• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Facebook zendt voetbal uit: "Als klassiek medium zou ik niet gerust zijn"

    Worden Facebook, Google of Amazone in de toekomst belangrijke spelers in de markt van sportuitzendrechten? Facebook kondigde vandaag een nieuw initiatief aan dat wel in die richting wijst.

    "Denk niet dat Mark Zuckerberg een voetbalfan is"

    De Spaanse Profliga en Facebook kondigden vandaag aan dat alle Spaanse eersteklassewedstrijden de volgende drie seizoenen live én gratis te bekijken zullen zijn in 8 Zuid-Aziatische landen. 

     

    Gratis is het voor de gebruikers. LaLiga zou er 90 miljoen euro aan overhouden. Facebook betaalt de rekening. Maar waarom? "Ik denk niet dat Mark Zuckerberg (CEO van Facebook) een grote voetbalfan is", zegt Ben Caudron, Technologiesocioloog aan de Erasmushogeschool Brussel, op Radio 1.

     

    "Hij is eerder geïnteresseerd in de extra opbrengsten. India (het grootste land waar de deal geldt) is het land met de meeste Facebook-gebruikers ter wereld, 28 % van het alle gebruikers.  In India is maar 20 % van alle inwoners geconnecteerd met sociale media. Er is dus nog een enorme groeimarge."

    "Eerder heeft Facebook de nieuwssector door elkaar geschud bij ons"

    Wat Facebook dit seizoen uittest in groeilanden zou op termijn ook bij ons werkelijkheid kunnen worden, want dat Facebook ambities heeft, is zeker.  "Dat ze een directeur sport hebben, geeft aan dat ze al even met sport bezig zijn", zegt Ben Caudron.

     

    "Facebook heeft al de rechten voor baseball en ze zijn niet alleen. De Premier League heeft uitzendrechten verkocht aan Amazone. De directeur sport van Facebook heeft gezegd dat klassieke media zich geen zorgen moeten maken. Dus zou ik me net heel veel zorgen maken."

     

    "De laatste keer dat Facebook zei dat we niet bezorgd moesten zijn, was net voor ze de hele nieuwssector door elkaar schudde. Met alle gevolgen van dien. Ik zou niet gerust zijn als medium als mijn inkomsten van sportrechten afhangen."

     

    Vraag is of er nog iets te doen valt aan de trend? "Mensen kijken steeds meer via andere kanalen dan televisie en technologiespelers beschikken over een gigantisch kapitaal. Als er eens iets mislukt is dat niet erg. Klassieke media hebben te lang geloofd dat ze moesten volgen in de verhalen van technologiebedrijven om er allemaal beter van te worden. Uiteindelijk zijn enkel de technologiebedrijven er beter van geworden."