• home
  • video
  • pas verschenen

    F1-seizoen staat voor de deur: "Leclerc kan pain in the ass van Vettel zijn"

    Max Verstappen, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

    Stoot Max Verstappen (l) of Sebastian Vettel (r) Lewis Hamilton (m) van de troon?

    Autosportliefhebbers zetten zich schrap voor de start van het Formule 1-kampioenschap in Australië. Gaan we een boeiend(er) seizoen tegemoet? Doet Max Verstappen mee voor de wereldtitel? En steekt de Formule E de Formule 1 niet naar de kroon? Sammy Neyrinck en Kris Wauters beantwoorden de vragen.

    1. Krijgen we weer/meer strijd in de Formule 1?

    Sammy Neyrinck (Sporza): "Ik hoop van wel, maar ik vrees van niet. Er lijkt voor Mercedes niet veel in de weg te liggen om op het einde van het jaar een 6e keer op een rij de wereldtitel te pakken. Dat zou een evenaring zijn van het record van de Scuderia Ferrari rond de eeuwwisseling. Maar verwacht deze keer geen cadeaus van Ferrari, dat toch wel het een en ander lijkt te hebben geleerd uit de vele fouten van de voorbije seizoenen."

     

    "De grote reglementswijziging die er in 2021 zit aan te komen, zou wel eens cruciaal kunnen zijn voor de toekomst van de Formule 1 in het post-Ecclestone-tijdperk. Het klassenverschil tussen de grote twee, Mercedes en Ferrari - en neem er misschien toch maar Red Bull-Honda ook nog bij -, en de rest is de voorbije jaren alleen maar groter  geworden."

     

    Kris Wauters (Play Sports): "Een wissel van de wacht hoeft niet voor mij, meer strijd wel natuurlijk. Het grote probleem van de Formule 1 de afgelopen jaren is dat de auto's in een bocht heel moeilijk te volgen zijn van dichtbij. Ze zijn aerodynamisch zo efficiënt dat je in vuile lucht rijdt van je concurrent en dan verlies je alle downforce. Op Francorchamps bijvoorbeeld kan je de dubbele linkse ingaan op 10 meter van je voorganger, maar na die bocht hang je plots op 40 meter. De nieuwe voor- en achtervleugels zouden nu meer strijd moeten opleveren."

     

    Neyrinck: "De kleinere renstallen maken gewoon geen kans meer op een poleposition of een overwinning. Zelfs een podiumplaats is al jaren een uitzondering geworden. Formule 1 is veel te voorspelbaar geworden. Oké, de voor- en achtervleugel zullen er weer iets anders uitzien, maar dat de rijders nu opnieuw iets meer brandstof aan boord mogen hebben of dat ze een extra WK-punt kunnen sprokkelen voor de snelste wedstrijdronde, zal niet zoveel veranderen aan de spankracht."

    Formule 1 is veel te voorspelbaar geworden.

    Sammy Neyrinck

    2. Waarom blijft Lewis Hamilton de te kloppen coureur?

    Sammy Neyrinck: "Wie al 5 wereldtitels achter zijn naam heeft staan, zou het wat rustiger aan kunnen doen, maar dat is buiten een alfamannetje als Hamilton gerekend. Zeker als je je nog herinnert op welke oppermachtige manier hij vorig jaar weer nummer 1 is geworden. Dat vond ik echt wel de beste Lewis Hamilton die we ooit aan het werk hebben gezien."

     

    Kris Wauters: "Hamilton is waarschijnlijk de beste en meest complete rijder van zijn generatie. Hij gaat records aan diggelen rijden. Ik denk dat hij zijn zinnen heeft gezet op de 7 wereldtitels van Schumacher, Hamilton wil 8 keer wereldkampioen worden."

     

    “De Formule 1 mag heel dankbaar zijn dat ze Lewis heeft. Hij is een waanzinnige rijder. Ik kijk er echt naar uit om Hamilton, Vettel en Verstappen samen voor de zege te zien strijden. Het zit erin, zeker op sommige circuits waar motorpower van iets minder belang is. Dan zie je 4 à 5 auto's voor de zege strijden."

    3. Hoe dicht komt Verstappen in de buurt van de grote 2?

    Sammy Neyrinck: "Als het van Max alleen afhangt, ziet hij Hamilton en Vettel het liefst helemaal niet meer in zijn spiegels op het moment dat hij als eerste voorbij de finishvlag zoeft. Maar ik vermoed dat dit niet zo vaak zal lukken. Toch niet voldoende om dit jaar al wereldkampioen te worden. Maar ooit wordt hij het."

     

    Kris Wauters: "Het grootste probleem is dat hij echt ongeduldig is. En terecht, Max weet zeer goed dat hij een van de snelsten, zoniet de snelste rijder van de wereld is. Hij wil dat laten zien. Je hebt supergoeie rijders die wagens naar het absolute maximum rijden en dan heb je de Hamiltons, Senna's en Verstappens van deze wereld die daarbovenop nog eens 2 tot 3 tienden vinden waarbij je je afvraagt: "Hoe kan dit?"

     

    "Max weet dat hij dat kan. Ik denk dat ze bij Red Bull stiekem weten en voelen: "Misschien is het nog niet voor dit jaar, maar je weet nooit." Als Vettel en Hamilton duels aangaan en uitvallen, liggen er  kansen voor Red Bull."

