• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Mag Van Aert in 2019 wel op weg rijden? "Bal ligt in kamp van UCI"

    Wout van Aert spreekt de pers toe op een persconferentie.

    Wout van Aert moet nog een weglicentie krijgen voor 2019.

    Het is nog niet zeker dat Wout van Aert volgend seizoen te bewonderen zal zijn in de voorjaarsklassiekers. Christophe Vandegoor legde zijn oor te luister bij de verschillende partijen en probeert de situatie en de mogelijke gevolgen zo goed mogelijk te schetsen.

    Klachten over fietsenmerk en slechte communicatie

    Midden september verbreekt Wout van Aert eenzijdig zijn contract met Sniper Cycling, het bedrijf achter de wielerploeg van Nick Nuyens.

     

    Er zit dan al langer een haar in de boter tussen beide partijen. Van Aert klaagde eerder al over het fietsenmerk waarmee de ploeg reed en hekelde de slechte communicatie van het management.

    Fusie met Roompot schiet bij Van Aert in verkeerde keelgat

    In juli van dit jaar kondigt Van Aert aan dat hij vanaf 2020 voor Lotto Jumbo zal rijden. Het is zijn eigen beslissing, benadrukt hij, om een stap hogerop te kunnen zetten. Tegelijk bevestigt hij zijn contract bij de ploeg Nuyens te zullen respecteren. 

     

    Het nieuws, begin september, dat het team van Nuyens volgend jaar fuseert met Roompot is voor Van Aert echter een brug te ver. Van Aert zegt dat hij niet op de hoogte was van die onderhandelingen en dat hij niet zomaar als een pion in die constructie wil stappen. Hij laat langs verschillende kanalen zijn onvrede blijken.

    Van Aert verbreekt overeenkomst en roept dringende reden in

    In het weekend van 17 september, naar aanleiding van de eerste veldrit van het seizoen in Geraardsbergen, gebeuren er volgens Van Aert dingen die van zo’n (erge) aard zijn dat hij beslist om de arbeidsovereenkomst eenzijdig op te zeggen.

     

    Uit de pers vernemen we dat werknemers van de ploeg onder druk gezet zijn om hem in een negatief daglicht te stellen. Afgaande op de berichtgeving uit de pers is dit de dringende reden die Van Aert inroept om zijn contract eenzijdig te verbreken.

     

    Concretere details zijn er niet. Die zullen pas echt duidelijk worden wanneer Van Aert zelf (of zijn entourage) de bewijzen op tafel legt.

     

    Maar de entourage van Van Aert spreekt wel degelijk over feiten in de strafrechtelijke sfeer. Deze feiten worden door Sniper Cycling ontkend en betwist. Volgens Sniper Cycling is er niet eens sprake van welke feiten dan ook.

    Van Aert rijdt veldritten met privésponsors

    Van Aert rijdt nu als onafhankelijk renner en heeft enkele privésponsors. Op die manier kan hij het huidige veldritseizoen zonder problemen afwerken.

     

    Vanaf 2020 rijdt hij dus voor Lotto-Jumbo. Maar wat voor het wegseizoen 2019? Het is uiteraard de bedoeling van Van Aert om ook in 2019 voor een WorldTour-team te rijden.

     

    Lotto-Jumbo lijkt daarbij de logische stap. Alleen is de vraag of de Nederlanders budgettair rekening hebben gehouden met deze onvoorziene wending.

    Entourage Van Aert is er gerust in dat UCI hem licentie geeft in 2019

    Kan Wout van Aert in het voorjaar op de weg koersen? Dat is de vraag van 1 miljoen. Letterlijk zelfs.

     

    Volgens het UCI-reglement moet er, voor een transfer naar een andere (weg)ploeg een akkoord zijn tussen de 3 partijen: de oude ploeg, de nieuwe ploeg en de renner zelf.

     

    Hier knelt het schoentje al meteen. Het ligt voor de hand dat Nick Nuyens zijn goedkeuring niet zal geven omdat hij de dringende reden betwist.

     

    Toch is de entourage van Van Aert er vrij gerust in dat de UCI hem een licentie zal geven en de overgang naar een WorldTour-ploeg zal goedkeuren. Omdat de dringende reden voor zich spreekt en voldoende ernstig is, zegt men ons. Er zouden voldoende stukken zijn die dat bewijzen.

