Ga naar de inhoud

Makelaars in open brief aan Pro League: "We willen juridische blunders vermijden"

vr 19 april 2019 20:31
Jesse De Preter is de voorzitter van de makelaarsvereniging.

De voetbalmakelaarsvereniging BFFA slaat en zalf in een open brief gericht aan de Pro League. "Het is onze oprechte wens om een plan uit te tekenen om het Belgisch voetbal op te kuisen", schrijft voorzitter Jesse De Preter. De BFFA dreigt tegelijkertijd met juridische stappen.

De BFFA nodigt de Pro League uit om samen met de voetbalbond, de spelersvakbond Sporta en de federale en regionale regeringen te overleggen over maatregelen die wantoestanden met makelaars aan banden moeten leggen. "Als de verschillende legislatieve niveaus niet samenwerken, zal er nooit iets veranderen aan de huidige situatie", klinkt het.

Dat de Pro League op eigen houtje aan een eigen reglement werkt, zorgt voor irritatie. De BFFA zou in het voorstel van de Pro League voldoende inbreuken op de sociale, burgerlijke en economische wetgeving ontdekt hebben, alsook verschillende belangenconflicten.

De makelaarsvereniging had vorige week al gedreigd om het plan via een rechter van tafel te vegen, maar zal het voorstel voorlopig niet via het gerecht aanvallen en reikt nogmaals de hand uit naar de Pro League. "We hebben een lijst opgesteld met alle juridische hiaten in het plan van de Pro League, maar we hebben twee keer zoveel tijd gestoken in het zoeken naar een oplossing. We hopen dat de Pro League positief reageert en wil samenwerken aan een echte oplossing."

Als de Pro League niet ingaat op de uitnodiging van de BFFA en zijn plan voortzet, beloven de makelaars naar het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS) of het gerecht te stappen. "Dat zouden we doen om de enorme juridische blunder van de Pro League te vermijden. Als de ingevoerde regels na hun introductie illegaal blijken te zijn, verliest het Belgisch voetbal al zijn geloofwaardigheid en is de financiële schade rampzalig."

We hebben een lijst opgesteld met alle juridische hiaten in het plan van de Pro League, maar we hebben twee keer zoveel tijd gestoken in het zoeken naar een oplossing. We hopen dat de Pro League positief reageert.