• home
  • video
  • pas verschenen
  • win!
  • quiz & opvallend

    Vanmol: "Koersen bij deze temperaturen is ongezond en onverantwoord"

    Yvan Vanmol is goed ingeduffeld tegen de koude.

    Video player inladen ...
    Video player inladen ...
    Video player inladen ...
    0 / 0

    Yvan Vanmol is goed ingeduffeld tegen de koude.

    Video player inladen ...
    Video player inladen ...
    Video player inladen ...
    Het wordt vandaag een wedstrijd voor ijsberen in Le Samyn. "Vooral het gezicht, de vingers en de voeten van de renners zullen afzien door de koude", zegt Yvan Vanmol, ploegarts bij Quick-Step Floors.

    Vanmol: "Warme kledij, maar toch te koud"

    Het was vanmiddag bibberen en klappertanden bij de start van Le Samyn, de Waalse openingswedstrijd. De temperatuur zal 200 kilometer lang niet boven het vriespunt kruipen.

    "In mijn ogen is het te koud om 5 uur lang te sporten", zegt Yvan Vanmol, ploegdokter bij Quick-Step Floors. "De kleding is wel veel beter dan 10 jaar geleden."

    "De kleding is warm en laat ook zweet door. Daarnaast zijn er ook nog warmtepads die de renners op hun lichaam kunnen plakken, waardoor het toch iets aangenamer fietsen is."

    "3 uur in plaats van 5 uur koersen"

    "Maar wielrennen in dit weer is ongezond", weet Vanmol. "Ik vind het onverantwoord om 5 uur te koersen. Het moet mogelijk zijn om er de helft af te doen en er een wedstrijd van maximaal 3 uur van te maken. Met de lastige plaatselijke rondjes doe je dan nog niemand iets tekort."

    "Vooral het gezicht, de vingers en voeten van de renners zijn gevoelig voor de koude. Ook voor de luchtwegen is de droge koude niet goed: er ontstaan samentrekkingen van de kleine spiertjes in de ademhalingskanalen, waardoor je veel slechte lucht binnenkrijgt."

    En dat is niet alles. "Ook voor de spieren en de gewrichten is de koude ellendig slecht. Iedereen rijdt met een lange broek waardoor de renners extra wrijving krijgen op de kniegewrichten."
     

    Weerprotocol? Er staat nergens wat extreme temperaturen zijn"

    Dankzij het Extreme Weather Protocol van de UCI kan de koersdirectie ingrijpen bij te slecht weer. "Maar ik heb het weerprotocol van de UCI nog eens bekeken", zegt Vanmol.

    "Daarin is er sprake van extreme weersomstandigheden en extreme temperaturen. Maar nergens staat wat die extreme temperaturen nu exact zijn. Dus, uiteindelijk is het een heel arbitraire beslissing of er al dan niet gekoerst wordt."