• home
  • video
  • pas verschenen

    Formule E-testrijder Sam Dejonghe: "Neen, we gooien niet met bananenschillen"

    Sam Dejonghe

    Sam Dejonghe is testrijder bij het topteam Mahindra Racing.

    Dit weekend begint Stoffel Vandoorne aan zijn avontuur in de Formule E. Nog nooit van gehoord? Testrijder Sam Dejonghe legt het je uit.

    Geen klassieke motor, wel een batterij van 360 kg

    • krachtbron: batterij 250 kW
    • 0-100 km/u: in 2,8 seconden
    • topsnelheid: 280 km/u

     

    Sam Dejonghe (Mahindra Racing): "De Formule E is de elektrische versie van de Formule 1. De auto's lijken erg op mekaar, ze zijn even groot en het zijn ook allemaal eenzitters met een open cockpit. Net als in de Formule 1 zijn ze uitgerust met het halo-veiligheidssysteem."

     

    "Onderhuids ziet een Formule E-auto er wel anders uit. De auto wordt niet aangedreven door een verbrandingsmotor, wel door een batterij van 360 kg met 250 kW kracht. Daarmee ga je van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. Op de rechte stukken haal je een topsnelheid van 280 km/u."

    Racen in wereldsteden

    Kalender:

    1. 15/12/2018 in Ad Diriyah (SAr)
    2. 12/01/2019 in Marrakesh (Mar)
    3. 26/01/2019 in Santiago (Chl)
    4. 16/02/2019 in Mexico (Mex)
    5. 10/03/2019 in Hongkong
    6. 23/03/2019 in Sanya (Chn)
    7. 13/04/2019 in Rome (Ita)
    8. 27/04/2019 in Parijs (Fra)
    9. 11/05/2019 in Monte Carlo (Mon)
    10. 25/05/2019 in Berlijn (Dui)
    11. 22/06/2019 in Bern (Zwi)
    12. 13/07/2019 in New York (VS)
    13. 14/07/2019 in New York (VS)

     

    Sam Dejonghe: "In de Formule E racen we niet op de klassieke circuits, wel op de stratencircuits in wereldsteden zoals Rome, Parijs en New York. Op die manier willen de organisatoren de race naar het publiek brengen en niet omgekeerd."

    E-prix = 45 minuten + 1 ronde

    • vrijdag: 2 oefensessies
    • zaterdag: 1 oefensessies, kwalificaties en de e-prix

     

    Sam Dejonghe: "Een Formule E-raceweekend ziet er anders uit. In de Formule 1 duurt een weekend 3 dagen, in de Formule E 2 dagen."


    "Op vrijdag heb je 2 vrije trainingen, maar wel 2 korte. Dat maakt het erg moeilijk voor een coureur om het stratencircuit te leren kennen. De muren staan er bijvoorbeeld dichter op mekaar, waardoor je minder foutenmarge hebt dan op een klassiek circuit."


    "Zaterdag begint met een vrije training, gevolgd door een kwalificatie. Die begint met een systeem van 4 poules met telkens 5 auto's. De snelste 6 vechten daarna in een superpole om de koppositie."

     

    "Op dezelfde dag vindt ook de race zelf plaats. In de Formule 1 noemen ze dat de Grand Prix, in de Formule E de e-Prix. Die bestaat uit 45 minuten + 1 ronde. En die leggen we sinds dit seizoen met 1 auto af."

     

    "De voorbije jaren moesten we halverwege de e-Prix in een andere auto springen. Met de nieuwe generatie auto's kan je nu wel een race uitrijden."

    De voorbije jaren moesten we halverwege de e-prix in een andere auto springen. Met de nieuwe generatie auto's kan je nu wel een race uitrijden.

    Sam Dejonghe

    Aanvalsmodus en fanboost

     

    Sam Dejonghe: "Nieuw in de Formule E is de aanvalsmodus of de attackmode. Daarin moet je de ideale lijn even verlaten om extra energie op te laden. Later in die race kan je die kracht gebruiken om concurrenten in te halen."

     

    "Elke rijder is verplicht om een of meerdere keren over die strook te rijden, wanneer je dat doet, kies je zelf."

     

    "Je kan het vergelijken met het populaire computerspel Mario Kart", lacht Dejonghe. "We gooien niet met dingen zoals bananenschillen, maar het idee is er wel op gebaseerd."

     

    "Daarnaast heb je ook de fanboost. Op die manier kan jij als kijker de rijders een duwtje in de rug geven. Dat doe je door te stemmen op je favoriet. De coureurs met de meeste stemmen, krijgen extra energie. Ledlichtjes op de halo zullen aangeven wanneer de rijders die boost gebruiken."

