Ga naar de inhoud

meest recent

De Clercq: "Automobilisten weten niet hoe ze met fietsers moeten omgaan"

 vr 29 juni 2018 12:09
Door een heupbreuk kon De Clercq bij Wanty-Groupe Gobert nog geen resultaten rijden dit seizoen.
Door een heupbreuk kon De Clercq bij Wanty-Groupe Gobert nog geen resultaten rijden dit seizoen.

De Vuelta heeft onlangs een sensibiliseringsproject op poten gezet om fietsers én autobestuurders in het verkeer te beschermen en bewustzijn te creëren bij het grote publiek. Wanty-Groupe Gobert-renner Bart De Clercq vindt het initiatief alvast niets te vroeg: "Soms zou je denken dat er kwaad opzet in het spel is."

De bewustmakingscampagne van de Vuelta heet Distancia-T. Niet alleen het project kreeg die naam toebedeeld, ook het platform waarmee de Vuelta bij de mensen veiligheidsgewoontes hoopt aan te kweken werd zo genoemd. Het ongeval met Rick Zabel dinsdag toonde alvast dat projecten als Distancia-T noodzakelijk zijn.

De Clercq: "De laatste tijd zijn er heel wat accidenten met wielertoeristen geweest"

Bart De Clercq, renner bij Wanty-Groupe Gobert, gaat vaak op hoogtestage in Spanje en is zeer lovend over het initiatief van de Vuelta. "Op zich is dat zeker geen slecht idee om een sensibiliseringscampagne te creëren, want de laatste tijd zijn er al heel wat accidenten met wielrenners en wielertoeristen gebeurd."


"Ik kijk soms vreemd op van de manier waarop automobilisten reageren op fietsers, waardoor het soms lijkt alsof er kwaad opzet in het spel is. Maar uiteindelijk blijkt dat dan onwetendheid te zijn over hoe ze precies met fietsers moeten omgaan."

 

Hoe zou De Clercq dat euvel zelf verhelpen? "Ik zou automobilisten en fietsers zeker meer aan elkaar laten wennen, en zorgen dat er aan beide kanten meer verdraagzaamheid en begrip is voor elkaar. "

Bart Declercq viert.
Bart Declercq reed tot vorig seizoen bij Lotto Soudal.

"Spanje erg? In Frankrijk, Italië en Duitsland is het veel erger"

De Vuelta komt voor het eerst met zo'n campagne. Weet De Clercq  of het op de Spaanse wegen erger is dan elders in wielerminnend Europa? "Erger zou ik het niet noemen, integendeel."

 

"In Spanje heb je bijvoorbeeld vaak verkeersborden langs de weg staan die automobilisten aanmanen anderhalve meter afstand te houden met fietsers. Bij het niet navolgen van die regel kan je er zelfs bestraft worden. Dat laatste zie je in andere landen weinig." 

 

"Deze campagne is in ieder geval een teken dat Spanje er mee bezig is en werk wil maken van de veiligheid van de renners. In Frankrijk, Italië en Duitsland is het echt veel gevaarlijker. Overal waar fietsers en automobilisten daar samen in het verkeer komen, zijn er wel conflicten."

Een valpartij in de Ronde van de Spanje van 2017.
Een valpartij in de Ronde van de Spanje van 2017.

"België staat ook hoog op mijn lijstje van gevaarlijkste wielerlanden"

Met Spanje, Frankrijk en Italië zijn de landen van de 3 grote ronden reeds vernoemd, maar hoe staat het met België, hét land van de wielertoeristen? "Die staat inderdaad ook vrij hoog op mijn lijstje van gevaarlijkste wielerlanden", geeft De Clercq aan.

 

"Maar dat is niet te wijten aan het karakter of de ingesteldheid van de chauffeurs in kwestie, maar wel aan onze dichtbevolktheid en de infrastructuur. In een klein land als het onze heb je weinig ruimte, en dan is het ook moeilijk om geen conflicten te creëren. "

 

"Zelf word ik er ook vervelend van als ik aan het stuur zit en fietsers niet op, maar naast een mooi aangelegd fietspad zie rijden. Niet zo lang geleden heb ik zelf een fietser aangesproken dat hij de wielertoeristen zo in een kwaad daglicht aan het zetten was. Het moet immers een beetje van beide kanten komen."

De Clercq over blessure: "Het is al een calvarietocht geweest"

Bart De Clercq brak begin januari nog zijn heup na een val op training. Die moest door middel van een operatie met schroeven aan elkaar gezet worden, waarna een lange revalidatie met veel bedrust volgde. Hoe is het nu met De Clercq gesteld?

 

"Het is al een calvarietocht geweest. Die breuk is ondertussen mooi geheeld. Een dikke maand geleden kreeg ik plots toch weer last van die heup. Bleek dat er heel wat schade was aan het kraakbeen in het gewrichtskapsel."

 

"Een tweede operatie was nodig, niet alleen om het kapotte kraakbeen weg te halen, maar ook om stamcellen in te brengen zodat het kraakbeen zich misschien opnieuw zou kunnen aanmaken."

 

Wanneer denkt De Clercq zijn comeback te kunnen maken? "Nu moet ik opnieuw 6 weken op krukken lopen. Daarna heb ik een lange revalidatie voor de boeg. Ik heb me al ingesteld op het feit dat ik in 2018 niet meer zal koersen. Alle hoop is nog niet weg, maar ik heb zeker nog een viertal maanden nodig."

De tweet van Rick Zabel (Katjoesja)