Ga naar de inhoud

Is de velgrem dood? Ludo Dierckxsens: "Nieuwe kopers vragen naar schijfremmen"

 di 22 januari 2019 09:23
De remschijf vooraan is iets groter dan de remschijf achteraan.

"Angst voor de schijfrem? Dat is helemaal niet nodig", zegt Ludo Dierckxsens. De ex-prof vertelde ons op de fietsbeurs Velofollies in geuren en kleuren over de opmars van de schijfrem. 

In het mountainbiken zijn schijfremmen al geruime tijd de standaard. Niet zo op de koersfiets. Daar was er lang argwaan over de nieuwe manier van remmen. 

 

Ludo Dierckxsens: "De schijfrem vormde vooral een logistiek probleem. Het ging niet zozeer over het gevaar dat er zogezegd aan verbonden was. Zolang de fabrikanten niet dezelfde standaarden hadden voor de wielen met remschijven, hadden de neutrale wagens een probleem. Dat is nu van de baan."

 

"Je zag wel eens iets opduiken op sociale media over blessures door schijfremmen. Maar dat werd te hard uitvergroot. Je kan ook met je handen tussen de spaken terecht komen, velgremmen worden ook heet..."

"Meer remkracht en meer vertrouwen in de afdaling"

Ook Ludo Dierckxsens kan niet ontkennen dat de schijfrem aan een opmars bezig is, ook bij de recreatieve fietser: "Voor de recreatieve fietser heeft het vooral voordelen."

 

"Je kunt onder alle omstandigheden, bij slecht weer en gevaarlijke afdalingen, gebruik maken van je remkracht. Zeker op natte wegen is het snel merkbaar. Een schijfrem heeft een veel kortere remafstand dan een velgrem."

 

"Een ander voordeel is er in de bergen. Slechte dalers komen heel veel aan hun remmen. Maar in feite moet dat alleen als het echt nodig is, namelijk bij het ingaan van de bocht. Daarna laat je de remmen los."

Bij een velgrem loop je in een afdaling het risico dat de rem oververhit geraakt en riskeer je een klapband. 

"Mensen met angst gaan veel langer en te veel remmen. Bij een velgrem loop je dan het risico dat de velgrem oververhit geraakt en riskeer je een klapband."

 

"Dat heb je bij schijfremmen niet. Uiteraard kunnen schijfremmen ook oververhitten, net als bij een auto. Maar je kunt er geen klapband door krijgen. En om af te koelen zijn er gleuven in de schijfrem. Je hebt ook een betere remkracht waardoor je je ook veiliger gaat voelen."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

400 gram kan het verschil maken voor een ronderenner

Zijn er dan geen nadelen aan de schijfrem? "Toch wel. Ten eerste is er een zekere vorm van geluidsoverlast. Je hoort die meer dan de andere, zeker bij nat weer. Daarnaast is het onderhoud iets moeilijker. Remblokjes van een schrijfrem vervangen en die schijfrem afstellen is iets moeilijker dan datzelfde werk bij een velgrem."

 

"En voor de professionele ronderenner speelt natuurlijk ook het gewicht. Een klimmer doet er alles aan om zijn gewicht laag te houden. Ook de fiets. Die weegt minimaal 6,8 kilogram. Als een fiets met een schijfrem 7,2 kilogram weegt, dan zal iemand als Froome die niet nemen. Die 400 gram kan veel verschil maken in aankomsten bergop."

Conclusie: een kwestie van tijd

"Gewone remmen gaan er nog niet meteen uit. Maar meer en meer schuift alles op naar de schijfrem. Dat voel je in de markt zelf", is Dierckxsens overtuigd.

 

"De mensen die in een nieuwe fiets investeren, vragen naar schijfremmen. Dat is een tendens. Hoe snel dat zal gaan, zal ook afhangen van de fabrikanten. Sommigen zullen enkel nog met schijfremmen werken en gewone velgremmen wegduwen."

Bekijk het volledige gesprek

Onze reporters trokken afgelopen weekend naar wielerbeurs Velofollies in Kortrijk om de nieuwe trends te ontdekken en te analyseren. Gisteren kon u al meer te weten komen over de gravelbike. Morgen en overmorgen volgen deel 3 en 4 in de reeks: e-bikes en de ideale fietspositie en fietsmaat.