Ga naar de inhoud

"We moeten betaald worden volgens onze status van beste team ter wereld"

 di 8 januari 2019 21:26
Patrick Lefevere
Lefevere: "Ik zal wel weer een dikke nek hebben, maar..."

Patrick Lefevere was de voorbije jaren met zijn ploeg de grote slokop in de koers. Met Deceuninck als nieuwe hoofdsponsor hoopt hij datzelfde pad te bewandelen, al hoopt hij ook nog altijd nieuwe inkomsten aan te kunnen boren. "Het businessmodel van de koers is niet 100% oké."

Patrick Lefevere verloor met Terpstra en Gaviria 2 van zijn kopmannen, maar kreeg er met Deceuninck wel een nieuwe geldschieter bij. "Je hoeft geen boekhouder te zijn om te begrijpen dat ik zonder hen in de rats had gezeten."

 

"Het blijft vreemd dat de zoektocht naar een nieuwe sponsor zo moeilijk is. We hebben zoveel gewonnen en de return on investment is hoog in de koers. Maar toch ontbreekt er blijkbaar iets. Het businessmodel is niet 100% oké."

 

"De wielersport draagt natuurlijk zijn reputatie mee. Kijk maar naar de hetze rond Froome, wat niets was maar wel 9 maanden heeft geduurd. Of kijk naar de mest rond het Wiggins-verhaal. Armstrong is ook nog niet vergeten. Dat negatieve moet er snel uit."

 

Lefevere zocht jarenlang naar een nieuwe sponsor, nu is het aan zijn Sky-collega Brailsford om hetzelfde te doen. "Ik hoop dat hij een overnemer vindt, want als de ploeg verdwijnt is dat zoiets als PSG of Real dat zou verdwijnen. Dat is geen goeie publiciteit voor de sport. Maar ik hoop wel dat hij een overnemer vindt die 25 miljoen geeft en geen 40. Dan wordt de koers misschien wat spannender."

Het businessmodel van het wielrennen is niet 100% oké

"Organisatoren kunnen de taart niet langer alleen opeten"

Lefevere vindt niet alleen dat het wielrennen zijn reputatie moet oppoetsen om aan schaalvergroting te kunnen doen, hij ziet ook extra inkomsten bij de organisatoren. "Ze moeten begrijpen dat ze de taart niet langer alleen kunnen opeten. Ze moeten delen met de ploegen."

 

Om die reden nam de ploeg van Lefevere afgelopen seizoen niet deel aan de Ronde van België. Dit jaar wel? "Ik heb een goed gesprek gehad met organisator Rob Discart, maar ook zij moeten begrijpen dat we niet voor peanuts rijden."

 

"Sorry voor mijn dikke nek, maar we moeten behandeld worden voor wat we zijn: de beste ploeg ter wereld. Je kunt ons dus niet hetzelfde startgeld geven als andere ploegen, met alle respect. Nu moeten we geld bijleggen om te mogen koersen."

"Evenepoel ook wat tegen zichzelf beschermen"

  • Lefevere over Remco Evenepoel: "Hij is nog bitter jong en moet nog veel leren, maar hij is zo slim dat hij ook heel snel leert. In de ploeg is hij helemaal aanvaard, maar ik weet niet hoe dat in de rest van het peloton zal zijn. Iemand van 18 die zoveel publiciteit pakt, dat wekt jaloezie op. Ze zullen hem niet zomaar laten rijden. We leggen hem geen druk op, maar echte kampioenen leggen zichzelf die druk op. We proberen hem tegen zichzelf te beschermen. Maar als hij écht een kampioen is, zal dat snel duidelijk worden."
 
  • Lefevere over Zdenek Stybar: "Dat het dit seizoen nu of nooit is voor hem, is te scherp gesteld. Maar hij wordt wel betaald op het niveau van een kopman, om koersen te winnen dus. We zullen pas na de klassiekers praten over een nieuw contract."

Lefevere voor de start van het seizoen

Sponsor: "Tijd van de grote merken in de koers kan terugkeren"

Francis Van Eeckhout, de sterke man bij Deceuninck, heeft zich zijn uitstapje naar de koers nog niet beklaagd. "Toen mijn marketingdirecteur een paar maanden geleden voor het eerst het zotte idee opperde om sponsor te worden bij toen nog de Quick-Step-ploeg, was mijn eerste reactie: "Dat is te groot voor ons.""

 

"Maar we zijn dan toch met Patrick om de tafel gegaan en daarna was de deal snel rond. Komen we er in vergelijking met andere sporten goedkoop vanaf? Voor Patrick was het inderdaad te weinig, maar voor mij al meer dan genoeg."

 

"Ik denk dat het wielrennen wel in de lift zit en dat de budgetten zullen stijgen. Het is niet langer enkel een West-Europese sport, maar een wereldsport. Ik denk dat de tijd van de grote merken in de koers, zoals Peugeot, kan terugkeren."

 

"Het voordeel van de koers is dat de ploegnaam ook de sponsornaam is, terwijl dat bij het voetbal bijvoorbeeld de stadsnaam is. Er is ook geen rivaliteit. Iemand die voor Deceuninck-Quick Step supportert zal daarom de producten van Soudal niet links laten liggen."