Ga naar de inhoud

meest recent

Controversiële Kaepernick is gezicht van Nike-campagne: "Dit is een statement"

 di 4 september 2018 22:18
Colin Kaepernick.
Colin Kaepernick, midden, staat al een tijdje buitenspel.

De "Just do it"-campagne van sportmerk Nike bestaat 30 jaar. Bekende sporters zoals Serena Williams doen mee aan de nieuwe campagne, maar NFL-speler Colin Kaepernick gaat met de meeste aandacht lopen. Zijn acties van een tijdje geleden liggen politiek zeer gevoelig in de VS, maar Nike kiest bewust voor Kaepernick.

"Nike zegt dat Kaepernick maar beter niet geboycot wordt"

"Believe in something, even if it means sacrificing everything", is de nieuwe slogan van Nike met Colin Kaepernick als uithangbord. "Geloof ergens in, ook al moet je daarvoor dingen opofferen."

 

Kaepernick zette in 2016 alles op het spel met een duidelijk politiek statement. De American Footballspeler knielde tijdens het Amerikaanse volkslied om politiegeweld en racisme in de VS aan te kaarten. Dat leidde tot een storm van kritiek, ook bij president Donald Trump.

 

"Dit is zeker een bewuste keuze van Nike en kadert binnen de eigentijdse stroming waarin sponsors maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen", zegt Wim Lagae, professor sportmarketing aan de KU Leuven, over de campagne van Nike. "Dit is een statement."

 

"Nike zegt eigenlijk dat Kaepernick maar beter niet meer geboycot wordt. Hij procedeert tegen teameigenaars omdat hij vindt dat ze hem al twee seizoenen niet meer toelaten in de competitie na zijn actie. Eigenlijk zegt Nike vrij expliciet dat ze hem en zijn verhaal steunen en hem op de kaart willen zetten."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Dit kadert in het rebelse karakter van Nike"

De dubbele rol van Nike is opvallend. "Ze hebben in maart voor 8 jaar een zeer belangrijk partnerschap met de NFL verlengd. Maar laat ons niet vergeten dat de kerndoelgroep van Nike in de grote Amerikaanse steden in de VS 15- tot 17-jarigen zijn."

 

"Op Twitter zien we veel boze consumenten die nooit meer Nike willen dragen, maar bij de kerngroep ligt dit verhaal zeer sterk. Wellicht valt het bij hen wel goed. Die afweging van kosten en baten zullen ze in het hoofdkwartier gemaakt hebben."

 

"Anno 2018 is conversatiemarketing heel belangrijk. Topmerken proberen via hun eigen kanalen een verhaal te brengen. Dit kadert in het rebelse en eigenzinnige karakter van Nike. In het verleden deden ze dat ook met Cantona, Armstrong en Pistorius."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Serena Williams: "Erg trots"

Serena Williams is erg opgetogen met de campagne van haar sponsor. "Ik ben erg trots om deel uit te maken van de Nike-familie", laat de Amerikaanse tennisster weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.