Ga naar de inhoud

Stand WK F1

  rijder auto punten
1. Lewis Hamilton (GBr) Mercedes
412
2. Valtteri Bottas (Fin) Mercedes 326
3. Max Verstappen (Ned) Red Bull 278
4. Charles Leclerc (Mon)
Ferrari 264
5. Sebastian Vettel (Dui) Ferrari 240
6. Carlos Sainz Jr. (Spa) McLaren 96
7. Pierre Gasly (Fra) Toro Rosso) 95
8. Alexander Albon (Tha)
Red Bull/Toro Rosso 92
9. Daniel Ricciardo (Aus)
Renault 54
10. Sergio Pérez (Mex) Racing Point 52
11. Lando Norris (GBr)
McLaren 49
12. Kimi Räikkönen (Fin) Alfa Romeo 43
13. Nico Hülkenberg (Dui) Renault 37
14. Daniil Kvijat (Rus) Toro Rosso 35
15. Lance Stroll (Can) Racing Point 21
16. Kevin Magnussen (Den) Haas 20
17. Antonio Giovinazzi (Ita) Alfa Romeo 14
18. Romain Grosjean (Fra) Haas
8
19. Robert Kubica (Pol) Williams  1
20. George Russell (GBr) Williams 0

Kalender F1 2019

Datum Plaats winnaar 2018 winnaar 2019
17/03 Australië (Melbourne) Vettel Bottas
31/03 Bahrein (Sakhir) Vettel Hamilton
14/04 China (Shanghai) Ricciardo Hamilton
28/04 Azerbeidzjan (Bakoe)  Hamilton Bottas
12/05 Spanje (Barcelona) Hamilton Hamilton
26/05 Monaco (Monte Carlo) Ricciardo Hamilton
09/06 Canada (Montréal) Vettel Hamilton
23/06 Frankrijk (Le Castellet) Hamilton Hamilton
30/06 Oostenrijk (Spielberg) Verstappen Verstappen
14/07 Groot-Brittannië (Silverstone) Vettel Hamilton
28/07 Duitsland (Hockenheim) Hamilton Verstappen
04/08 Hongarije (Boedapest) Hamilton Hamilton
01/09 BELGIE (Spa) Vettel Leclerc
08/09 Italië (Monza) Hamilton Leclerc
22/09 Singapore (Marina Bay) Hamilton Vettel
29/09 Rusland (Sotsji) Hamilton Hamilton
13/10 Japan (Suzuka) Hamilton Bottas
27/10 Mexico (Mexico City) Verstappen Hamilton
03/11 Verenigde Staten (Austin) Räikkönen Bottas
17/11 Brazilië (Sao Paulo) Hamilton Verstappen
01/12 Abu Dhabi (Yas Marina) Hamilton Hamilton

Mercedes-baas: "Ferrari opent doos van Pandora met die teamorders"

 di 16 april 2019 12:53
Charles Leclerc en Sebastian Vettel
Charles Leclerc reed in China 10 ronden voor Sebastian Vettel uit.

De eerste drie Grote Prijzen Formule 1 leverden een dubbel op voor Mercedes. En dus kijkt iedereen naar Ferrari, dat veel kritiek krijgt voor de teamorders aan het adres van Charles Leclerc.

Charles Leclerc stak in de eerste bocht van de GP van China Sebastian Vettel voorbij. Maar na 10 ronden kreeg de jonge Monegask dit te horen: "Let Sebastian by. Let Sebastian by." Na wat tegenpruttelen liet hij zijn ploegmaat toch passeren.

 

Maar Vettel kon de Mercedessen niet bedreigen en Leclerc werd ook nog het slachtoffer van een slechte pitstopstrategie. Vettel kreeg na de race natuurlijk vragen over de teamorders. "Ik weet niet of ik op die vragen wil antwoorden. Ik dacht dat ik sneller kon dan Charles. Meer wil ik niet zeggen, want jullie (de pers) trekken dan één zin uit zijn context en stellen het dan anders voor."

 

Voor de GP van China had teambaas Mattia Binotto verteld dat Vettel de nummer 1 van Ferrari was. "Als er een 50-50 situatie is en we een keuze moeten maken, dan trekken we de kaart van Sebastian. Hij is de meest ervaren rijder." Enkele dagen later bezorgde zo’n beslissing hem wellicht al meteen kopzorgen.

Mercedes-baas: "Je opent de doos van Pandora"

Leclerc moest in de slotfase in de eerste GP van het seizoen, in Australië, ook al achter Vettel blijven. Ferrari denkt dat dit de beste manier is om voor de wereldtitel te gaan, maar de ironie is dat de Italiaanse renstal door de beslissingen in Australië en China punten heeft verloren.

 

Mercedes-baas Toto Wolff had een opmerkelijke uitspraak in petto toen hij om zijn mening werd gevraagd. "Als je begint met zulke zaken, dat wordt snel heel ingewikkeld. Je creëert een precedent en je opent de doos van Pandora."

 

Hij weet natuurlijk waarover hij spreekt. Vorig jaar vroeg hij aan Bottas om in Rusland de zege aan Hamilton te laten en tussen 2014 en 2016 moest Rosberg en Hamilton verzoenen.

Bekijk de bewuste conversaties op YouTube

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.