• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Adidas over Anderlecht-shirts: "De belangrijkste graadmeter is of het verkoopt"

    RSCA speelde zondag met zijn nieuwe uitshirts van volgend seizoen.

    Hebt u ze al gezien, de nieuwe uitshirts van Anderlecht? De zalmroze koraalkleur heeft voor- en tegenstanders. Sommige Anderlecht-fans vragen zich af waar de traditiekleuren paars en wit gebleven zijn. Wij belden met producent Adidas en kregen een verhelderend antwoord.

    Sinds het seizoen 2014-2015 pakt Anderlecht uit met opvallende uitshirts: roze (2014), fluogroen (2015), grijs (2017) en nu koraal (2018). Het seizoen 2014-2015 was op shirtgebied een mijlpaal voor de Belgische recordkampioen, zegt marketingdirecteur Frank Basters van Adidas Benelux, die al jaren nauw betrokken is bij het shirtontwerp van Anderlecht.

    Basters: "De 1e belangrijke vraag is: waarom heeft een club 2 tenues nodig? Omdat de 2 clubs die op het veld staan van elkaar te onderscheiden moeten zijn. Nagenoeg elke ploeg in de wereld heeft een thuistenue en een uittenue."

     

    "Het eerste tenue is heel herkenbaar, het tweede vaak afwijkend. Wij zagen een jaar of 5, 6 geleden dat Anderlecht eigenlijk geen vast thuistenue had. De meeste fans zullen zich dat misschien niet realiseren, maar als je goed kijkt naar de afgelopen 20 jaar zie je dat Anderlecht het ene jaar in het paars speelde en het andere jaar in het wit. Het tweede tenue was dan het omgekeerde."

     

    "Het was eigenlijk heel raar dat een grote traditieclub als Anderlecht geen vast thuistenue had. Wij hebben tegen Anderlecht gezegd dat als ze herkenbaar willen zijn als club en bij de groten der aarde willen horen, een vast thuisontwerp logisch zou zijn."

     

    "Anderlecht heeft er dan vanaf het seizoen 2014-2015 voor gekozen om thuis altijd in een paars tenue met witte accenten te spelen. Zonder dat de fans het zich realiseerden heeft Anderlecht toen een erg duidelijke keuze gemaakt. En er wordt nu gezegd dat er minder paars en wit is, maar eigenlijk is er meer paars en wit in de thuistenue. En die paarse hoofdkleur zie je ook terug in het stadion, in de communicatie."

    "Door een vast paars thuisshirt, kunnen we met het uitshirt experimenteren"

    Dat wat betreft de thuistenue. Nu moesten Adidas en Anderlecht de uittenue aanpakken en daar spelen meer commerciële wetten, geeft Basters toe: "Als je heel weinig varieert in de tenue, spreek je een hele kleine doelgroep aan qua commercie."

     

    Adidas paste toe wat het bij andere clubs zag: "Het doel van de club moet zijn om een zo breed mogelijke schare fans aan te spreken, van jong tot oud, van mensen die van een traditioneel shirt houden tot die van een modern shirt houden. Jongeren vinden het gaaf om clubtenues te dragen naar school of als ze uitgaan."

     

    "Door voor een vast paars thuistenue te kiezen, konden we experimenteren met de uittenue. We begrijpen dat daar reactie op komt, maar we bieden dus de beiden aan: een shirt voor de traditionele Anderlecht-consument en eentje voor een jongere, modernere consument. Maar het moet nog steeds wel echt Anderlecht zijn. In de tenues van toen zie je nog steeds de paarse accenten zitten."

    "Het roze en fluogeel verkocht, het witte niet"

    Dat er veel reactie komt op de kleuren - zo waren er zondag in Gent spandoeken tegen het shirt te zien - vindt Adidas geen probleem, integendeel. "Over smaak valt niet te twisten. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil. We begrijpen dat hoe extremer je gaat, hoe extremer de reacties ook zullen zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet."

     

    En wat stelde Basters vast: "Bij de introductie van de roze tenue waren er ook heel veel reacties, maar commercieel was dat een succes. Kennelijk sloeg het aan onder fans. Fluogeel idem. Het grappige is dat we in 2016-2017 om terug te gaan naar de roots een witte uittenue met wat paars presenteerden, maar dat was commercieel gezien geen succes. Voor de puristen was het misschien meer Anderlecht, maar onder de fans was het geen hit."

     

    "Kennelijk is er dus een behoefte aan een klassiek shirt en een modern shirt."

    "Een brede delegatie van Anderlecht beslist mee"

    Hoe komen we dan bij koraal uit dit seizoen? "Het uitshirt moet contrasterend zijn met het paars. Daardoor kun je alle kleuren die in de donkere richting gaan uitsluiten."

     

    "En dan kijk je naar een paar dingen: het moet passen bij een club, spelers moeten er zich prettig in voelen, de hoofdsponsor moet er goed zichtbaar op zijn en het moet commercieel gezien een aantrekkelijke kleur zijn. En dan kom je in de lifestyle- en modekleuren terecht. Onze designers en trendwatchers hebben daar ideeën over."

     

    Maar ook Anderlecht speelt zijn rol: "18 maanden voor het shirt uitkomt, zitten we samen met een uitgebreide delegatie van de club: directie, commercie, technische staf. Daar presenteren we ons eerste voorstel, eerst op papier. Anderlecht heeft daar een mening over en daar doen we dan iets mee. Dat kan redelijk wat "heen- en weergepingpong" worden."

    "Er zijn al vele honderden koraalshirts verkocht"

    Een pak fans houden niet van de nieuwe kleur, maar anderen dan weer wel. Vanaf zondag konden de fans de shirts online bestellen: "En er zijn al vele honderden shirts verkocht. Om echt te weten of het een succes wordt, moet je een deel van het seizoen door of een fandag afwachten."

     

    "De ervaring leert dat hoe meer er rond iets te doen is, hoe meer vraag er naar is. Zo werkt deze wereld. Alleen is het geen doel op zich: wij doen niet iets om mensen te choqueren, verre van. Wij proberen iets te doen dat binnen de eisen van de club zit: wat past bij een club, wat een bepaalde uitstraling geeft bij een club."

     

    "Wat de club op bepaalde vlakken misschien wat jonger en diverser maakt, wat ook zeer aantrekkelijk is. Allemaal doelstellingen die de club ook heeft. En we denken dat we daarin geslaagd zijn. Dat er reacties komen, geeft aan hoe groot en mooi Anderlecht is."

    Mulder in Extra Time: "Ik vind de truitjes niet mooi"

    In Extra Time gingen de nieuwe truitjes ook over de tongen. Oud-Anderlecht-speler Jan Mulder is geen fan: "Ik vind het niet mooi. Ik zie er op één of andere manier Buffon wel in, korte mouwtjes voor een keeper. Maar ik hou er niet van. Voetbal is ook een sport van traditie."

    Video player inladen ...