• home
  • videozone
  • win!
  • quiz & opvallend

    "Vandoorne moet opletten dat Alonso hem niet té vaak in de schaduw rijdt"

    Vandoorne (l) moet voorlopig zijn meerdere erkennen in Alonso (r).

    Na 3 races in het Formule 1-kampioenschap snijdt Stefaan Lammens 3 thema's aan: de prestaties van Vandoorne, de rijstijl van Verstappen en het duel Mercedes-Ferrari.

    Vandoorne haalt maximum er nog niet uit

    1) Presteert McLaren beter met Renault dan met Honda?

    2018 is alvast stukken beter begonnen met die Renaultmotor. Stoffel Vandoorne heeft al bijna de helft van z’n totaal aantal punten van vorig jaar behaald, na de eerste twee wedstrijden al.

    Tot daar het goede nieuws. Stilaan begin ik wel de criticasters te geloven die zeggen dat het chassis van McLaren toch niet zo goed is als altijd werd beweerd. Het moet bovendien extra pijnlijk zijn voor McLaren om te zien dat Honda dit seizoen toch wel wat vooruitgang heeft geboekt.

    De vierde plaats van Gasly (Toro Rosso-Honda) in Bahrein was daarvan het bewijs. Al heeft Toro Rosso in China ook wel weer een stap achteruitgezet.

    Toch denk ik nog altijd dat Renault meer potentieel heeft. McLaren is zich gewoon nog altijd aan het aanpassen aan die Renaultmotor en zoals Alonso enkele weken geleden nog heeft gezegd: "Verwacht sterke prestaties (lees: dichtbij of op het podium) vanaf halfweg het seizoen."

    Fans van Vandoorne moeten nog wat geduld hebben. Al is het voor Stoffel Vandoorne opletten dat Alonso hem niet té vaak in de schaduw rijdt. Met de 4e plaats bij de teams is McLaren zoals aangekondigd "the best of the rest". Dat is vooral te danken aan de 22 punten van Alonso die echt wel het maximum haalt uit een middelmatige auto.

    Dat doet Vandoorne voorlopig niet. Er worden her en der al andere namen van jonge rijders genoemd voor volgend jaar bij McLaren. Ik hoop dat Stoffel zich dat niet te veel aantrekt.

    Max Verstappen wil te hard

    2) Is Max Verstappen een roekeloze chauffeur geworden?

    Max Verstappen is nog altijd een toekomstige wereldkampioen. Alleen mag hij zichzelf niet voorbijracen. Naar de buitenwereld toe laat Max het niet blijken, maar ik denk dat de druk op z’n schouders toch wel groot is.

    Vorig jaar werd hij (te) vaak in de steek gelaten door z’n Red Bull. Liefst 7 keer moest hij opgeven. Op die manier kan je onmogelijk bewijzen dat je een wereldkampioen in spe bent. Die frustratie heeft hij blijkbaar meegenomen naar 2018.

    Max wil te hard. Daardoor rijdt hij voorlopig niet meer risicovol, maar eerder roekeloos. Gelukkig beseft hij dat nu ook na de GP van China. En gelukkig praten z’n bazen bij Red Bull ook op hem in. Ze hebben er hem na China nog eens op gewezen dat hij nog altijd maar 20 jaar is.

    Verstappen moet wat geduldiger zijn en zijn rijderskwaliteiten op de juiste manier benutten. Dat zijn teamgenoot Ricciardo dan nog gewonnen heeft in China - je grootste concurrent is je eigen ploegmaat - zal extra pijnlijk zijn geweest. Hopelijk trekt de halve Belg er voortaan z'n lessen uit.

    Ferrari heeft duidelijk een stap voorwaarts gezet

    3) Wie wint het duel Mercedes-Ferrari?

    Op basis van de eerste 3 races is Ferrari het best begonnen aan het seizoen. De Scuderia heeft duidelijk weer een stap voorwaarts gezet.

    Al denk ik ook dat Mercedes z’n huiswerk in het tussenseizoen niet goed genoeg heeft gemaakt. De Mercedes blijft een topauto, maar het team heeft nog geen enkele race gewonnen na 3 Grote Prijzen. Echt wel opmerkelijk en in de laatste vijf jaar niet meer gebeurd.

    Ja, Bottas had kunnen winnen in China, maar werd genekt door een betere strategie bij Red Bull. En zo is er in elke GP al iets geweest waardoor Mercedes zich liet verrassen. Denk maar aan de misrekening waardoor Hamilton in Australië net te kort kwam voor de zege.

    Gelukkig voor Hamilton zorgde Verstappen in China voor wat hulp door Vettel aan te rijden. Daardoor is de achterstand van Hamilton op Vettel maar 9 punten meer, maar in Azerbeidjan over twee weken zal het toch eindelijk eens prijs moeten zijn, want anders zal er écht wel twijfel ontstaan.

    Stefaan Lammens