• home
  • video
  • pas verschenen

    "Niet zelden krijgen renners depressieve gevoelens door uitputting"

    "50% van de junioren gaat slapen met de smartphone. Zo bouw je slaapschuld op"

    Veldrijdster Kim Van de Steene deed in Sportweekend een moedige getuigenis over het diepe dal waar ze recentelijk door moest. "Het is een fenomeen dat elk jaar terugkomt", zegt sportarts Kris Vandermieren. "Te hard trainen en te weinig rusten kan sommige renners ook mentaal ontwrichten."

    Sportarts Kris Vandermieren volgt al 25 jaar lang wielrenners van kortbij op. Het verhaal van Kim Van de Steene is voor hem niet nieuw. "Het is een fenomeen dat ik in mijn praktijk jaarlijks zie terugkeren rond deze periode. Renners beginnen in januari en februari heel enthousiast te trainen. Maar het weer is vaak slecht en dat vergt heel wat van het lichaam."

     

    "Ik merk ook dat de meesten al goed in vorm willen zijn voor ze op stage vertrekken, uit schrik om zich daar belachelijk te maken. Er wordt daar heel lang getraind en sommigen gaan daar over hun toeren. Die opeenstapeling van vermoeidheidsprikkels samen met te weinig rust kunnen ervoor zorgen dat er hormonaal het een en ander ontregeld geraakt."

    Mentale vermoeidheid bovenop de fysieke vermoeidheid

    "Zware trainingen zijn ook veel uitputtender dan koersen rijden. Midden in het koersseizoen komt er veel recuperatie bij kijken. In trainingsperiodes wordt er veel minder naar de rustperiodes gekeken. En als je vermoeid begint aan het koersseizoen, dan komt het niet meer goed. Je bent beter iets minder goed in vorm, dan kan je groeien."

     

    "In het mandje van die vermoeidheid komt bovenop het fysieke ook nog eens de mentale vermoeidheid. Jonge renners die naar school gaan, druk van de omgeving die graag wil dat ze presteren, druk die ze zichzelf opleggen, .... allemaal belasting."

     In trainingsperiodes wordt er veel minder naar de rust gekeken.

    Slaapschuld door smartphones

    "Als de recuperatie niet in balans is, dan loopt het fout. En net daar is slapen een heel belangrijke. Tijdens mijn voordrachten voor de eerstejaarsjunioren bij de Belgische wielerbond merk ik dat meer dan 50% van de renners  gaat slapen met de smartphone. Ik wil ze ervan bewust maken dat ze 9 uur in hun bed moeten liggen. Als je van die 9 uur 80% slaapt, is dat heel goed."

     

    "Maar die smartphones zorgen dat ze slaapschuld opbouwen Ze gaan minder lang en goed slapen. Bovendien wordt het slaaphormoon melatonine – nodig om goede slaapkwaliteit te creëren -  door het gsm-licht de nek omgewrongen. Net die slaap is heel belangrijk in het  mentale en fysieke recuperatieproces."

     

    Met welke klachten komen ze bij de dokter terecht? "Meestal voelen ze zich lichtvermoeid: “Ik zal toch geen klierkoorts hebben?” of “Ik zal toch geen tekort aan ijzer hebben?”. Soms zijn er renners die er serieus mentaal onderdoor gaan en bij wie we de trainingen even "on hold" moeten zetten. Het gebeurt niet zelden dat een renner depressieve gevoelens krijgt door die uitputtingsverschijnselen."

    Het gebeurt niet zelden dat een renner depressieve gevoelens krijgt door die uitputtingsverschijnselen."

    Vandermieren aan de slag als bondsdokter

    Sport wordt plots relatief

    "Ik heb me al zorgen moeten maken om renners, ja. Dat kan er zwaar inhakken. Dan is sport relatief en vooral een een middel om het mentale weer op orde te krijgen. "

     

    "Het gevoel niet vooruit te geraken heeft iedereen wel eens. Maar dat het mentaal wordt en dat we ons zorgen moeten maken, dat is toch iets anders. Ik schat dat 15% van de renners die op niveau aan sport doen, hier ooit mee te maken krijgt."

     

    "Het is dan onze taak om duidelijk aan te geven dat er een probleem is met de recuperatiesystemen. Maar dat het geneest en je daar de tijd voor moet nemen. Er is geen medicatie voor. Je lichaam moet uit zichzelf genezen. Dat is al 70% van de heling."