• home
  • video
  • pas verschenen

    Het verhaal van Hashtag United: van YouTube-fenomeen tot kampioen

    Wat ooit begon als een experiment op sociale media, heeft nu alvast geleid tot een titel in het Engelse voetbal.

    Heeft u ooit al gehoord van Hashtag United? Deze ploeg kroonde zich gisteren tot kampioen in de tiende klasse van Engeland. Hashtag United is geen gewone ploeg. Het team ontstond in 2016 als experiment op YouTube, maar is in theorie nu amper acht titels verwijderd van de Premier League.

    We keren dus terug naar 2016. Spencer Owen, een bekende YouTuber, richtte toen Hashtag United op. Het doel was om exhibitiewedstrijden te spelen met vrienden onder elkaar en dit telkens uit te zenden op YouTube. Het moest iets ludieks voorstellen, maar al snel kreeg het kanaal veel belangstelling op de videosite. 

     

    Intussen is Hashtag United uitgegroeid tot een van de meest bekeken YouTube-kanalen onder de Engelse voetbalclubs. Enkel de "Big Six" uit de Premier League lokken meer kijkers. Het legde het team geen windeieren. Intussen werden lucratieve sponsordeals afgesloten met het spel Football Manager, Coca Cola en Adidas.

    "Dit is nog maar het begin"

    En het internetfenomeen Hashtag United blijft maar groeien. Bij aanvang van dit voetbalseizoen werd er beslist om aan te treden in de Eastern Counties League Division One South, de tiende klasse in Engeland.

     

    Gisteren volstond een 1-1 gelijkspel om de titel binnen te rijven, wat een manier om je eerste seizoen ooit te eindigen. "En dit is nog maar het begin", liet een ambitieuze eigenaar Spencer Owen weten op Twitter.

     

    "Het is ongelooflijk wat we hier op drie jaar tijd allemaal verwezenlijkt hebben", aldus Owen. "Waar eindigt dit? Waar staan we binnen een paar jaar? Dromen mag, want het is op deze manier dat we nu kampioen zijn geworden."