meest recent
- 06:27Kan Mathieu van der Poel winnen in Luik? Inspanningsfysioloog:"Hij kan er zijn wattages overstijgen"
- 06:19Vanaken en Hayen willen zo ver mogelijk: "Als Club moet je kunnen dromen"
- 18/04Een recordcoëfficiënt én een flinke financiële boost: de cijfers achter de halve finale van Club Brugge
- 18/04Opnieuw bij laatste 4: blessure van Lukaku én rode kaart na halfuur deren Roma niet in nieuwe zege tegen Milan
- 18/04Maaseik begint prima aan jacht op 17e landstitel met overtuigende winst tegen Roeselare
- 18/04Geen mirakel voor topfavoriet Liverpool: De Ketelaere en Atalanta beperken schade na snelle penaltygoal Salah
- 18/04Mét Club Brugge (en een return op een bijzonder moment): de halve finales en speeldata in de Conference League
- 18/04Historisch! Club Brugge schiet zich naar de Griekse hemel en staat in halve finale van de Conference League
- 00:06Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
Rijdt u binnenkort met uw polsen naar binnen op een smal stuur?
De Nederlander Jan-Willem van Schip (Roompot-Charles) was gisteren een opmerkelijke gast in Extra Time Koers. De wereldkampioen in de puntenkoers gaf 3 tips prijs om een betere wielrenner te worden.
Tip 1: Met polsen naar binnen rijden
Jan-Willem van Schip kroonde zich 2 weken geleden tot wereldkampioen in de puntenkoers. "Met de polsen naar binnen kan je het WK puntenkoers winnen", reageerde hij na afloop.
In Extra Time Koers gaf hij wat meer toelichting. “Ik reed altijd al met mijn polsen naar binnen zonder daar over na te denken", vertelt de Nederlander. "Na een tijdje dacht ik dat het niet zo slim was om op die manier te rijden."
"Maar ik ben dat eens beginnen te meten en daaruit bleek dat het wel slim was om met je polsen naar binnen te zitten. Ik win er 10 à 15 watt mee. Dat heeft te maken met aerodynamica. Als je met je polsen naar binnen zit, moet je minder hard trappen om dezelfde snelheid te behalen."
Tip 2: Met een smal stuurtje rijden
Vorig seizoen viel Van Schip voor het eerst op toen hij in Gent-Wevelgem het mooie weer maakte met een opvallend smal stuurtje.
"Ik ben supergroot en ik wou altijd een stuur hebben dat lang en heel diep was", vertelt Van Schip. "Maar op de weg zag ik iemand met zo’n kort stuur rijden. En ik dacht ook eerst: “Dat is een beetje te gek.”"
"Maar ik wou dat smal stuurtje gewoon eens uitproberen. En dat pakte goed uit. Zo won ik vorig jaar de Slag om Norg, een wedstrijd in Nederland met offroad-stroken."
Maar in het peloton kan niet iedereen de stuurkeuze van Van Schip smaken. "Boasson Hagen reed vorig jaar plots naast mij in Parijs-Tours en begon me uit te schelden: “Zet toch een normaal stuur op je fiets", zei hij."
Bram Tankink ziet brood in dat smal stuurtje: "Als materiaalsponsor zou ik zo'n stuur nu op de markt brengen en die massaal aan wielertoeristen probereren te verkopen. Dan zal de rest van de wielerwereld wel volgen."
Tip 3: Eigen stuurpen uitmeten
Dat Van Schip bijzonder veel oog voor detail heeft, blijkt uit het volgende verhaal. "Op een gegeven moment stuurde Jan-Willem me een foto met een berekening van het stuurpen dat hij wou", vertelt teammanager Nick Nuyens. "Toen ik dat papiertje zag, dacht ik eerst dat hij een vliegtuig wou bouwen."
"Maar geraakt iemand daar aan uit?", vroeg Bram Tankink toen hij het papiertje met de berekening probeerde te bestuderen.
"Ik kan het wel even rustig toelichten", lacht Van Schip. "Ik had op de weg 2
fietsen getest: mijn oude en een nieuwe fiets. Die nieuwe fiets was een halve
centimeter korter en een stukje hoger."
"Ik had dus een stuurpen nodig die 8 millimeter meer naar voren stond en 22 millimeter meer naar beneden. Ik heb dat op papier gezet en moest wat prutsen met de hoeken, met sinus en cosinus. Ik heb ook wel wat hulp gevraagd aan mijn maten van de universiteit."