloton, zodat je makkelijker naar de koplopers komt."
"Het is ongelooflijk wat de zuigkracht van zo'n motor is. Zelfs op 20 à 30 meter afstand voel je dat nog." Lefevere: "Ik kan zeker 5 namen van renners opnoemen die de voorbije 3 jaar een koers gewonnen hebben omdat ze bijna óp de motor zaten."