meest recent
- 23/04Lazio laat Juventus zweten voor plek in bekerfinale, Milik is bevrijder met goal vlak na invalbeurt
- 23/04BEKIJK: Arsenal geeft Chelsea een pak voor de broek, Trossard opent het galabal
- 23/04Westerlo ziet eerste zege in de Play-offs door doelman Gillekens zijn handen glippen
- 23/04Standard en KV Mechelen verdelen de koek na wedstrijd zonder doelpunten
- 23/04AA Gent verstevigt zijn grip op leidersplaats in Europe Play-offs met gevleide zege bij STVV
- 23/04Roeselare wint in het hol van de Maaseikse leeuw en komt op 1 zege van een nieuwe titel
- 23/04Brian Riemer wijt zijn uithaal naar de ref aan de emoties: "Maar was niet respectloos bedoeld"
- 23/04Hein Vanhaezebrouck bevestigt (nog) niet dat hij AA Gent verlaat: "Soms zit de pers erop, soms ernaast"
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
- 22/04Charleroi wint simpel van BA Limburg met 58-98
- 22/04Bergen graait de zege mee tegen Feyenoord: 83-90
Victor Campenaerts valt met gouden tubes het werelduurrecord aan
Victor Campenaerts krijgt een unieke fiets mee voor zijn wereldrecordpoging. Ingenieur Toon Wils vertelt je wat er zo bijzonder is aan de racemachine. Campenaerts fietst in Mexico met bijzondere beugels, gouden tubes en volle tandwielen uit aluminium.
1) Stuur is een kopie van zijn armen
“Deze fiets is op maat gemaakt, het frame is volledig maatwerk", legt Ridley-ingenieur Toon Wils uit.
"Het stuur is smaller dan normaal om de aerodynamica te verbeteren. De beugels zijn een afdruk van Victors armen. Zodra hij daar inligt, is er geen extra turbulentie meer, omdat het een gestroomlijnd geheel is."
"Victor kan ook vaster in de beugels liggen en meer kracht zetten. We hebben er eigenlijk voor gezorgd dat de fiets de houding van de renner aanneemt in plaats van andersom.”
2) Goudkleurige banden met lage weerstand
"De fiets voor Victor Campenaerts is heel aerodynamisch", gaat Toon Wils voort. "Alle componenten zijn volledig in elkaar geïntegreerd om ervoor te zorgen dat heel de fiets perfect gestroomlijnd is. Het is een pistefiets, zonder remmen of versnellingen."
"De goudkleurige tubes zijn ook speciaal voor dit uurrecord ontwikkeld. Ze zijn gemaakt op basis van een zijden karkas, dat zorgt voor een heel lage weerstand. Dat betekent natuurlijk ook dat de tubes niet zo heel lang meegaan, maar om een uurtje te rijden, is dat perfect."
3) Iets zwaarder dan een wegfiets: 7,6 kg
Hoeveel weegt de recordfiets van Victor Campenaerts? "Iets minder dan een klassieke tijdritfiets, omdat je minder componenten hebt, maar hij weegt wel meer dan een wegfiets", antwoordt Toon Wils.
"De volle wielen, het frame en het tandblad vol aluminium maken hem iets zwaarder. We zitten nu aan een gewicht van 7,6 kg. De lichtste klimfietsen zitten rond de 6,8 kg."
Voorlopig hebben de mecaniciens 63 tanden vooraan en 15 achteraan gemonteerd. "Met die verhouding moet Victor straks de ideale snelheid halen in Mexico, maar vrijdag test hij die een eerste keer uit op de indoorpiste van Roubaix. Daar zullen we alles een eerste keer uittesten."
"Victor moet vooraf zeer goed weten welke versnelling hij wil rijden, omdat de fiets geen versnellingen heeft. Dat zullen we in Roubaix testen en in Mexico nog eens opnieuw, want misschien kan hij daar een tandje zwaarder trappen door de lagere luchtdruk. Het verzet moet groot genoeg zijn om het record te kunnen breken, maar je moet dat verzet ook een uur lang kunnen overbrengen."
4) De kleur: rood met witte accenten
"Het ontwerp is gebeurd in samenspraak met Victor en zijn team Lotto-Soudal", vertelt ingenieur Toon Wils. "Victor had vrij veel inspraak. Hij wilde graag een rode fiets met witte accenten, omdat dat het beste bij zijn outfit past. Op de zitbuis staat een klok en op de bovenbuis de cijfers van de wijzers, net als zijn bijnaam “Vocsnor”.”
5) Prijskaartje materiaal: +15.000 euro
De fiets van Victor Campenaerts is uniek. "Het prijskaartje is zeer moeilijk in te schatten, omdat veel onderdelen op maat zijn gemaakt", vertelt Toon Wils van Ridley. "Puur qua materiaal zitten we toch al snel aan 15.000 euro per fiets. En Victor krijgt twee fietsen mee."
"Daarbij komen nog alle onderzoeken en een hoop extra materialen. Dan zit je toch aan een vrij hoog prijskaartje. Het klopt dat er met deze fiets maar één keer zal gereden worden, maar als Victor het haalt, dan zal er nog gevochten worden om deze fietsen."
"Laat ons dromen: 55,05 kilometer"
"We hopen echt dat Victor zal slagen in zijn opzet. Ik denk dat we met de hele firma aan het scherm gekluisterd zullen zitten. Het wordt een heel spannend uur en we kijken er met zijn allen naar uit. We zullen hem alvast niks kwalijk nemen als hij het niet haalt", lacht Toon Wils.
Bradley Wiggins strandde 4 jaar geleden op 54,526 kilometer in Londen. "Laat ons stout dromen: Victor legt 55 kilometer en 50 meter af in een uur", hoopt Wils.