    Arbeidsrechtbank zal in najaar van 2019 oordeel vellen

    Hier komen we tot de kern van de zaak: de dringende reden. De spreekwoordelijke en vooral ernstige druppel die Wout van Aert heeft doen beslissen om het contract op te blazen. 

     

    De UCI zal, net als de arbeidsrechtbank in België, moeten oordelen of de aangehaalde feiten een bewijs zijn voor de dringende reden die aanleiding hebben gegeven om het contract eenzijdig op te zeggen.

     

    Pas wanneer die bewijzen er effectief zijn, zal de arbeidsrechtbank die bewijzen beoordelen. Maar dat is voor het najaar van 2019.

     

    Rechtbanken zijn over het algemeen erg kritisch wanneer het gaat over dringende redenen voor ontslag. Terecht, anders zou de ontslagcarrousel in onze maatschappij niet te overzien zijn.

    UCI draagt in deze zaak enorme verantwoordelijkheid

    Terug naar de UCI, die in deze zaak een enorme verantwoordelijkheid draagt, zo lijkt ons. We weten bijna zeker dat er geen akkoord zal zijn tussen de 3 partijen, zoals het eigen UCI-reglement voorschrijft.

     

    Als de UCI dan toch een licentie zou verlenen, zal het die beslissing enorm weloverwogen en juridisch onderbouwd moeten nemen. Anders legt ze een bom onder de eigen transferregels.

     

    Met andere woorden: vindt de UCI de door Van Aert aangehaalde dringende reden voldoende zwaar of niet?

     

    Anders zou iedere renner die ontevreden is over zijn fiets of de gang van zaken binnen het team zomaar van ploeg kunnen veranderen, zonder ontslagvergoeding. Dat kan niet de bedoeling zijn. 

    Start Van Aert in de Omloop? Antwoord is niet evident

    Het is duidelijk: de bal ligt nu in het kamp van de UCI. Als die beslissing bekend is, zal het kamp-Nuyens zich beraden over volgende stappen. Een juridisch steekspel behoort tot de mogelijkheden.

     

    Hierbij niet onbelangrijk: hoe zullen potentiële werkgevers reageren? We vermoeden dat de geïnteresseerde WorldTour-ploegen zeker willen zijn van hun stuk en geen risico’s willen lopen op welk vlak dan ook. Zullen zij de kat uit de boom kijken?

     

    We zijn bijna november 2018, de budgetten voor volgend seizoen liggen vast, is er nog wel ruimte om de revelatie van het voorjaar alsnog binnen te halen?

     

    Antwoorden op de vraag of Van Aert aan de start zal staan van de Omloop Het Nieuwsblad lijkt ons, na het horen van beide partijen, niet evident. 

    Jaar vol muizenissen kan gemist worden als kiespijn

    Het geding voor de arbeidsrechtbank zal pas in het najaar van 2019 eindigen. Als de rechter de door Van Aert ingeroepen dringende reden verwerpt, zal de wereldkampioen een bijkomende schadevergoeding moeten betalen wegens willekeurig ontslag. Plus de schadevergoeding die nu door Sniper Cycling wordt geëist. De inzet is dus hoog.

     

    En dan hebben we het nog niet over het mentale en menselijk leed in deze zaak waarin er uiteindelijk alleen maar verliezers zullen zijn. Een topsporter moet het hoofd helemaal vrij hebben om perfect te kunnen presteren, zegt het cliché.

     

    En dat is bij Van Aert niet het geval. De carrière van een topwielrenner is sowieso niet lang, dus een jaar vol muizenissen kan gemist worden als kiespijn. 

    Ook geen goede zaak voor Nick Nuyens

    Voor Nick Nuyens is dit ook geen goede zaak. Het spreekt voor zich dat een succesvol wielerjaar 2019 voor Veranda’s Willems met Van Aert als kopman een gedroomd scenario was. Die droom is volledig uit elkaar gespat.

     

    Veel vragen en momenteel weinig antwoorden. Dat is de situatie in het dossier-Wout van Aert. Maar één ding is zeker: Het wordt uitkijken naar de beslissing van de UCI over een mogelijke transfer naar een nieuwe ploeg. Die beslissing kan zorgen voor een patstelling of een enorm sneeuwbaleffect. 

    Christophe Vandegoor