meest recent
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
- 15/04Gerben Thijssen past door enkelblessure voor Giro, maar maakt wel Tour-debuut: "Een kinderdroom"
- 12/03BEKIJK: Op sneeuwklas met Remco Evenepoel en Tadej Pogacar op het parcours van de Tour
- 11/03Wereldkampioen Remco Evenepoel verkent slottijdrit van de Tour: "Mooi maar lastig"
- 24/01Geraint Thomas doet dubbel Giro-Tour dit jaar: "Ik kon niet kiezen"
- 21/01Alberto Contador daagt Tadej Pogacar uit: "Ga voor de triple in de Vuelta!"
- 18/01ASO verandert niet van koers en kiest voor dezelfde 22 teams als vorig jaar in de Tour
- 10/01Giro, Tour of Vuelta: welke grote ronde rijden de kopmannen in 2024?
- 09/01Remco Evenepoel gaat een eerste keer de Ronde van Frankrijk rijden: "Ik wil sowieso een rit winnen"
Is de eerste Tourweek te saai? "Het is nogal slapjes tot nu toe"
De voorbije ritten was het elke dag hetzelfde liedje: de vlag van Christian Prudhomme gaat naar beneden en de eerste vluchters krijgen meteen vrije baan. Sven Nys en Christophe Vandegoor over het gebrek aan spektakel in de Tour.
"Ik vind het koersverloop nogal slapjes tot nu toe", opent Sven Nys de debatten. "Bij de start tellen we 1-2-3-4 en hopla, ze zijn vertrokken. Het scenario ligt al meteen vast en dat is jammer."
"Dat is niet te vergelijken met 10 jaar geleden. Ik mis dat. Nu moeten we altijd wachten tot de laatste 10 à 15 kilometer. En die wordt dan nog vaak ontsierd door valpartijen."
"Er is een duidelijk schisma tussen de Tour en de andere koersen, bijvoorbeeld in het voorjaar", zegt Christophe Vandegoor. "Daar wordt het eerste uur wel nog gekoerst. Tot het peloton voelt: dit kunnen we niet meer volhouden, we laten ze wegrijden."
"Maar in de Tour zijn de belangen te groot. Vluchters gaan mee voor 1 puntje voor de bolletjestrui en dan laten ze zich inlopen. Dat is du jamais vu. Is dat reclame voor de sport?"
Vluchters die zich laten inlopen. Is dat reclame voor de koers?
"Alleen kleine ploegen zijn nog geïnteresseerd in publiciteit"
Met reclame voor de sport zijn we meteen bij de belangrijkste drijfreden beland om mee te springen in de vlucht: publiciteit pakken. "Alleen de kleinere ploegen, die een wildcard hebben gekregen, zijn daarin geïnteresseerd. De klassementsploegen staan daarboven. Die hebben een hoger doel", zegt Vandegoor.
"In de bergetappes zullen we wel volop aanvallen krijgen", denkt Nys. "Dat is dan vaak om te vermijden om in de problemen te geraken." "Of renners die vooruitgestuurd worden om later in de rit mee te zijn", vult José De Cauwer aan.
2 tips om de saaiheid te verdrijven van Michel en José
- Maak de vlakke ritten een stuk korter
- Zorg voor meer afwisseling tussen vlakke ritten en bergritten, zoals in de Giro en de Vuelta