• home
  • video
  • pas verschenen

    IJskoude vingers en tenen op de fiets? Lotto-dokter geeft gouden raad

    Greg Van Avermaet.

    Greg Van Avermaet ziet af in de koude.

    De echte koude mag dan wel even het land verlaten hebben, wielertoeristen kunnen zich in deze maanden maar beter zo goed mogelijk wapenen tegen wind, regen en nog meer helse weersomstandigheden. Hoe kunnen sporters zich beschermen tegen ijskoude vinger- en teentoppen? Servaas Bingé, ploegarts bij Lotto-Soudal, geeft bij Sporza enkele tips.

    1. Ook oorlellen en neustopje zien af in de koude

    In DNA Nys was het woensdag prijs. Een training in de regen en de koude hadden Nys Junior helemaal afgemat. De vingers en de tenen van een sporter worden in zulke omstandigheden gegeseld.

     

    "Waarom je eerst op die plekken de koude voelt? Dat is eigenlijk een afstandsprobleem", zegt Servaas Bingé.

     

    "Dat zijn de lichaamsdelen die het verst van je hart liggen. Het bloed wordt vanuit het hart gepompt en de vingertoppen, de teentoppen, de oorlellen en het neustopje zijn de delen die het verst liggen en dus als laatste schakel bloed krijgen."

     

    "Dat is dan ook het koudste bloed, want heel veel warmte is al afgenomen omdat het bloed al een hele weg heeft afgelegd. De diameter van de haarvaatjes wordt ook altijd maar kleiner. Onder meer in de vingertoppen zijn die vaatjes microscopisch dun. Ze trekken samen door de koude en daar komt dan niet zo veel warm bloed." 

    De vingertoppen, de teentoppen, de oorlellen en het neustopje zijn de delen die het verst van het hart liggen en dus als laatste schakel bloed krijgen

    2. Vrieswonden in eerste graad hebben tijd nodig om te herstellen. En dat doet pijn

    Nog een herkenbaar fenomeen: wanneer het bloed weer door de tenen en vingers begint te stromen, wordt de sporter nog eens gemarteld. "Dat komt omdat er op dat moment waarschijnlijk al een eerstegraads vrieswonde is ontstaan", legt Servaas Bingé uit.

     

    "Het gradatiesysteem bij vrieswonden is hetzelfde als dat van brandwonden: bij een eerstegraads wonde heb je roodheid, bij tweedegraads heb je blaren en bij de derde graad is de huid dood."

     

    "Vrieswonden in de eerste graad zullen ook roodheid en een ontstekingsreactie van de huid geven. Dat heeft tijd nodig om te herstellen. Als je dan plots weer in een warme ruimte komt en die doorbloeding hersteld wordt, dan doet dat in het begin pijn."

     

    "Dat weefsel heeft serieus afgezien en moet herstellen. Die opwarming mag je niet te agressief doen. Je moet zeker niet je hand volledig boven het vuur houden. Laat die weefsels rustig opwarmen op kamertemperatuur. Als je dat te hevig en te snel doet, komt er pijn bij kijken."

    De opwarming mag je niet te agressief doen. Je moet zeker niet je hand volledig boven het vuur houden

    3. Begin warm en zorg voor voldoende laagjes

    IJskoude vingers en tenen onder de kraan met warm water houden is dus geen goeie oplossing. "Doe het onder lauw water", stelt Servaas Bingé voor. "Het water gradueel verwarmen is dan misschien nog een optie."

     

    "Of het ook gevaarlijk is? Zo'n eerstegraads vrieswonde is pijnlijk, maar niet gevaarlijk. Aangezien je ook aan het sporten bent, blijft de bloedvoorziening altijd goed op dreef."

     

    "De gouden regels gelden altijd: begin opgewarmd, start niet met koude vingers en zorg voor voldoende laagjes. Dat geldt ook voor handschoenen."

     

    "Als je twee handschoenlagen hebt, dan zal er lucht tussen de textiellagen kruipen en lucht is de beste isolator. Zorg dus voor voldoende lagen en begin zo warm mogelijk."

    4. Stop als het niet meer houdbaar is

    Nog een vuistregel: luister naar je lichaam. "Als het echt pijn begint te doen en als het niet meer houdbaar is, dan is dat toch een signaal van je lichaam om weer even naar binnen te gaan."

     

    "Je beslist zoiets natuurlijk zelf. Uit ervaring weten wij dat renners een hoge pijngrens hebben."

     

    "Maar voor de wielertoeristen: als je echt aan het verkleumen bent of je kunt je vingers niet meer bewegen, waarom zou je jezelf dan nog pijnigen?"

    5. Een lichaam streeft altijd naar evenwicht

    Pads, verwarmde handschoenen via de smartphone, insmeren met vet en anders bewegen: welke middeltjes moeten de sporters in het achterhoofd houden?

     

    Servaas Bingé: "Vet is waterafstotend en water zal op die manier dus niet voor afkoeling zorgen. Pads worden natuurlijk ook in het peloton gebruikt. Bij onze renners steken wij ook pads in de schoenen en handschoenen om de renners een paar uurtjes warmte te geven."

     

    "Maar uiteindelijk zal het lichaam altijd streven naar een evenwicht. Lichaamseigen systemen moeten we zo goed mogelijk stimuleren. Dat is door voldoende laagjes te voorzien, zodat een lichaamsdeel dat warm begonnen is, zo lang mogelijk warm kan blijven. Dat is de gouden regel."