• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Stefan Everts: "Belgische motorcross is aan het doodbloeden"

    Stefan Everts wordt niet vrolijk van de Belgische motorcross.

    Stefan Everts trekt nog maar eens aan de alarmbel. België wacht al elf jaar op een nieuwe wereldtitel motorcross en de 10-voudige wereldkampioen ziet de toekomst somber in. "Het is slecht gesteld met de Belgische motorcross."

    "Moeilijk voor een Belg om het WK te winnen"

    Steve Ramon in 2007, dat is de laatste keer dat België nog eens een wereldkampioen motorcross mocht vieren. De kans dat dat dit jaar opnieuw gebeurt, lijkt bijzonder klein. "Clément Desalle is wel goed bezig, hij haalde twee keer het podium op drie wedstrijden. Maar momenteel is het heel moeilijk voor een Belg om het WK te winnen", zegt Everts.

    "Desalle heeft in het verleden zeker kansen gehad om voor de titel te rijden. Had hij toen anders gewerkt, dan had het misschien wel gekund. Maar dat is natuurlijk altijd achteraf."

    Ook van Jeremy Van Horebeek en Kevin Strijbos verwacht Everts geen wonderen. "Als ik rechtuit ben, dan staan zij momenteel aan hun top en gaan ze niet verder komen. Enkel wanneer anderen zich blesseren kunnen zij in aanmerking komen."

    En dus moet het van de jeugd komen. De 17-jarige Jago Geerts bijvoorbeeld. "Hij heeft een goede indruk gelaten in de eerste Grote Prijzen. In de verre toekomst kan Liam (13-jarige zoon van Stefan, red) er staan. Hij zal misschien de laatste sprankeling brengen, al moet hij in de grote voetsporen van zijn papa en opa treden."

    Video player inladen ...

    "Mijn hoop voor de Belgische motorcross is heel klein"

    België was jarenlang hét crossland, maar die tijd is voorbij. Everts moet niet lang nadenken over de oorzaak van de terugval. "Eén van de grootste factoren is het gebrek aan verdraagzaamheid. Alle circuits moeten weg, we mogen nergens meer crossen. We krijgen ook geen toestemming meer bij aanvragen voor nieuwe omlopen."

    "De mogelijkheden worden alsmaar kleiner en dan komt er ook minder jeugd. Hun ouders moeten soms 2 of 3 uur rijden, dat is moeilijk. Vroeger kon je bij wijze van spreken in ieder bos gaan motorcrossen. Het is logisch dat dat niet meer kan, maar een klein beetje meer zou toch een grote hulp zijn."

    "We hebben nog een vijftal oefenterreinen in Vlaanderen. Onlangs is er nog een gesprek geweest met het kabinet van sport. Zij willen wel weer meer oefenterreinen, maar er is altijd wel een partij die dwarsligt en dan valt het weer stil. Het is heel slecht gesteld met de motorcross in België, het is echt aan het doodbloeden."

    "Mijn hoop voor de Belgische motorcross is heel klein. In Nederland en Duitsland zijn meer mogelijkheden. In België niet, terwijl wij altijd het land geweest zijn met de meeste titels, de grootste talenten en toppers."

    "Cairoli is één van de beste ambassadeurs voor onze sport"

    Dat de Belgen geen rol van betekenis meer spelen in het WK, heeft natuurlijk ook met de tegenstand te maken. "De andere landen zijn zeker sterker geworden. Zij zijn altijd naar België gekomen om hier te kunnen trainen. Wij hadden hier alle soorten ondergronden om een algemene crosser te worden", zegt Everts.

    Eén van de buitenlanders die in België de knepen van het vak leerde, is negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli. De Italiaan kan Everts dit jaar evenaren met zijn 10e wereldtitel. "Ik heb heel veel respect voor hem. Hij is één van de beste ambassadeurs die we ons kunnen voorstellen."

    "Jeffrey Herlings is dat bijvoorbeeld totaal niet. Hij is een topatleet, maar hij promoot zijn sport niet genoeg. Ook niet naar zijn fans en de media toe. Dat doet Cairoli wel, hij is een kampioen op én naast het circuit."