    Het geluid? Zoals een auto op afstandsbediening

    "Wat je snel gaat merken, is dat de auto's anders klinken dan in de Formule 1. Het geluid in de Formule E komt niet uit een uitlaat van een verbrandingsmotor, wel van een batterij met een kleine motor", legt Sam Dejonghe uit.

     

    "Vergelijk het wat met een auto op afstandsbediening. Het grote publiek zal het nog gewoon moeten worden, maar je kan wel met je kinderen naar een race komen kijken."

    Meer automerken dan in de Formule 1

    Is de elektrische auto de toekomst? Volgens de industrie wel. Daarom investeren ze ook in het Formule E-kampioenschap.

     

    Sam Dejonghe: "Grote merken als Audi, Porsche, Nissan, Jaguar en Mercedes scharen zich allemaal achter de Formule E. Zij geloven in de nieuwe raceklasse en gebruiken de sport om de technologie voor hun elektrische auto's te ontwikkelen. In een competitieve omgeving gaat die ontwikkeling veel sneller: enerzijds dankzij de beste ingenieurs, anderzijds door de concurrentie met de andere merken."

     

    "De kwaliteit van het kampioenschap kan je aftoetsen aan de rijders. En dat zijn coureurs uit de Formule 1, uit Le Mans-series en uit fabrieksteams. Die mix maakt de Formule E zo hoogstaand. Denk maar aan Felipe Massa, Nelson Piquet junior en Stoffel Vandoorne."

    Formule E 2018-2019
    team krachtbron rijders
    Audi (Dui) Audi Daniel Abt (Dui)
        Lucas di Grassi (Bra)
    BMW (Dui) BMW Antonio Felix da Costa (Por)
        Alexander Sims (GBr)
    Techeetah (Chn) DS André Lotterer (Dui)
        Jean-Eric Vergne (Fra)
    Mahindra (Ina) Mahindra Jérôme D'Ambrosio
        Wehrlein (Dui)/Rosenqvist (Zwe)
    Virgin (GBr) Audi Sam Bird (GBr)
        Robin Frijns (Ned)
    Dragon (VS) Penske José Maria Lopez (Arg)
        Max Günther (Dui)
    HWA (Dui) Venturi Stoffel Vandoorne
        Gary Paffett (GBr)
    NIO (GBr) NIO Tom Dillmann (Fra)
        Oliver Turvey (GBr)
    Nissan (Jap) Nissan Sébastien Buemi (Zwi)
        Olivier Rowland (GBr)
    Jaguar (GBr) Jaguar Nelson Piquet jr. (Bra)
        Mitch Evans (NZe)
    Venturi (Mon) Venturi Felipe Massa (Bra)
        Edoardo Mortara (Zwi)

    De eerste 10 pakken punten

    Net zoals in Formule 1 eindigen de eerste 10 coureurs van elke race in de punten. De eerste krijgt 25 punten, de tweede 18 en de derde verdient 15 punten.

     

    Anders dan in de Formule 1 bestaan er in de Formule E ook bonuspunten. De rijder die vanaf poleposition vertrekt, mag 3 punten extra bijschrijven, de snelste ronde wordt beloond met 1 extra punt.

     

    Vorig seizoen won de Fransman Jean-Eric Vergne (Techeetah), winnaar van 4 e-Prixs, het kampioenschap.

    "Wordt wennen voor Vandoorne"

    Stoffel Vandoorne maakt dit weekend zijn debuut. "Ondanks zijn ervaring in de Formule 1 zal Stoffel eerst moeten wennen aan de Formule E", voorspelt zijn generatiegenoot Sam Dejonghe. "Bovendien is HWA, zeg maar Mercedes, nieuw in het kampioenschap."

     

    "Omdat de Formule E zo innovatief en strategisch is, wordt het moeilijk om meteen te presteren. Hij zal zijn energiemeter goed moeten beheren. Dat is een van de belangrijkste aspecten in de Formule E, misschien zelfs de sleutel om een race te winnen", weet Dejonghe.

     

    Stoffel Vandoorne ronselt stemmen voor de fanboost. Of is het Vanboost?

    "Spannender dan Formule 1"

    Waarom moet een sportliefhebber een Formule E-race gezien hebben? Sam Dejonghe: "Omdat die spannender verloopt dan een Grand Prix in de Formule 1."

     

    "Daar heb je topteams als Mercedes, Ferrari en Red Bull. In de Formule E zijn dat BMW, het Chinese team Techeetah en Audi, gevolgd door mijn team Mahindra, maar ook de andere renstallen kunnen een e-prix winnen. Dat is ondenkbaar in de Formule 1."


    "Ook de duels in Formule E zijn anders. Bij ons gaat het er veel fysieker aan toe. We delen nog tikken uit en leunen al eens tegen mekaar in de bochten."

    We delen tikken uit en leunen al eens tegen mekaar in de bochten.

    Sam Dejonghe