    4. Krijgt Red Bull de Hondamotor wel aan de praat?

    Sammy Neyrinck: "Na een romance met Renault die in totaal 12 jaar duurde, vol ups en downs, duiken die van Red Bull nu in bed met de Japanners van Honda. Hetzelfde bed waar ook al Toro Rosso een tijdje in ligt en dat was vorig jaar toch ook geen geslaagd huwelijk. Het is een beetje bang afwachten. Maar zo’n triootje met Honda en Toro Rosso zien ze bij Red Bull blijkbaar wel zitten."

     

    Kris Wauters: "Gaat die motor betrouwbaar zijn? Honda is veel later ingestapt in het hybridegebeuren. Dat betekent dat zij nog progressiemarge hebben, maar ook een achterstand. Vorig jaar heeft de Honda bij Toro Rosso vrij goed gepresteerd. Sportieve baas Helmut Marko zei: "Voor ons zijn de prestaties van de powerunit het belangrijkste, niet de betrouwbaarheid." Dat vind ik vreemd, want in theorie wil je niet dat de motor stukgaat. Hij zegt: "We houden rekening met twee motorwissels." Je mag er 3 gebruiken in een seizoen. En Marko zegt: "Als je dat op de juiste manier aanwendt, is het verlies minimaal."

    5. Welke transfer gaat scoren?

    Sammy Neyrinck: "Ik kan compleet verkeerd zitten, maar Charles Leclerc van Sauber naar Ferrari vind ik de meest opmerkelijke personeelswissel. Leclerc is een 21-jarige Monegask met ballen aan zijn lijf. En wie weet wel een stevige "pain in the ass" van Vettel?"

     

    "Achter de schermen zou ik zeggen dat de belangrijkste overstap uiteindelijk die van topingenieur James Key van Toro Rosso naar McLaren is geweest, maar door het gehakketak tussen die twee teams zal die transfer pas tegen de zomer echt kunnen beginnen te renderen."

     

    Kris Wauters: "Ik hoop dat Vettel door de komst van toptalent Leclerc een stamp onder zijn kont zal krijgen. Leclerc doet het fantastisch en zegt gewoon in de pers kurkdroog: "Ik kom niet als tweede rijder naar Ferrari. Punt.""

     

    "Vorig seizoen heeft Vettel het samen met het team toch een beetje laten liggen. Eigenlijk had Ferrari vorig jaar de kans om voor het eerst in het hybridetijdperk Mercedes te kloppen. Ze hebben een groot deel van het seizoen de beste auto gehad, maar onder bepaalde druk maakt Vettel soms foutjes die hij anders niet maakt."

    Leclerc kan een "pain in the ass" van Vettel worden.

    Sammy Neyrinck

    6. Gaan we Stoffel Vandoorne hard missen?

    Sammy Neyrinck: "Ik ga hem alleszins missen, ja. Oké, zijn interviews waren tot dusver nooit wereldschokkend, maar daar had hij z’n redenen voor. Ik zou het zeer jammer vinden dat een klasbak als Stoffel geen eerlijke kans meer zou krijgen in de Formule 1. Gelukkig heeft hij als testrijder nog een voet tussen de deur bij Mercedes. En, ja, ondertussen is hij in de Formule E nog niet echt van pech gespaard gebleven. Deels was dat zijn eigen schuld. Deels door onmacht. Maar ik zou Stoffel nog niet afschrijven, neen."

     

    Kris Wauters: "Ik vond het geweldig dat er een Vlaming Formule 1 reed. Stoffel heeft een geweldige entree gemaakt toen hij Alonso verving en meteen een punt pakte. De ingenieurs van McLaren dachten dat hun computer stuk was, omdat ze op geen enkele manier ook maar één klein foutje in de data konden vinden. Dat is gewoon de manier waarop Stoffel rijdt. Ik ga hem missen, maar zo zit deze sport in elkaar: totaal meedogenloos. Bij McLaren is hij geflikt, jammer voor Stoffel."

    Bij McLaren is Stoffel Vandoorne geflikt, jammer.

    Kris Wauters

    7. Steekt de Formule E de F1 naar de kroon?

    Sammy Neyrinck: "Qua uitstraling komt de Formule E op wereldniveau nog niet aan de enkels van de Formule 1, die ook al een roemruchte historiek heeft van bijna 70 jaar. Maar net daarom is die al flink bejaarde F1 dringend aan een revival toe. Want op korte tijd is die Formule E toch wel interessant om te volgen. 

     

    Kris Wauters: "Het maakt zo weinig lawaai, hé. Dat is waarmee de Formule E nog steeds worstelt. Er komt geen racewagen aangebruld, wel gezoefd."

     

    Neyrinck: "Ja, ook ik moet nog wat wennen aan dat eentonige geluid van die elektrische laagvliegers. En de meeste stratencircuits vind ik niet zo sexy, maar wel zowat alle locaties waar er geracet wordt. Een "groenere" autosport midden in of in de buurt van een grootstad als New York City of Parijs, daar kan de Formule 1 al jaren alleen maar van dromen. En die "fanboost" in het E-kampioenschap vind ik echt een goeie vondst. Het vergroot de interactie met de fans voor en tijdens een E-Prix. Ik zie het in de F1 nog niet meteen gebeuren."

     

    Wauters: "De Formule E is fantastisch voor de auto-industrie, omdat alle grote fabrikanten meedoen. Dat leidt tot betere elektrische auto's waar wij over 10 jaar mee zullen rijden. Ik vind het een geweldig kampioenschap, maar geef me voorlopig toch maar Formule 1."

    Tot slot, wie wordt wereldkampioen?

    Sammy Neyrinck: "Lewis Hamilton."

     

    Kris Wauters: "Sebastian Vettel."

    VIDEO: Maak kennis met de F1-rijders en -teams

    PODCAST: Kris Wauters: "Stoffel is geflikt bij McLaren"