Ga naar de inhoud

McLaren gaat in zee met Bahrain-Merida: "Willen beste team worden"

 wo 12 december 2018 12:24
" "
Verbrugghe, Nibali en Copeland krijgen de hulp van McLaren op verschillende vlakken.

Vanmiddag wordt op het trainingskamp van Bahrain-Merida in Kroatië de samenwerking tussen het WorldTour-team en het Britse auto- en technologiebedrijf McLaren geofficialiseerd. De ambities zijn enorm. "Dit is misschien wel het meest opwindende wat de wielrennerij is overkomen het voorbije decennium", zegt teammanager Brent Copeland.

Al een jaar zijn de twee partijen aan het praten. Het Britse bedrijf, waarvan de eigenaars ook uit Bahrein komen, wordt voor 50 procent partner.

 

De afdeling McLaren Applied Technologies gaat het Bahreinse team helpen op het gebied van "technologie, het menselijke prestatieniveau en marketing", stelt McLaren, dat zijn naam maakte in de F1-wereld. De voorbije 2 seizoenen reed Stoffel Vandoorne weinig succesvol rond in een McLaren-bolide.

 

Door de investering van McLaren - hoeveel is niet bekend - zou het budget van Bahrain-Merida, dat pas 2 jaar geleden debuteerde, flink stijgen. Het contract met fietsenconstructeur Merida loopt eind 2019 af, de kans bestaat dat McLaren dan titelsponsor wordt.

 

Twee Belgen kunnen mee profiteren van de inbreng van McLaren. Dylan Teuns zit er op de fiets, bondscoach Rik Verbrugghe is er ploegleider.

Bahrein-Merida wil op termijn Team Sky de loef afsteken in de Tour

Copeland is opgewonden over de samenwerking: "McLaren kan ons op meerdere vlakken bijstaan. Voor ons is dit opwindend interessant, maar ook voor de wielersport in het algemeen. Hun ervaring is onbegrensd."


In 2019 ligt de focus voor McLaren op ervaring opdoen in de samenwerking met een WorldTour-team met het oog op een langetermijnstrategie. McLaren werkte eerder al wel wat samen met fietsenfabrikant Specialized en dook met de kopmannen Rohan Dennis, die overkomt van BMC, en Vincenzo Nibali al in de windtunnel. (lees voort onder de tweet)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Marketingdirecteur John Allert van McLaren is al zijn hele leven wielerliefhebber: "Hoewel dit voor ons een nieuwe sport is, is het verhaal heel complementair: het gaat over mens en machine en de jacht op succes door de toepassing van verschillende factoren. Het team is fantastisch uit de blokken geschoten, maar wij en zij voelen dat er nog ruimte tot verbetering is."

 

 Allert pleitte voor een holistische aanpak: "Van mindset, over herstel, aerodynamica, management van de atleet over de relatie tussen mens en machine. Dat zijn facetten die we zullen bekijken."


"Deze vernieuwing is als een koers: we liggen achter op de topteams, dus zullen we dubbel zo hard moeten werken om onze ambities waar te maken." Met de hulp van de 600 medewerkers van de technologieafdeling wil McLaren de kloof met de WorldTour-elite dichten.

 

Dit jaar eindigde Bahrain-Merida 7e. Het doel is om te schitteren in de Tour de France, waar Team Sky de voorbije jaren domineerde. De twee partijen willen het meest succesvolle team worden. "We willen grote rondes winnen. Ons doel is om de beste te zijn, waarom doe je anders mee? Maar we beginnen evenwel nederig, we proberen het beste team te worden. Dat zal niet in 1 jaar kunnen, maar we kunnen wel al stappen zetten."

Het team is fantastisch uit de blokken geschoten, maar wij en zij voelen dat er nog ruimte tot verbetering is. Van mindset, over herstel, aerodynamica, management van de atleet over de relatie tussen mens en machine. Dat zijn facetten die we zullen bekijken.

McLaren-directeur John Allert