Ga naar de inhoud

Weg met de bevoorradingszone? "Boonen is altijd kopman geweest, hé"

 ma 19 maart 2018 14:29
Oliver Naesen neemt zijn zakje aan.
In Milaan-Sanremo was het weer hommeles tijdens een van de bevoorradingszones. "Bevoorraden is niet meer van deze tijd", vertelde Tom Boonen tijdens La Primavera. Wat zegt radio peloton?

Wat zei Tom Boonen?

Tom Boonen was tijdens Milaan-Sanremo cocommentator bij VTM. "Bevoorraden is niet meer van deze tijd", vertelde de ex-renner. "De repen en gels zijn tegenwoordig zo klein dat je bij de start voldoende kunt meenemen en onderweg kun je ook bij de volgwagen langsgaan. De bevoorradingszone is ook veel te gevaarlijk."

"Het klassieke systeem is inderdaad een beetje gepasseerd", bevestigt Herman Frison, ploegleider van Lotto-Soudal, aan Sporza. "Vroeger aten de renners rijsttaartjes, tegenwoordig zijn het allemaal gels en repen en die zijn niet zo groot meer."

"Als we met de wagen de verzorgers in de bevoorradingszone voorbijrijden, dan krijgen we vaak nog enkele zakjes toegestopt. De renners nemen die musettes niet altijd aan. Zo neemt Tim Wellens voor de start al bijna alles mee."

"Na een plasstop kunnen ze meteen eten en drinken meepikken bij de volgwagen. Dat mag vanaf kilometer 50 tot 20 kilometer voor de aankomst."

Val van Greipel

"Het is gewoon een traditie van vroeger", vervolgt Herman Frison. "Toen bestonden die gels en repen nog niet. In de bevoorradingszakken zitten meestal twee drinkbussen en enkele gelletjes. Ik denk dat die zaken even goed aan te nemen zijn in de wagen."

Lotto-Soudal past zijn plan zelf ook aan. "In een korte rit van Parijs-Nice hebben we de klassieke zone zelfs overgeslagen en hebben we op de top van de bergjes een verzorger geplaatst. Die geven dan bidons aan, waar gelletjes aan vastgekleefd worden. Dat is veiliger en praktischer."

In de eerste bevoorradingszone van Milaan-Sanremo kwam onder meer André Greipel ten val. "Zo'n val kan ook elders gebeuren. Maar je komt met 200 renners aan een strook waar 25 ploegen met 2 of 3 verzorgers staan. Dan gebeurt er weleens iets."

Naesen: "Hangt af van hoe hectisch koerssituatie is"

"Ik zag die val van Greipel vanop de eerste rij", legt Oliver Naesen (AG2R) uit. "Een renner van Sky, die een zwart regenjasje droeg, wou zijn zakje nemen. Maar zijn verzorger had hem wellicht niet herkend. Hij wou het zakje aan een ploegmaat geven, die in het wiel van de renner met het jasje zat. De eerste Sky-man trok het zakje uit zijn handen, het touwtje scheurde af, schoot in iemands wiel en hij nam Greipel mee."

"Zoiets kan gebeuren in die zone. Onze ploeg meldt ons vooraf waar de verzorgers staan. Als we de wagens zien, dan weten we dat we naar de rechterkant moeten. Maar de mannen die het pas op het nippertje zien, snijden je vaak af en zo ontstaan valpartijen."

"Maar misschien is het toch wat te veel gezegd om die bevoorradingszone af te schaffen. Tom Boonen is altijd kopman geweest, hé", knipoogt de Belgische kampioen. "Hij moest zelf niet te veel naar de wagen gaan."

"Het hangt er ook van af hoe hectisch de koerssituatie is. Als er gekoerst wordt, dan neem je geen zak van 1,5 kilogram aan die je dan rustig kunt sorteren. Zolang men nadenkt over waar men de zone legt, is het goed."

"Er wordt niet zo vaak gevallen in de bevoorrading"

Dries Devenyns (Quick-Step Floors) blijft voorstander van het huidige bevoorradingssysteem. "In zo'n musette zitten vaak twee drinkbussen, een colaatje en gels en repen. Als je dat optelt, dan heb je toch een behoorlijk volume. Waar moet je dat anders insteken?"

"In de finale van een klassieker naar de volgwagen gaan is ook niet echt aangewezen, want dan verlies je tijd en energie. De ploegen hebben inderdaad op veel plaatsen verzorgers staan, maar als je 7 uur op de fiets zit, is zo'n bevoorradingszone toch van toepassing."

De strook met verzorgers levert altijd veel geharrewar op. Of niet? "Ik blijf daar altijd vrij rustig bij. Je moet goed uitkijken en geconcentreerd zijn, maar ik vind dat er niet zo vaak gevallen wordt in die zone."